וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הבריאות קורסת? לא לפי משכורות העובדים

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 2.1.2022 / 10:32

משרד האוצר מפרסם את דו"ח הוצאות השכר במערכת הבריאות הציבורית. למרות הדימוי של מערכת על סף קריסה, מתברר כי השכר החודשי הממוצע במערכת עמד על 20,642 שקל. בכמה עלה שכר הרופאים הבכירים בעשור האחרון לעומת המתמחים - ולמה נשים מופלות לרעה? כל הפרטים בפנים

שכר ממוצע גבוה, פערי שכר גדלים בין בכירים למתמתחים ואפליית נשים מובנית בתוך מערכת שכמעט שני-שלישים מעובדיה הם נשים. אלה הממצאים העיקריים מדוח השכר הראשון למערכת הבריאות הציבורית בישראל.

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן מפרסם את הדוח הנפרד הראשון על השכר במערכת הבריאות הציבורית בישראל. מערכת הבריאות בישראל היא ציבורית בעיקרה, ובה מועסקים כיום כ-111 אלף עובדות ועובדים, שמספקים שירות בבתי החולים ובקהילה, והשכר הממוצע למשרה עמד על 20,642 שקל.

יש לשים לב כי הנתונים מתייחסים לשנת 2020, ששלושה רבעים ממנה עמדו בסימן הטיפול במגפת הקורונה ותחילת מבצע החיסונים. אירועים שהוסיפו תקציב רב למערכת, שגדל עוד יותר במסגרת התקציב לשנת 2021-2022.

מהדוח עולה כי הוצאות השכר הישירות של קופות החולים בגין מערך הבריאות בקהילה עמדו בשנת 2020 על כ- 10מיליארד שקל. בגין התקשרות עם רופאים עצמאים שילמו קופות החולים עוד כ- 5.5 מיליארד שקל הוצאות השכר הישירות במערך בתי החולים הציבוריים עמדו על כ- 19.5 מיליארד, בעוד שהוצאות השכר בתאגידי הבריאות הגיעו לכ- 2.5 מיליארד שקל.

רופאה המרכיבה משקפיים ועוטה מסיכה סטרילית על הפנים. ShutterStock
הידעתם? נשים במערכת הבריאות הציבורית מרוויחות בממוצע 21% פחות מגברים, עבור משרה מלאה/ShutterStock

שכר הרופאים הבכירים עלה פי 2 משכר המתמחים

הנה עיקר הממצאים בדוח:

60% מהעובדים בבתי החולים משתכרים מעל ל- 15,000 שקל בחודש.
השכר הממוצע למשרה בבתי החולים עומד על 20,513 שקל, עליה של כ- 4% ביחס לשנת 2019.
השכר הממוצע למשרה בקופות החולים עומד על 20,561 שקל, בדומה לשכר בשנת 2019.

שכרם של הרופאים המומחים הבכירים עלה משנת 2009 ב-77%, כמעט כפול ביחס לעלייה בשכר המתמחים.

כוח האדם בבתי החולים ובקופות החולים גדל בשנים האחרונות בקצב מהיר בהרבה מקצב גידול האוכלוסייה, זאת לטובת שיפור והרחבת שירותי הבריאות לציבור. הגידול הניכר ביותר בבתי החולים התרחש בדירוג הרופאים, ואילו בקופות החולים הגידול הניכר ביותר התרחש במקצועות הבריאות - דירוגי הפארה רפואיים, רנטגן, מעבדות ורוקחות.

כמות התורנויות הממוצעת לרופא מתמחה יורדת לאורך השנים בכל הארץ ובכל מקצועות ההתמחות, אך עדיין קיימים פערים בין המרכז לפריפריה ובין תחומי ההתמחות השונים.

קובי בר נתן הממונה על השכר. ללא, אתר רשמי
קובי בר נתן, הממונה על השכר באוצר. דוח שחושף שכר גבוה בסה"כ, עם פערים גבוהים בין מומחים למתמחים ופער מקומם בשכר נשים מול גברים עבור אותה משרה/אתר רשמי, ללא

יותר נשים שמרוויחות פחות, יותר שכר בפריפריה

שכר הרופאים בבתי החולים בפריפריה גבוה באלפי שקלים ממקביליהם בבתי החולים במרכז - זאת כחלק ממדיניות מכוונת המבקשת לתמרץ רופאים לעבוד בבתי חולים בפריפריה, במטרה לחזק את מערכת הבריאות באזורים אלו.

בבתי החולים מועסקות כ-65% נשים, המשתכרות בממוצע כ-21% פחות למשרה מלאה מהגברים.

יש לציין כי דוח מערכת הבריאות ציבורית היווה עד כה חלק מדו"ח רחב יותר אודות כלל השכר בשירות המדינה ומערכת הביטחון ומדו"ח נוסף אודות השכר בגופים הציבוריים.

לאור חשיבות הנושאים השונים החליט הממונה על השכר לפצל את הדו"חות השונים (מערכת החינוך, מערכת הבריאות, מערכת הביטחון והמערכת המינהלית), כך שכל נושא יקבל את המיקוד הראוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully