וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית במשק ללא שינוי. תחזית הצמיחה ל-2022: 5.5%

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 10:19

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, על 0.1%. חטיבת המחקר של הבנק מעריכה כי הצמיחה בישראל בשנת 2022 תעמוד על 5.5% ועל 5% ב-2023. הבנק צופה עוד כי האינפלציה בשנה הקרובה תהיה בשיעור מתון של כ-1.6%. הנגיד: "המשק הישראלי למד לתפקד לצד הנגיף"

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% לפי נתונים שבנק ישראל פרסם היום המשק הישראלי ממשיך בפעילות כלכלית רציפה ואף מתרחבת לצד נגיף הקורונה ועל רקע מחזוריות גלי התחלואה.

הפעילות מתאפשרת, על פי הודעת הבנק המרכזי, בין היתר, לאור הסתגלות מרבית ענפי המשק לפעילות לצד המגיפה. עם זאת, העלייה בשיעורי התחלואה ובמקדמי ההדבקה נוכח זן ה"אומיקרון" של הנגיף מגדילים את הסיכון לפעילות, ובהתאם להיקפם אף עלולים להיות בעלי משמעות מקרו-כלכלית. התפתחויות אלו מביאות לעלייה באי-הוודאות בטווח הקצר והבינוני לגבי עוצמת הפעילות הכלכלית במשק.

בבנק ישראל דיווחו היום לציבור כי מאז החלטת הריבית הקודמת, חלה התייצבות של האינפלציה בישראל בסביבת מרכז היעד כך שמדד חודש נובמבר ירד ב- 0.1%. האינפלציה בשנים-עשר החודשים האחרונים עומדת על 2.4% הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מכל המקורות ירדו קלות והן מצויות בתוך תחום היעד: 1.6%.

עם זאת, דיווחו בבנק כי עדיין נותר פער בין הציפיות הנגזרות משוק ההון, לבין אלו הגלומות בריביות הפנימיות של הבנקים ולתחזיות שהן נמוכות יותר, אך הפער הצטמצם בתקופה הנסקרת.

סילבסטר 2020. ShutterStock
ראש השנה האזרחית, רגע לפני שהקורונה טלטלה את העולם. על פי הבנק, המשק הישראלי למד להתנהל לצד הקורונה/ShutterStock

באשר לפעילות הכלכלית, בבנק ישראל ידעו לספר היום כי זו ממשיכה לתפקד באופן נאות. המאזן המצרפי של סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס הוסיף לעלות ורמתו דומה לזו שהייתה ב-2019 טרם משבר הקורונה. על רקע הימשכות הקשיים בשרשראות האספקה בעולם נרשמה עלייה בעוצמת המגבלה של ציוד וחומרי גלם עליה מדווחות החברות.

לעומת זאת, הרכישות בכרטיסי אשראי התייצבו ברמה גבוהה מאז סוף אוקטובר. אולם, עם התפשטות זן האומיקרון בדצמבר חלה ירידה ברכישות, בעיקר בענפי תיירות הפנים.

חטיבת המחקר של הבנק מעריכה כי הצמיחה ב-2022 תהיה בגובה של כ-5.5% ובשנת 2023 - כ-5%.

רמת אפעל. ראובן קסטרו
פרויקט נדל"ן ברמת אפעל. מחירי הדיור עלו ב-10.3%. מחירי השכירות עלו בשיעור מתון יותר/ראובן קסטרו

אבטלה,תעסוקה ודיור

למרות דוח התעסוקה שפרסמה היום הלמ"ס, לפיו חלה עלייה קלה של כ-0.2% באבטלה, הרי שבבנק ישראל מתייחסים לנתוני שוק העבודה לחודש נובמבר המצביעים על שיפור ניכר במדדי התעסוקה.

שיעור האבטלה הרחבה ירד בחודש נובמבר ל-6.5%. שיעור התעסוקה המותאם עלה ועומד על 60.2%, הרמה הגבוהה ביותר של שיעור זה מאז פרוץ מגפת הקורונה, המבטאת פער של כ-60 אלף מועסקים משיעור התעסוקה הממוצע ב-2019.

נתוני שוק העבודה שפורסמו למחצית הראשונה של חודש דצמבר מציגים תמונה מעט פחות טובה, אך לא שונה מהותית: מספר המשרות הפנויות ממשיך לעמוד על רמה גבוהה בחודש נובמבר, והוא גבוה ביחס לחודשים טרם המשבר. הרמה הגבוהה במשרות הפנויות לצד ירידה באבטלה מבטאים התהדקות של שוק העבודה.

יש לציין כי לפחות עד חודש ספטמבר, רמות השכר (לאחר נטרול של השפעות הרכב מועסקים שאפיינו את תקופת משבר הקורונה) במרבית ענפי המשק לא חרגו מהמגמה שאפיינה אותם טרום המשבר, אך יתכן שבקצה ישנה האצה מסוימת בקצב העלייה בחלק מהענפים.

מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-10.3%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. היקף המשכנתאות בנובמבר הוסיף להיות גבוה, בהתאם למגמה שנרשמה מתחילת שנת 2021 .לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות נותר מתון יחסית, אם כי נרשמה עלייה מסויימת בנתוני הקצה.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "המדיניות המוניטרית המרחיבה תמשיך ללוות את היציאה של המשק הישראלי מהמשבר הכלכלי"/רויטרס

"המשק הישראלי למד לתפקד לצד הנגיף"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר עם פרסום החלטת הבנק כי: "איננו יכולים לדעת בוודאות כיצד הגל החמישי, 'גל האומיקרון', יבוא לידי ביטוי מבחינה בריאותית וכלכלית. מסתמן שהוא הולך להיות שונה בהיקף ההדבקה ובמידת השפעתו על התחלואה הקשה.

אלו משפיעים גם על אופן ההתמודדות בו בממשלה בוחרת לנקוט. עם זאת, אפשר לומר שהמשק הישראלי למד לתפקד לצד הנגיף, להסתגל אליו ולהצליח לקיים פעילות כלכלית גם כשאיומי התחלואה והסיכונים ניצבים לפניו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully