וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עגלות ילדים, מקררים ומה עוד? הרפורמה בייבוא יוצאת לדרך

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 10:19

עגלות ילדים סירי לחץ מקררים ומכונות כביסה - אלו המוצרים שמשרד הכלכלה מבקש להכניס לארץ על סמך הצהרה בלבד. המשרד מפרסם את טיוטת הצו שלמעשה יתחיל ביישום חלק חשוב מרפורמת הייבוא, במסגרתה תתאפשר הכנסת מוצרים לישראל מבלי צורך לעבור בדיקות תקינה מקומיות

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום (שני) להערות הציבור טיוטת צו קבוצות יבוא. הצו אמור לקבוע אילו מוצרים יכנסו לרפורמת הייבוא, שתאפשר כניסה מהירה וקלה שלהם לארץ, זאת בהתבסס על הצהרה בדבר עמידה בדרישות התקן הרשמי הישראלי.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
חיתולים לתינוקות: ייכנסו לישראל על בסיס הצהרת יבואן/ShutterStock

מוצרים שייכנסו לישראל על בסיס הצהרת יבואן

במסגרת הרפורמה, כ-350 תקנים, אשר לא נמצא בהם סיכון משמעותי וחמור לבטיחותו ובריאותו של הציבור ולסביבה, יכנסו לישראל, עם כניסת הרפורמה לתוקף, על בסיס הצהרת יבואן.

לדוגמה: מנורות, אריחי קרמיקה, שטיחים, משקפי ראיה ומשקפי שמש, חיתולים לתינוקות, טמפונים, מכשירי מיקרוגל, מכונות תפירה, מכשירי חימום, כסאות נכים, סולמות ושרפרפים, אופניים למבוגרים, טלוויזיות, מערכות סאונד לשימוש ביתי, ראוטרים ועוד.

אישה מפעילה מכונת כביסה שממוקמת במטבח. ShutterStock
ספין או ירידה אמיתית ביוקר המחייה? מכונות כביסה יחוייבו, על פי הרפורמה, רק בבדיקה מדגמית/ShutterStock

רשימת המוצרים שיעברו בדיקה מדגמית בלבד

בנוסף על כך, המוצרים אשר יהיו פטורים מחובת בדיקת כל משלוח ויחויבו רק בבדיקת דגם הם:

מכשירי חשמל מסוימים, סירי לחץ לבישול, עגלות ילדים, מיטות ועריסות לתינוקות, כסאות אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, הליכונים לתינוקות, מערכות טיהור מים, מיטות קומתיים, חומרי ניקוי, אופניים לילדים, מכשירי בישול חשמליים, מקררים, מכונות כביסה ומייבשי כביסה, מדיחי כלים, מזגנים, ועוד.

מעבדה. ShutterStock
מוצרים שנבדקו במעבדות בחו"ל ונמצאו עומדים בתקנים, יוכלו להיכנס לישראל גם ללא תקינה מקומית/ShutterStock

כיום ישנם בישראל כ- 500 תקנים רשמיים, אשר חלים על אלפי מוצרים, המחויבים באישורים טרם כניסתם לישראל. האישור ניתן על בסיס בדיקות בהתאם למסלול לו שייך התקן, החל בבדיקת כל משלוח המגיע לארץ, דרך בדיקת דגם בלבד ועד הצהרות יבואנים על עמידת המשלוח בהוראות התקן.

לפי משרד הכלכלה הרפורמה תפחית באופן משמעותי את עלויות היבואנים אשר נאמדות במיליוני שקלים בשנה במצטבר, ולכן, הציפייה במשרד הכלכלה והתעשייה, שהקלה זו, תשתקף באופן מיידי, בירידה במחירי המוצרים הללו לצרכנים. בעקבות הקלות אלו, צפויים להיכנס גם יבואנים חדשים לשוק, וכתוצאה, תגדל התחרות הן על מגוון המוצרים והן על מחיריהם.

רפורמת הייבוא הנוגעת למוצרים בעלי תקן ישראלי, מתבצעת במקביל לרפורמה הנוגעת למוצרים להם תקן בינלאומי (רפורמת "הקסיס") שתאפשר כניסה מהירה של מוצרים מתאימים לתקן בינלאומי. שתי הרפורמות יכנסו לתוקף ביוני 2022.

ילד עם משקפיים. ShutterStock
משקפי שמש, האם הרפורמה תוזיל גם אותם?/ShutterStock

מוצרים שייכנסו לישראל על בסיס עמידה בתקנים בינלאומיים

בימים אלו הסתיימה בחינת התקנים הבינ"ל, שאינם אירופאיים ומידת התאמתם לרפורמה, כאשר מתוך 90 תקנים, נמצא 64 מתאימים לה. מוצרים שבתחום תקנים אלו יכנסו לישראל בהתבסס על עמידה בדרישות התקן הבינלאומי ואינם מצריכים תהליכים נוספים.

בין התקנים: אריחי קרמיקה, משקפי ראיה ומשקפי שמש, כלי אוכל מקרמיקה ומזכוכית, אופניים, ציוד מגן אישי, מזרקים, מצתים לסיגריות, מצברים לרכב ועוד.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שרת התעשייה והכלכלה, אורנה ברביבאי/פלאש 90, יונתן זינדל

שר האוצר: "אופניים שטובים לאמסטרדם, טובים גם לתל אביב"

יודגש כי בכדי לבצע אכיפה משמעותית הנדרשת ליצירת איזון להקלות, הודיע משרד הכלכלה כי הוא פועל בחודשים אלו, עד לכניסת הרפורמה לתוקף, על בניית מערך הרתעה, אכיפה וענישה משמעותי, ובשיתוף עם רשויות המכס וחברות הביטוח הממונה על הביטוח, בכדי לדאוג שמוצרים אשר עלולים לסכן את בריאות ובטיחות הציבור, לא יכנסו לארץ.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "אני שמחה להשלים את שני הצעדים המשמעותיים במועד המאתגר עליו התחייבנו לציבור, בכדי לאפשר הקלה ביבוא המוצרים גם בדרך של הצהרה וגם בדרך של הסתמכות על עמידה של המוצר בתקן זר במדינות מפותחות אחרות. הרפורמה שאנחנו מביאים, צפויה להגדיל את ההיצע, כמות המוצרים ומספר היבואנים ולהוריד את המחיר לצרכן".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מדובר בצעד נוסף של התאמת הרגולציה בישראל למקובל במדינות המפותחות. הפחתת הנטל הרגולטורי, בפרט לעסקים קטנים, צפויה להגדיל את התחרות ולהביא להפחתת יוקר המחיה. אופנים שטובים לשבילי אמסטרדם, טובים גם לשבילי תל אביב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully