וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקבלת מהמדינה כסף, אבל מעלה מחירים

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 14:09

אסם, שהעלתה לאחרונה את מחירי מוצריה, מקבלת הטבות מס ומענקים ממדינת ישראל. אמנם אלה ניתנים בעיקר תמורת העסקת עובדים בפריפריה, אבל אולי הגיע הזמן שמי שנותן ומעניק, ירמוז שהוא גם יכול לקחת, למשל במקרה של העלאת מחירים. משה כחלון כבר הוכיח שזה אפשרי

לא מעט חברות גדולות בישראל זוכות בכל שנה להטבות מס ומענקים, בסכום דמיוני (מצטבר) של כשמונה מיליארד שקלים. אינטל, צ'ק פוינט, טבע וכי"ל מככבות בראש הרשימה הזאת, ובתמורה הן מחויבות לבנות את המפעלים בפריפריה ולהעסיק כמות מסוימת של עובדים.

מי שעוד נמצאת ברשימה המכובדת הזו היא אסם, שמעסיקה למעלה מ-2,000 עובדים בפריפריה ולאחרונה הודיעה על העלאת מחירים במאות ממוצרי החברה, בשיעור של בין 3% ל - 7%.

לכאורה אין קשר בין שני הדברים: אסם הרי לא מחויבת שלא להעלות מחירים כדי לזכות במענקים או הקלות מס מהמדינה, נכון? אז זהו - שלא לגמרי, אבל קודם כל, עוד קצת על ההטבות:

ברשות המיסים מסרבים למסור פרטים על היקף הטבות המס שמקבלת אוסם, בשל סוגיות של חסיון מידע, אבל בהתחשב במחזורים הידועים של אסם, לפני שנמכרה לחברת נסטלה השוויצרית, ניתן להעריך שהקלות המס הצטברו (לאורך השנים) לסכום ניכר של עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים.

מהרשות להשקעות לפיתוח התעשייה והכלכלה, הפועלת מכוח החוק לעידוד השקעות הון, נמסר שבשנת 2016 קיבלה החברה מענק של 325,000 שקל לחיבור המפעל בשדרות לגז, בינואר 2021 הועברו לה 350,000 שקלים במסלול שימור עובדים ובאוקטובר 2021, במסגרת תכנית לקליטת עובדים בדואים בנגב, זכאית אסם למענק בגין 50 משרות, אך טרם פעלה לאישורו או מימושו.

בנוסף, בשנת 2018 אושר לאוסם מענק של 25 מיליון שקל להקמת המפעל בקריית גת, אבל לפי משרד הכלכלה היא טרם פדתה את הכסף.

נפילת רקטה סמוך למפעל אסם בשדרות, 17 במאי 2021. ללא, יניב כליף
מפעל אסם בשדרות שנפגע בעת "שומר החומות". הקמת מפעלים בפריפריה חשובה מאוד וראוי שתתוגמל, אבל חברה שמקבלת מענקים מהמדינה, כדאי שתחשוב פעמיים בטרם תעלה מחירים/יניב כליף, ללא

מפגינה כח, מבינה כח

לאור הסכומים שהשקיעה מדינת ישראל באסם במהלך השנים, הנאמדים בכמה מאות מיליוני שקלים, הרי שמתקיימים יחסי גומלין בין הציבור הישראלי לבין החברה.

אינטל למשל, מוטבת ידועה אחרת של הרשויות בישראל (המעסיקה יותר מ-14,000 עובדים בישראל) חטפה על הראש בכל פעם שעשתה סבבים שבהם פיטרה עובדים ביד אחת ובשנייה שכרה אחרים, כדי לעמוד במכסות ההעסקה המצופות ממנה, שהלכו והצטמצמו, משום מה, במשך השנים.

ההתרעמות הייתה אז לא רק על החברה, אלא גם על מדינת ישראל שלא דורשת תמורה נאותה בגין הכסף שהיא מחלקת לחברות הענק, שמדי פעם מעבירות מסרים מאיימים שאם לא יפנקו אותם בהטבות, הן יעבירו את הפעילות שלהן למקום אחר על הגלובוס, כזה שבו יוכלו לקבל יותר ולתת פחות.

אסם נוקטת באותה טקטיקה. בדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה על מיסוי המשקאות הממותקים, הזהיר אלברטו פסח, הממונה על הרגולציה באסם, שיש להוריד את המס על תרכיזים וסירופים שמשמשים את התעשייה בייצור, בין היתר גם את אסם, כדי שלא לייצר כפל מס שיכביד עליה ויגרום לפיטורי עובדים.

זאת ועוד: בשנת 2019 שקלה החברה להעביר 40% מפעילותה מישראל, ההסתדרות איימה אז בהשבתה - והמהלך נגנז.

ראש עיריית ירוחם, מיכאל ביטון ראש עירית ירוחם לשעבר והמצטרף הטרי למפלגת כחול לבן 24 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה. הבטיח לזמן בהקדם את היצרנים לדיון בוועדה כדי שיתנו דין וחשבון לציבור/ראובן קסטרו

תהיו כחלונים!

בשונה מחברות כמו אינטל, טבע, כי"ל וצ'ק פוינט, אסם מוכרת ישירות לצרכן המקומי ולכן התמורה המצופה ממנה אינה יכולה להסתכם רק בהעסקת עובדים או שמירה על סביבת עבודה ירוקה, אלא גם בגילוי רגישות בתמחור מוצריה, בעיקר אם העלאת המחירים פרועה ואינה מוצדקת.

ראש וועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, שקרא להחרים את מוצרי אסם מיד עם היוודע הכוונה להעלות מחירים ומחלים עתה מקורונה, אישר כי הוא מתכוון לזמן את נציגי ההנהלה של החברה יחד עם יצרניות מזון אחרות, לישיבת ועדה מיוחדת, בה יצטרכו - ממש כמו הקמעונאים בזמנם - לתת לציבור הסברים טובים להתייקרויות שהן משיתות עליו.

אז הנה טיפ קטן לביטון: אדוני היו"ר, באותה הזדמנות, אתה מוזמן להזכיר להם שמי שמקבל כסף מהמדינה, אם במענקים ואם בהטבות מס, חייב לשקול טוב טוב אם שווה לו לאבד את תמיכת המדינה כדי להרוויח יותר.

זה המקום להזכיר שמשה כחלון, בימיו במשרד האוצר, זימן בשעתו את נציגי אסם לפגישה ו"רמז" להם שלא יעלו מחירים במשמרת שלו. אמנם היועצים המשפטיים לא אהבו, בלשון המעטה, את ההתערבות של גורם רגולטורי בסוגייה, אבל כחלון, ייאמר לזכותו, הבהיר אז שהמחויבות שלו לציבור קודמת לחשש מפני היועצים המשפטיים. בקרב שניטש עתה על יוקר המחייה, הגיע הזמן שעוד נבחרי ציבור ינהגו באותה הדרך ויוכיחו נאמנות לא לבעלי ההון כי אם לאזרחים ששלחו אותם להגן על כולנו בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully