וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחיות המוצלחות שלי: הבת איימה שתתאבד, האח נושל מהירושה

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 9:15

בכל שנה מוגשות תביעות רבות בגלל "השתלטות עוינת" מצד אחד האחים במשפחה ושינוי צוואת ההורים. איך מבחינים בין דאגה לשלום ההורים לבין מהלך מחושב שנועד לזכות ברכוש וכיצד ניתן לפעול כדי למנוע מקרה דומה בעתיד?

"שתי האחיות שלי התנהגו כמו חלאות. אין לי כינוי אחר לתאר את ההתנהגות הנבזית שלהן כלפיי, בחלומות הכי רעים שלי לא חלמתי שהן יעשו יד אחת כנגדי. הן רתמו את אימא לעניין באמצעות מניפולציה גועלית וגרמו לה לשנות את הצוואה".

כך מספר אלמוג, בן 45 מרחובות, שפתח לאחרונה במאבק משפטי מול שתי אחיותיו, בטענה כי ניצלו את מצבה הרפואי של אימם ואת תמימותה, על מנת להוביל לשינוי הצוואה ולנישולו ממנה. אלמוג אינו מקרה יחיד של אח שמצא את עצמו בקרב מול אחיו ואחיותיו בנסיבות דומות. המציאות מלמדת כי מדי שנה מוגשים לבתי הדין לדיני משפחה בישראל מאות תביעות מצד אחים, תוך שנטען כי אחד או יותר מבני המשפחה השיגו שליטה על ההורה באמצעות שימוש פסול במצוקתו המנטלית והפיזית, לצורך הרחקתו מיתר הילדים - והכל במטרה לגרום לו לשנות את אופן חלוקת הרכוש בצוואה.

אדם צעיר מורה לזקנה לחתום על צוואה. ShutterStock
אתם לא יודעים איזה לחץ מופעל על ההורים - תהיו מוכנים לכל תרחיש/ShutterStock

"אם לא אדע שאני מסודרת כלכלית, אני אתאבד"

"אנחנו באים מבית מבוסס, אבא שלי נפטר לפני כחמש שנים והוריש לאימא שלי סכום שעומד על כ-15 מיליון שקלים", מספר אלמוג, "אבל אז, האחיות לי החליטו שלי לא מגיע לקבל את החלק שלי ועשו מעשה דוחה: לאחותי הקטנה יש עבר פסיכיאטרי, עם דכאונות כרוניים וכל מיני כדורים שהיא לוקחת. היא ידעה שזו היתה נקודה רגישה אצל אימא שלי שמאוד דאגה לה. אז היא שיחקה אותה כאילו היא שוב בדיכאון קליני כי היא חוששת שאחרי שאימא שלי תמות, היא לא תוכל לכלכל את עצמה. בניגוד אלי, שיש לי הכנסה יפה ותפקיד בכיר בהייטק, לה אין כלום והיא עובדת כמוכרת בפרפומריה.

"למעשה, מה שהיא עשתה זה להלך אימים על אימא שלי", הוא מוסיף ונאנח, "היא אמרה לה שאין טעם לחייה אם 'אחרי המוות שלך, לא אצליח להחזיק את הראש מעל המים'. בשורה התחתונה המסר שלה היה מבהיל - אם לא אדע שאני מסודרת כלכלית, אני אתאבד. ואימא שלי , שגם בוחן המציאות שלה ידע ימים טובים יותר, החליטה לשנות את הצוואה ולנשל אותי מהרכוש".

לפני כחצי שנה הלכה לעולמה אימו של אלמוג. כשקרא את צו הירושה, חשכו עיניו - אימו הורישה לשתי אחיותיו נכסים וכסף בהיקף של 14.5 מיליון שקלים ואילו הוא קיבל חצי מיליון שקלים. מבחינתו, חרף כל הקושי הנפשי שטמון בכך, הוא פתח במאבק משפטי עם אחיותיו לאחר שפנה לבית הדין לענייני בבקשה לבטל את השינוי שנעשה בצוואה. התיק נדון בימים אלו, ובקרוב תתקבל ההחלטה.

סיפורים עם חוט מקשר

"כאשר בוחנים את התיקים שמגיעים לבתי המשפט סביב מחלוקות בין אחים בנסיבות כאלו, ניתן למצוא חוט מקשר בין מרבית הסיפורים", מציין עו"ד רפי שדמי, מומחה בדיני משפחה: "האח או האחות שמעוניינים בשינוי הצוואה נוקטים בטקטיקה של הפחדה, תוך שהם משרטטים בפני ההורה מציאות בה אותו ילד, הוא המגן היחיד שלו מפני שאר הילדים, שמעוניינים אך ורק בכספו, כאשר טובתו אינו עומדת מול עיניהם.

כך לדוגמא, במקרים לא מעטים, אחד מהסימנים המובהקים להשתלטות 'עוינת' של אחד מהאחים על ההורה, הוא הוספתו כמיופה כוח או כשותף בחשבון הבנק. מדובר על הוראת שליחות של בעל החשבון הממנה את מיופה הכוח כשלוחו לבצע פעולות בנקאיות בחשבונו.

"על ידי מתן ייפוי כוח לבנק לקרוב משפחה, יכול הקשיש לחסוך ממנו את הצורך ללכת לבנק לטפל בענייניו, אולם הדבר מעניק לבן שליטה בחשבון ויכולת לבצע מהלכים חשבונאיים באופן חד צדדי, בלא קבלת הסכמת יתר האחים", מציין עו"ד שדמי.

לדבריו, במקרים לא מעטים, ההורה מצרף את אחד הילדים כשותף בחשבון הבנק והוא הופך להיות שותף לכל דבר ועניין."הבן, יכול למשוך כספים מן החשבון ובניגוד לייפוי-כוח שההורה יכול לבטל באופן חד-צדדי בכל עת, לא ניתן להוציא את הבן השותף מהחשבון ללא הסכמתו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עו"ד רפי שדמי. משרד עו"ד רפי שדמי,
ייפוי כוח לאחד האחים - פתח לריקון כספים. עו"ד רפי שדמי/משרד עו"ד רפי שדמי

איך מבדילים בין דאגה כנה להורים לבין מזימה?

אולם, חרף האמור מעלה, לעיתים קרובות אותו בן או בת לא זוממים להביא את ההורה לכדי שינוי הצוואה, אלא פשוט נוטלים על עצמם, מתוך דאגה כנה לשלומו, את האחריות על הטיפול בו, מה שמוביל בסופו של יום לשינוי של הצוואה. ואין מדובר על מקרה בודד.

כפועל יוצא, מוגשות מדי שנה עשרות תביעות נגד בן המשפחה שנטל על עצמו לטפל בהורים בשנותיהם האחרונות. תביעות שכאלה מתאפיינות בטענות על הוצאת כספים במרמה, ריקון נכסי המשפחה, צמצום העיזבון וגזל. המציאות מלמדת כי לא אחת, לאחר מות ההורים, עם חשיפת העיזבון המצומק, חשים רבים מהאחים האחרים מרומים ומפריחים האשמות קשות נגד אחיהם בדבר הברחת נכסים והשתלטות על הון המשפחה.

כשנחשף מיעוט העיזבון עולה החשד שהאח או האחות שטיפלו בהורים גם מעלו בכספים ולמעשה רוקנו את נכסי ההורים בעודם בחיים.

אז מה עושים?

אין ספק כי ההחלטה לטפל בהורים היא חובה מוסרית וברוכה, אבל הסכנות המשפטיות הכרוכות בה מרובות. בהתאם לכך, ממליץ עו"ד שדמי, לנקוט מספר צעדים הכרחיים שיבטיחו את מי שהקדיש מזמנו, מרצו וכספו במצוות הטיפול בהוריו בשנותיהם האחרונות, שמא ימצא את עצמו למחרת ההלוויה נתבע על ידי אחיו וקרובי משפחתו.

  • אל תקבלו החלטות באופן עצמאי מבלי לשתף את האחים, כל שכן, כאשר מדובר על סוגיות כלכליות. מומלץ מאוד ליידע אותם בכתב על שינויים מהותיים בחשבון, אפילו באמצעות דו"ח חודשי שמפרט את ההוצאות וההכנסות.
  • יש לקבוע מנגנון מוסכם ומסודר לגבי ביצוע של הוצאות חריגות, שמסדיר באילו מצבים נדרש לקבל ראשית כל את הסכמת האחים לביצוע הפעולה, או שמא, ניתן להסתפק ביידועם בלבד.
  • מומלץ מאוד להקפיד על תיעוד מסודר ובכתב של כל הוצאה והוצאה, לרבות של העסקת עובדים זרים.
  • קבלת הוראות בכתב - עד כמה שניתן, יש לבקש הוראות בכתב מההורים בכל פעם שהם רוצים להעביר לכם כספים למילוי צרכיהם, או לכל צורך אחר. הבקשה יכולה לחזק את הראיות במקרים של מחלוקות שיועלו מאוחר יותר.
  • תיעוד או אסמכתאות או איסוף ראיות או legal insurance (ביטוח משפטי)-
  • לצלם פריטי יוקרה (קל בכל מכשיר נייד), לשמור מסמכים תומכים, לציין שמות ופרטי צדדים שלישיים שיכולים לסייע. בנוסף, תיעוד רפואי תמיד נחוץ להוכחת גמירות דעת צלילות וכו'.
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully