וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לשלם כפול? כל מה שאתם צריכים לדעת על תיאום מס

עודכן לאחרונה: 9.1.2022 / 9:10

אתם עובדים בשתי עבודות או יותר והופתעתם לגלות שנגבה מכם מס גבוה מדי? כנראה שלא עשיתם תיאום מס. לקראת השנה החדשה כדאי לכם לדעת איך למנוע את זה מראש ולחסוך מעצמכם דאגות וטרטורים

שנת 2022 החלה וחודש ינואר כמו כל שנה הוא אחד החודשים העמוסים ביותר, אם לא העמוס מכולם, עבור פקידי השומה המאיישים את משרדי רשות המיסים. מדובר בחודש בו מבצעים אזרחי ישראל השכירים המועסקים בשתי עבודות או יותר, את רוב תיאומי המס לקראת השנה החדשה. וזאת, על מנת להבטיח מבעוד מועד כי משכורתם לא תפגע במהלכה והיטל המס אשר ינוכה מהם יהיה תואם לשכרם. צריך לדעת כי תיאום המס עבור שנת 2021 נמצא בתוקף עד חודש מרץ 2022 אבל במהלך חודש דצמבר האחרון, רשות המיסים שלחה בדואר מכתבי הארכה לתיאומי מס עבור שנת 2022 , לכן לפי שאתם ניגשים לבצע תיאום לשנה - בדקו האם קיבלתם מכתב כזה.

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
חשוב ביותר לדעת - כדי לא לשלם יותר/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

חשוב להסביר, כל אזרח ישראלי המקבל יותר מתלוש שכר אחד, חייב על פי חוק לבצע תיאום מס מול רשות המיסים שכן אחרת יגבה ממנו אוטומטית היטל המס הגבוה ביותר, זאת במנותק מגודל השכר המופיע בתלוש. תיאום מס תקין בתחילת כל שנה יבטיח לכם כי מתלושכם ינוכה אחוז המס התואם לדרגת השכר שלכם כפי שמגדיר החוק. סכום היטל מס ההכנסה מחושב לפי מדרגות מס - כך שככל שאדם ירוויח משכורת גבוהה יותר - כך יהיה עליו לשלם מס בשיעור גבוה יותר. חישוב המס מתבצע לפי הערכה של השכר השנתי שיקבל השכיר, כך שניתן לחשב אותו בצורה מדויקת רק לאחר סיומה של השנה. יחד עם זאת, המס מחושב ומנוכה בכל חודש, לכן, במקרים בהם השכירים אינם עובדים בכל חודשי השנה, מחליפים מקומות עבודה או עובדים במספר משרות, נוצרים מצבים בהם המס שמשולם לא מייצג את המשכורת שהם הרוויחו במהלך השנה.

לכן זכרו כי מדובר באינטרס שלכם קודם כל שכן אם לא תבצעו אותו כאמור, רשות המיסים תמשיך לגבות מכם סכומי כסף גבוהים ללא דין וחשבון. טוב אי אפשר להאשים אותה כל כך, הרי אתם אלו שלא דואגים לעדכן אותה בצפי השכר השנתי שלכם.

אז לכבוד שנת 2022 להלן מספר נקודות חשובות שאתם חייבים לדעת על תיאום המס כדי למנוע מעצמכם אי נעימות וטרטורים.

אם אתם מועסקים בשתי עבודות או יותר ומקבלים יותר מתלוש שכר אחד, אתם חייבים לבצע תיאום מס. זאת ללא קשר לגובה השכר, מספר שעות או ימי העבודה. פקידי השומה מבצעים הערכה של כל ההכנסות הצפויות במהלך השנה וקובעים את דרגת השכר ואחוז המס שיש לנכות מכם. ללא תיאום מס יגבה היטל המס הגבוה ביותר בדמות 47% ומשכורתכם תיפגע.
אם את חודש ינואר פתחתם עם תלוש משכורת אחד אבל במהלך השנה התחלתם לעבוד בעבודה נוספת, או לחלופין עזבתם עבודה והתחלתם לעבוד במקום חדש, דאגו לבצע תיאום מס בהקדם האפשרי ולדווח על כך לרשות המיסים. ניתן לבצע עדכון של תיאום המס בכל זמן בהתאם לשינויים בשכר או המעסיקים גם יותר מפעם אחת.
מקרים אחרים בהם כדאי לבצע תיאום מס מתקיימים כאשר אזרח מקבל קצבת פרישה שמתווספת לשכרו מעבודתו הנוכחית, ומקרים בהם האזרח גם עובד כשכיר וגם כעצמאי. עוד מומלץ להפיק תיאום כאשר שכיר מקבל הכנסות פאסיביות עליהן הוא חייב לשלם מס. הכנסות אלו כוללות: תגמולים ממכירה של ספרים ושכר דירה שחייב במס. חשוב לציין שמומלץ לערוך תיאום מס בכל מקרה בו חל שינוי בהכנסות.
במידה ולא ביצעתם תיאום מס ונגבה מכם ההיטל הגבוה ביותר, בצעו תיאום בהקדם ובכך תוכלו לקבל את ההפרש מהמעסיק בתלוש שלאחר מכן. אלא אם כן עזבתם את מקום העבודה או מראש היא הייתה מוגדרת כעבודה זמנית ולא הספקתם להפיק את התיאום. במצב כזה תצטרכו להיגרר לפרוצדורה נוספת המחייבת הגשת בקשה להחזר מס בשנה שלאחר מכן. אפשרות אחרת היא להגיש דוח שנתי שכולל פירוט על כל ההכנסות בשנת המס. את הדוח יש להגיש עם סיומה של שנת המס עבור השנה הקודמת, כך יבוצע חישוב רטרואקטיבי ובמידה שיתגלה כי קיים הפרש בין גובה המס ששולם לגובה המס בחישוב השנתי, יזכה מס ההכנסה את מבצע תיאום המס על ההפרש בתוספת ריבית והצמדה.
את תיאום המס יש לחדש בכל שנה והוא מתבצע מראש לשנה קדימה. ניתן להפיק אותו ללא עלות מול רשות המיסים או לחלופין להיעזר בחברות פרטיות במידה ונתקלתם בקשיים מול הסבך הבירוקרטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"הרבה מאוד מהאנשים אינם מודעים לחובה בהפקת תיאום המס ואף חוששים ממנו. הם מאמינים שאם סך השכר שלהם בשני התלושים מסתכם בשכר מינימום, אז אין צורך לבצע אותו הרי גם ככה לא יגבה מהם היטל גבוה. אבל לא כך הדבר, שכן ישנה חובה המוגדרת על פי החוק", מספרים לנו מחברת "בירוקרטי - קל" המתמחה בהתנהלות מול הגופים הבירוקרטיים, "לא מעטים מהם גם נרתעים מפני הגשת בקשה להפקה של תיאום המס, לאור החשש המתבסס על מיתוס הגורס כי קיים סיכוי בו בסיום התהליך ימצא כי הם אלו החייבים בסכומים לרשות המיסים, ולבסוף הם יצטרכו לשלם את הפערים. זה נובע מחוסר מודעות ומבלבול הקיים אצל רבים בין תיאום מס להחזר מס בו אכן קיימת אפשרות כזאת. חשוב שאנשים יבינו כי מדובר בחוק שמטרתו להגן על המועסקים על מנת להבטיח כי שכרם לא ייפגע".

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully