וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחר של יום חדש בעולם הקריפטו הישראלי

עו"ד גיא סרוסי, טור אורח

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 12:45

בנק ישראל הפיץ טיוטת הוראות חדשות שבסופו של דבר יובילו לכך שהבנקים ייאלצו לחדול מנוהגם לסרב באופן גורף לפעול בתחום המטבעות הדיגיטליים. כל הפרטים על ההוראות החדשות והשפעתן על סוחרי הקריפטו

טיוטת ההוראות לבנקים שהפיץ היום בנק ישראל, אשר בה מפורטות באופן נרחב החובות שיחולו על המערכת הבנקאית בעת פעילות הקשורה למטבעות דיגיטליים (קריפטו), היא בשורה משמחת במיוחד לעולם הקריפטו אשר עשויה לסמן נקודת מפנה משמעותית ביחסה החשדני של המערכת הבנקאית להון שמקורו במטבעות דיגיטליים - ובכך להיטיב עם צרכני וסוחרי הקריפטו.

נתחיל מהשורה התחתונה של הוראות בנק ישראל שמהוות תיקון לנוהל שעניינו הלבנת הון המחייב את כל הבנקים הפועלים בישראל: לא רק שהחל מיום כניסת ההוראות לתוקף הבנקים לא יוכלו יותר לסרב באופן גורף, כפי שנוהגים היום, לקבל הון שנצבר כתוצאה מפעילות ממטבעות קריפטו; אלא שההוראות אפילו מניחות אפשרות ממשית וסבירה לבנקים להציע ללקוחותיהם לרכוש מטבעות דיגיטליים, כבר בתקופה הקרובה.

מדובר בשינוי של 180 מעלות מהמדיניות הנהוגה היום בבנקים, שבאופן מסורתי ומתמשך מתייחסים בחשדנות יתרה להון שמקורו בפעילות בתחום הקריפטו. עד היום, הבנקים אחזו בציפורניים בדרישות המחמירות של בנק ישראל למנוע הלבנת הון באמצעותם, והשתמשו בהן על-מנת לסגור את דלתותיהם לפעילות המסחרית הולכת וגדלה באמצעות מטבעות דיגיטליים.

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
כבר אי אפשר להגיד "לא" באופן אוטומטי/ShutterStock

ההוראות לבנקים הן מהלך משלים ומתבקש למהלך של הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים. כזכור, בחודש שעבר הרחיבה הרשות את צו איסור הלבנת הון על נותני שירותים פיננסיים, כך שיחול גם על כל נותני השירותים החדשים: חברות פינטק, נותני אשראי וחברות קריפטו. כלומר, במסגרת הצו החדש, גופים שנותנים שירותי קריפטו יוכפפו גם הם לחובות החלות על נותני שירותים פיננסיים אחרים, על מנת למנוע אפשרות של הלבנת הון או מימון טרור באמצעותם. בכך, ניתן גם האות להבשלת תהליך שבסופו יינתנו רישיונות רבועים לגופים העוסקים במטבעות קריפטו.

כיצד המהפך בעמדת הבנקים אמור להתבצע בפועל? על פי טיוטת ההוראות שהופצה, המפקח על הבנקים קובע באופן חד משמעי כי מעכשיו הבנקים יצטרכו לנהל את הסיכונים מהם נמנעו כאמור להתייחס באופן גורף עד כה, ולקבוע סטנדרטים ברורים וקשיחים אשר תכתיב איזה פעילות במטבעות דיגיטליים הם מוכנים לקבל, ואיזה פעילות נחשבת למסוכנת מבחינתם. בכך, משדר המפקח על הבנקים לבנקים כי נגמר העידן של הסירובים הגורפים בתחום, יום אשר לו מייחלים כבר תקופה ארוכה כל השחקנים המשמעותיים בתחום.

עוד קובעת טיוטת ההוראות, כי הבנקים יקבעו סטנדרטים מוגדרים לאופן ההוכחה הנדרש מהלקוח ביחס למקור המטבעות הדיגיטליים שברשותו. זו אולי המשימה המורכבת ביותר שעומדת כעת לפתחם של הבנקים הנוגעת לענייני קריפטו, מאחר שהיא דורשת בסבירות גבוהה צורך לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים ומתוחכמים המנטרים פעילות בלוקצ'יין (הטכנולוגיה בה עושים שימוש בעולם הקריפטו, אשר מאפשרת ביצוע פעילות עסקית מאובטחת במטבעות וירטואליים ואימות של עסקאות בין צדדים שונים).

על-אף האתגרים הניצבים כעת לפתחם של הבנקים בישראל, כבר עכשיו ניתן להכריז בביטחון כי אנו עומדים בפתחו של עידן חדש ואפילו מרגש במיוחד. בקרוב מאוד, המטבעות הקריפטגורפים יהיו חלק משמעותי מהמערכת הפיננסית, שבכך תצעד גם היא, סוף כל סוף, לעבר המאה ה-21. עדיף מאוחר מאשר מעולם לא.

הכותב ממשרד עורכי דין סרוסי ושות', המתמחה במטבעות קריפטוגרפים

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully