וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים שיחזרו לעבודה יזכו לטיפול במסלול מיוחד

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 10:18

כ-360 עובדים שנפלטו משוק העבודה ושצברו חובות להוצאה לפועל עקב פרוץ הקורונה, חזרו לעבודה. הנתונים מתפרסמים לאחר תום שנה לפיילוט שהפעילו שירות התעסוקה, רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי, במסגרתו מתאפשרת חזרת חייבים לעבודה, במקביל להסדרת חובותיהם

רשות האכיפה והגבייה שירות התעסוקה והסיוע המשפטי במשרד המשפטים מפרסמים היום (ראשון) נתונים מעודדים בכל הקשור לחזרתם לעבודה של עובדים שנפלטו ממעגל העבודה ואף צברו חובות. הנתונים מתפרסמים לאחר שנת פיילוט שבהם הגורמים הממשלתיים השונים הפעילו תוכנית שמטרתה לסייע בהשבה לעבודה של תובעי הבטחת הכנסה שצברו חובות בהוצאה לפועל.

מאז החל הפיילוט, באוקטובר 2020 (בעיצומו של הסגר השני), פנה שירות התעסוקה לכ- 1,800 תובעי הבטחת הכנסה בהצעה להסדרת חובותיהם ולסיוע בהשבתם לעבודה. יצוין, כי יש מביניהם החייבים להוצאה לפועל ויש החייבים רק למרכז לגביית קנסות, כאשר חובם הממוצע של החייבים להוצאה לפועל עומד על כ 321,000 ₪ לפי הנתונים שפרסומו היום, כ- 360 מדורשי העבודה החייבים שהשתתפו בפיילוט נקלטו במעגל העבודה.

עוד עולה מהנותנים כי 607 חייבים, שהיקף חובותיהם 147 מיליון שקל, החלו בתהליך הסדרת החוב ושיקום תעסוקתי.

לשכת ההוצאה לפועל אשדוד. ראובן קסטרו
שיתוף פעולה מפתיע בין רשות האכיפה והגבייה (בתמונה: סניף אשדוד) לבין שירות התעסוקה/ראובן קסטרו

יותר גברים, יותר ערבים, יותר תושבי פריפריה

הנתונים הדמוגרפים אודות החייבים מראים כי מרביתם הם גברים (72.8%) ו- 46.3% מהם מהחברה הערבית, הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסייה, כאשר מבין היהודים, מהווים החרדים 3.6% והשאר 50.1% הם יהודים שאינם חרדים.

ביחס לגילאים של החייבים עולה כי 65% מעל גיל 40 ו- 73% הם מאזורי הפריפריה (45% ממחוז דרום ו- 28% ממחוז צפון), כאשר בהתפלגות לפי אשכולות חברתיים כלכליים כ 39% מהם מהאשכולות הנמוכים (1-3) וכ- 56% מהם מאשכולות הביניים (4-7).

עוד יצוין, כי מרביתם המוחלטת הם בעלי השכלה שאינה עולה על תיכונית, כאשר 27.5% הם בעלי השכלה יסודית בלבד, 5.6% בעלי השכלה תיכונית חלקית, 47.7% בעלי השכלה תיכונית ללא בגרות ורק 3.2% הם בעלי השכלה אקדמית.

באופן דומה, רובם המוחלט הם נעדרי מיומנויות דיגיטליות או בעלי מיומנויות דיגיטליות נמוכות (49% חסרי מיומנויות ו- 31% בעלי מיומנויות נמוכות). כמו כן, כ 24.2% מהם עובדים בלתי מקצועיים, 23.6% הם עובדי מכירות ושירותים, 13.8% הם בעלי מלאה בתחומי הבינוי והתעשייה ורק 4.3% מנהלים ו 3.5% בעלי משלח יד אקדמי.
.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "כבר רואים תוצאות"/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

" לסייע לדורשי עבודה לחזור למעגל העבודה"

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "העיקרון המנחה בשירות התעסוקה הוא לא להשאיר אף אחד מאחור ולהעמדת מענה מותאם אישית שיאפשר הסרת חסמים תעסוקתיים והשבה מיטבית של דורשי עבודה למעגל העבודה, לא משנה עד כמה הם רחוקים ממנו.

ברוח זו, יצאנו לדרך משותפת עם רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי, וכבר רואים תוצאות. חובות בהיקף של כ-150 מיליון שקל טופלו, אך מעבר לכך מאות תובעי הבטחת הכנסה, עם חסמים מרובים הנראים לכאורה בלתי אפשריים להסרה - שבו לעבודה, כל זאת בתוך משבר הקורונה שרק החמיר את אתגריהם. אני קורא לכל דורשי העבודה החייבים להיעזר בנו, נוכל ונדע לסייע לכם לשוב למסלול חיים עצמאי, יצרני ומשיב כבוד אישי ומשפחתי. זה נכון ערכית, זה נכון לכם וזה נכון גם למדינה".

מנהלת מחוז תל אביב ברשות האכיפה והגבייה, רונית רוזין, הממונה על הפרויקט מטעם הרשות: "רשות האכיפה והגבייה כגוף הלאומי לטיפול בחובות בישראל שמה לה למטרה לסייע בטיפול ובהסדרת חובות של דורשי עבודה, מתוך הכרה שחובות מהווים חסם משמעותי בחזרה למעגל העבודה ומתוך הכרה בתועלות הרבות בשילובו של החייב במעגל העבודה, הן ברמה האישית והמשפחתית והן ברמה הכלכלית - ככלי להתנהלות כלכלית נכונה יותר ולעמידה בהסדרי תשלומים.

רשות האכיפה והגביה רואה חשיבות רבה לשיתוף הפעולה של שלושה גורמים ממשלתיים המשלבים ידיים לטובת החייב דורש העבודה, כחלק משיקומו הכלכלי והתעסוקתי. הרשות מעמידה כלים רבים לחייב לטיפול בחובותיו, וקוראת לחייבים לפנות ללשכות ההוצאה לפועל ולמרכז לגביית קנסות ולהניע טיפול בחובותיהם".

מנהלת התחום האזרחי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, עו"ד מרב שיבק: "הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הוא המייצג העיקרי בתחום הטיפול וההסדרה של חובות. אנו שמחים לקחת חלק בשיתוף פעולה חשוב זה שמטרתו לסייע לדורשי עבודה לחזור למעגל העבודה באמצעות הסרת החסם של חובות. חובות מהווים חסם לתעסוקה, אך תעסוקה היא אמצעי קריטי להשבת חובות.

את הקשר הגורדי הזה בא שיתוף הפעולה הזה לפתור. הסיוע המשפטי מעמיד לדורש עבודה המשתתף בפרויקט ועומד בתנאי הזכאות, עורך דין המייצג אותו בהליכים להסדרת החובות, בהליך מזורז הנשען על שיתוף הפעולה, והסדרת החובות מאפשרת לדורש העבודה להשתלב מחדש במעגל העבודה; ההשתלבות בעבודה מאפשרת לדורש העבודה להחזיר חובות ומעניקה לו אופק ותקווה ליציאה ממעגל החובות והעוני".

בשולי הדברים נאמר שמדובר בתהליך מדוקדק ופרטני, שתחילתו בפניית שירות התעסוקה לדורש העבודה החייב ומציע לו סיוע בטיפול בחובותיו על מנת לשוב לחיים עצמאיים, מציג לו את התועלות, מבהיר לו את התהליך ומפשט לו אותו ומעבר לכך, מתחייב ללוות אותו עקב בצד אגודל עד שיבתו לחיים יצרניים נטולי מגבלות.

לאחר מכן, השירות מפגיש אותו עם רשות האכיפה והגבייה, שם מציגים לחייב את כל האפשרויות העומדות בפניו על פי חוק, בשיתוף עם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, השותף לפרויקט זה, מעמידים לו ליווי משפטי במידת הצורך, מסייעים בפריסה של חובות המרכז לגביית קנסות ברשות, פונים לנושה או בא כוחו בתיק לבקש הסדר פריסה ומצמצמים את הבירוקרטיה שחייבים רבים מתקשים עמה. כאשר, במקביל, שירות התעסוקה מסייע לו במסגרת תכנית "מעגלי תעסוקה" לשוב לשוק העבודה ובמסגרתה שיפור מיומנויות, ייעוץ קריירה, אימונים תעסוקתיים, קורסים ועוד - עד להשמה בעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully