וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס תלונות: הסיפור שמאחורי שוד הכספות הגדול

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 9:03

מדוע לאחר שוד הכספת במתחם רותניום לא הוגשה אפילו תלונה אחת למשטרה, והאם מי שרכש ביטוח בהכרח יקבל החזר? השאלות הבוערות עולות - ויש אפילו עדויות מבפנים

"הכספת שלי נפרצה בשוד הגדול, אבל הדבר האחרון שאני הולך לעשות הוא להגיש תלונה במשטרה. למה? משתי סיבות - כי מה יעזור לי להגיש תלונה במשטרה ובעיקר כי זו כספת פרטית, ואני לא מעוניין שהמשטרה תדע מה יש שם".

את המילים הללו אומר לנו דן (שם בדוי), אחד מעשרות בעלי הכספות במתחם של חברות רותניום שנפרץ לפני מספר ימים. נכון לעכשיו, וככל הידוע לנו, איש מהם לא פנה להגיש תלונה במשטרה והסבירות כי זה יקרה נמוכה מאוד.

מדוע? בדיוק מהסיבה בגינה מעדיף דן שלא להגיש תלונה - רובם של בעלי הכספות הם אנשים אמידים מאוד, שחלקם אחסנו, על פי הערכות, תכולה בשווי מצטבר של מיליוני שקלים, שחלקה או כולה (נדגיש כי לא אצל כולם כמובן) לא דווחה לרשות המיסים.

שוד הכספות בתל אביב. ללא קרדיט, צילום מסך
המתחם הפרוץ של רותניום. למה לתת למשטרה לדעת מה יש שם?/צילום מסך, ללא קרדיט

"גם אם רשות המיסים תיפול עליו, הסבירות שהם יגיעו לכספת נמוכה מאוד"

האירוע התרחש ביום חמישי האחרון בשעה 18:00, כשהחברה קיבלה פנייה מאדם שטען שהוא מתכוון לבצע הפקדה של כסף באחת מהכספות. במקום אותו אדם הגיעה לבניין חבורה של שודדים חמושים ורעולי פנים. הם קשרו את המאבטח והחלו לרוקן את תכולת הכספות בחדר, ששטחו 500 מ"ר. בצילומים מהמקום נראות חלק מהכספות שנערמו על רצפת המתחם, וחלק מתכולתן מפוזר מסביב.

מעדויות של מספר בעלי כספות, עולה כי חלקן הכילו תכשיטים בשווי מוערך של מאות אלפי שקלים לכספת וחלקן כסף מזומן בסכומים גבוהים. "מכר שלי, שגם החזיק בכספת במתחם, אחסן בה סדר גודל של רבע מיליון שקלים. מן הסתם, לו רצה לדווח על כך לרשות המיסים, היה מפקיד את הכסף בבנק ולא בכספת", מוסיף דן.

מתחם הכספות של חברות רותניום אינו המתחם היחיד בישראל בו מאחסנים בעלי ממון תכולה וכסף, חלקם כדי לשמור אותו הרחק מעיני רשות המיסים.

עו"ד שעוסק בדיני מיסים אומר לוואלה! כסף, כי אין זה המקרה הראשון בישראל של כספת שנפרצת, שלאחריה לא מוגשת תלונה במשטרה. "אין בשום מקום רישום כי יש לאדם כזו או אחר כספת שהוא מחזיק. גם אם רשות המיסים תיפול עליו, הסבירות שהיא תגיע לאותה כספת נמוכה מאוד. זו דרך מצוינת להונות את המדינה.

הבעיה היא שבמקרה של שוד, המשטרה מכניסה מהר מאוד את רשות המיסים לתוך התמונה, כך שהמוטיביציה של אותם בעלי כספות להתלונן היא נמוכה מאוד. אתה צריך להבין שגם אם לא היה ביטוח, הרוב לא היה מגיש תלונה, כי מעבר לעובדה שהסבירות שהמשטרה תחזיר את הכסף שואפת לאפס, הם בסופו של דבר היו צריכים לשלם גם מיסים עליו".

ובמקרה הזה, המתחם אכן היה מבוטח. הביטוח נערך על ידי סוכנות הביטוח Sure המנוהלת על ידי זאב יפה, שמבטח זה מספר שנים את חברת רותניום.

בשיחה שקיימנו איתו הוא מסביר: "החברה היא המבוטחת במקרה הזה ולא בעלי הכספות, זאת באמצעות סינדיקט הביטוח הבריטי לוידס. לרשות בעלי הכספות עמדו שתי אפשרויות: או להסתפק בסכום ביטוח קטן לכל כספת או תמורת תשלום נוסף, להרחיב את הסכום, בהתאם לשווי התכולה בכספת, מה שרבים עשו".

עוד בוואלה!

חדר כספות פרטי במרכז תל אביב נפרץ, עשרות כספות נשדדו

לכתבה המלאה
עו"ד אסף ורשה. יח"צ,
מקרה מורכב. עו"ד אסף ורשה/יח"צ

"חרף קיומו של כיסוי ביטוחי, מדובר במקרה מורכב", מציין עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח. לדבריו, תחילה תאגיד לוידס יבדוק כמובן כי המבוטח עמד בכל תנאי המיגון. היה ויתברר שלא, עשויה בהחלט להתעורר בעיה.

כמו כן, בניגוד לדוגמא לביטוח תכולת דירה, בה ניתן להרים את נטל ההוכחה לגבי שווי הרכוש שנגנב, כאן מדובר על מצב אחר בו התכולה מבוטחת על פי ערך מוסכם. כלומר, חישוב תגמולי הביטוח (הפיצוי) לאחר הנזק יעשה לפי הסכום שסוכם מראש בין המבטח לבין המבוטח ללא תלות בשיעור הנזק שנגרם. ביטוח לפי "ערך מוסכם" מקובל בדרך כלל, בביטוח דברי אמנות וענתיקות.

ובינתיים,המצוד אחר מבצעי השוד במתחם הכספות השמור בתל אביב נמשך והמשטרה מנסה להתחקות אחר נתיב הבריחה של השודדים. במסגרת החקירה ופועלות המצוד, צוות חקירה מיוחד הוקם, המשטרה עושה שימוש באמצעים טכנולוגיים, בהם איכונים סלולריים, וכן נאספו צילומים מעשרות מצלמות אבטחה באזור.
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully