וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: הקיצוץ הנדרש בתקציב - 6 מיליארד שקל

גולן פרידנפלד

11.2.2003 / 12:59

לדבריו: קיצוץ גבוה או נמוך יותר יפגע במשק; פתחיה בר שביט: אין מנוס מהגדלת יעד הגירעון לרמה של 4.5% בכדי להימנע מהעמקת המיתון; חזי גוטמן: עמידה ביעד גירעון של 3% אינה יעד מקודש

"אני לא רואה ביעד הגירעון שנקבע על ידי האוצר יעד מקודש", כך אומר היום חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, בהקשר לקיצוץ הנדרש בתקציב המדינה נוכח נתוני הגירעון הצפויים בחודש פברואר.

"בנתונים הקיימים ברור כי הממשלה לא תעמוד ביעד גירעון של 3% מכיוון שעמידה ביעד גירעון כזה תדרוש קיצוץ של 3% בתקציב, שמשמעותו קיצוץ של 14.5 מיליארד שקל. להערכתי, במצב המשק כיום לא ניתן לבצע קיצוץ בסדר הגודל הזה, ולכן יש להגדיל את יעד הגירעון".

"הדבר החשוב ביותר הוא להציג טוואי גירעון יורד", אומר גוטמן. "מנתוני הגירעון לחודש ינואר ברור כי הגירעון בפועל בשנת 2002 היה גבוה יותר מ-3.9% ועמד על 4.5%. לפיכך, נראה כי כל עוד הממשלה תציג גירעון נמוך יותר מ-4.5% הדבר ייחשב כהישג, ולכן להערכתי נדרש כיום קיצוץ של 7-8 מיליארד שקל בכדי לעמוד ביעד זה".

פתחיה בר שביט, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, סבור אף הוא כי אין מנוס כיום מהגדלת יעד הגירעון לרמה של 4.5%. "עמידה ביעד גירעון של 3% תוך קיצוץ עמוק בתקציב תביא להחרפת המיתון שיביא להקטנת ההכנסה ממסים ולקיצוץ נוסף. בכדי לצאת מהספירלה הזו יש להגדיל את יעד הגירעון ולא לקצץ בהוצאה התקציבית, לפחות לא במלוא הירידה המסתמנת בהכנסות ממסים".

בר שביט סבור כי החשש המרכזי מהגדלת יעד הגירעון ל-4.5% מתייחס להורדת דירוג של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות שיביא לירידה נוספת באטרקטיוויות של המשק הישראלי בעיניהם של המשקיעים הזרים ויקשה על גיוסי ההון של הממשלה בחו"ל. "למרות שחריגה מיעד הגירעון אכן עשויה להביא להורדת ריבית, הרי שלהערכתי היום ההתייחסות לאי עמידה בגירעון של 3% מהתוצר היא הרבה יותר מתירנית מכפי שהיתה לפני 11 שנה כאשר נקבע יעד זה על ידי האיחוד האירופי". בר שביט אף מביא את המשק הגרמני כדוגמה לחריגה מיעד הגירעון שהוצב.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של נשואה זנקס, סבור כי היום נדרש קיצוץ של 6 מיליארד שקל בלבד - לא יותר מזה ולא פחות. "במידה שהקיצוץ יהיה גבוה מ-6 מיליארד שקל המשק צפוי להיכנס למיתון עמוק יותר - ההכנסות ממסים יקטנו והגירעון יגדל שוב. במידה שנקצץ פחות מ-6 מיליארד שקל שוב לא נעמוד ביעד הגירעון בדיוק מאותן סיבות. לכן להערכתי יש לקצץ 6 מיליארד שקל בדיוק, כאשר קיצוץ זה יאפשר למשק לעמוד ביעד צמיחה של 0.8%-1.2% בו בזמן עם עמידה ביעד הגירעון של 3%-3.3%, מסכם מעוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully