וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: אחד מכל שלושה בעלי מוגבלויות לא מצליחים להשתלב במעגל התעסוקה

עודכן לאחרונה: 5.1.2022 / 17:46

יותר אנשים עם מוגבלויות לא מצליחים להשתלב במעגל התעסוקה, אחד מכל שלושה אינו מודע לזכויותיו. כך עולה מדו"ח סיכום השנה שמפרסם מוקד "עדי בשבילכם" אותו מפעילה עמותת "עדי"

שגרת החיים עבור משפחות מיוחדות המתמודדות עם גידול ילדים עם מוגבלות היא מאתגרת ולא פשוטה, ובימים אלו היא אף מורכבת יותר. לטובתם, הקימה עמותת "עדי" המטפלת באנשים עם מוגבלויות מורכבות את שירות "עדי בשבילכם". "קו-חם" ייחודי המעניק שירות תמיכה וייעוץ ייחודי עבור משפחות המגדלות ילדים עם מוגבלות או חיות לצד בן משפחה כזה. הוא פועל תחת מרכזי "עדי" ובשיתוף משרד הרווחה.

מדו"ח סיכום הפניות לשנת 2021 אותו פרסם המוקד ממש לאחרונה, עולים נתונים מדאיגים המצביעים על עליה בקשיים ובאתגרים איתם מתמודדות המשפחות המגדלות ילדים עם מוגבלות, או חיות לצד בן משפחה כזה. שכן על פי הדוח, נרשמה עליה משמעותית במספר הפניות למוקד התמיכה בבקשה לסיוע וייעוץ מקצועי. הדו"ח השנתי, מתאר תמונה עגומה בכל הנוגע בטיפול באנשים עם מוגבלויות ומראה כי למרות העלייה במודעות יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור.

עדי נגב. יחצ,
חייבים לתת גם להם תעסוקה. עדי ירושלים/יחצ

על פני הנתונים העולים ממנו, אחת מכל חמש פניות המגיעות למוקד נוגעת לקושי של אנשים עם מוגבלויות המסיימים את שהותם במסגרות החינוך למצוא תעסוקה. מדובר באוכלוסייה בוגרת המבקשת לקבל הזדמנות להשיג עצמאות כלכלית ואורח חיים יצרני, והיא נתקלת לצערה בחומה בצורה. כמו כן, אחד מכל שלושה אנשים עם מוגבלות אינו מודע לזכויותיו השונות המגיעות לו על פי החוק מהמדינה, כאלו אשר היו יכולות להקל על ההתמודדות שלו והוא לא נזקק לסיוע מגרומים חיצוניים התנדבותיים. עוד מפרט הדוח כי 50% מהפניות עסקו בסוגיות הקשורות לאנשים המתמודדים עם מוגבלות מורכבת, כ- 20 אחוזים באוטיזם ו כ- 25 אחוזים עסקו בפניות הנגעו במוגבלות בינונית וקלה. מספר מועט של אנשים פנו בנושאים הקשורים לבריאות הנפש ואחרים. השאלות והבקשות לסיוע הן מגוונות ונוגעות בין היתר למסגרות החינוך המתאימות לילדים, היוועצות בנושאים רפואיים וכאמור בקשות לעזרה במציאת פתרונות תעסוקתיים.

המוקד, שנתן מענה בשנת 2021 לכשלושת אלפים אנשי מקצוע, הורים ואנשים עם מוגבלויות, מציין גם כי השנה חל זינוק של עשרות אחוזים בביקוש להשתתפות בתכנית "בייביסטר מיוחד במינו". מדובר בתוכנית מיוחדת המאפשרת לסטודנטים לחינוך מיוחד להציע עצמם כבייביסיטרים למשפחות המגדלות ילדים עם מוגבלויות. העלייה בביקוש נרשמה הן בקרב הסטודנטים המעוניינים להתנדב, והן מצד המשפחות המבקשות סיוע בנושא.

מוקד "עדי בשבילכם" הוא מוקד תמיכה וליווי ללא תשלום עבור משפחות מיוחדות, הנזקקות לסיוע ומענה על כל שאלה הנוגעת להתמודדות בגידול ילדים וחיים לצד בן משפחה עם מוגבלות. הפונים למוקד, זוכים לאוזן קשבת מצד אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים, וביניהם עובדים סוציאליים, אנשי מקצוע מתחום הרפואה והחינוך המיוחד. אלו יעניקו ייעוץ הנוגע להתלבטויות ולאתגרים בהם נתקלים הורים בצמתים שונים בחיי ילדם המיוחד; החל מרגע האבחנה, דרך מסגרות חינוך וטיפול לאורך השנים. במידה והצוות במוקד נתקל בשאלות מורכבות עליהן לא יוכל לספק מענה מיידי, הן יופנו להיוועצות מול הגורמים הבכירים והמוסמכים בתחום הרלוונטי. המוקד זמין ומעניק תמיכה 24 שעות ביממה, ואת המענה לשאלות יהיה ניתן לקבל גם דרך הדואר האלקטרוני.

מירי אריכא. יחצ,
מירי אריכא/יחצ

מירי אריכא, מנהלת מוקד עדי בשבילכם: 'חווינו השנה עלייה משמעותית בכמות הפניות, כאשר ניכר לראות את הקושי של אנשים עם מוגבלויות ובעיקר של משפחותיהם למצות את הזכויות השונות המגיעות להם על פי חוק, כמו כן את האתגר הגדול של אנשים עם מוגבלויות שמסיימים את התכניות הלימודיות למצוא מסגרת תעסוקתית שמתאימה ליכולות שלהם".

עוד אומרת אריכא: 'אם כל זאת יש מקום לשדר אופטימיות, בשנים האחרונות ראינו קושי של הורים מיוחדים במציאת בייביסיטר לילדיהם, והשנה ראינו זינוק אדיר בתכנית המיוחדת המשדכת סטודנטים לחינוך עם משפחות של אנשים עם מוגבלויות ומאפשרת להם לצאת לכמה שעות של התאווררות מבלי לחשוש להשאיר את הילדים בבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully