וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל מספרי סיפורים: האם מוסדות התרבות נפגעים?

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 15:42

האם עולם התרבות והפנאי נמצא במשבר עמוק כפי שראשיו טוענים? במשרד האוצר בדקו את תפוסת המופעים וההצגות וגילו שברובם כמעט ולא נותרו מקומות פנויים, ובחלקם התפוסה גבוהה. מי שכן נפגעים הם בעיקר גופים קטנים ומופעי ילדים. ריקי בליך: מזלזלים בטענותינו בהתנשאות"

ביום חמישי שעבר שיגר שח"ם, ארגון השחקנים, מכתב חריף לראש הממשלה, שר הבריאות ושר האוצר. במכתב נמתחה ביקורת נוקבת על מדיניות עצימת העיניים לנוכח גל הביטולים והמשבר הכבד שפוקד את עולם התרבות והפנאי, בעקבות גל האומיקרון.

מייד אח"כ פורסם פוסט בפייסבוק, תחת הכותרת "הגיעו מים עד נפש", שקרא לשחקנים להפעיל לחץ על שר האוצר, אביגדור ליברמן, מנכ"ל האוצר, רם בלינקוב ושלושה בכירים נוספים, לשלוח לכל אחד מהם הודעת טקסט למספרי הטלפון שצורפו אליו ולדרוש פיצוי.

"פיצוי עכשיו לשחקנים ושחקניות שלא מצליחים לפרנס את הילדים שלהם, איפה אתם?", כתב אחד מהם.

שחקנית אחרת, סיפרה שבחצי השנה האחרונה מאז סיום דמי האבטלה והמענקים, הם מנסים להשאיר את הראש מעל המים, אבל לא מצליחים בגלל הגבלות התו הירוק. "זה הזמן לעמוד בהבטחות שלכם ולא להתעלם מאתנו וזרוק אותנו להתמודד עם המציאות לבד".

תור לבדיקת קורונה, רחבת הבימה, 7 בינואר 2022. ראובן קסטרו
תור לבדיקות בחזית "הבימה": לפחות בינתיים, רוב ההצגות ומופעי התרבות שומרים על תפוסה יפה/ראובן קסטרו

המצב במספרים: התרבות הישראלית חיה ובועטת

במשרד האוצר החליטו לבדוק את מצב הזמנות הכרטיסים למופעי תרבות ובידור קרובים, והממצאים, שנבדקו גם על ידנו, אינם מתיישבים עם הטענות.

עוד קודם לממצאים ולמרות הנתונים שהתגלו, יש להניח שחלק ממוסדות התרבות, הבידור והפנאי - בעיקר הצגות ומופעי הילדים, או מוסדות קטנים שאין להם מערכי שיווק מאסיביים, אכן נפגעו במידה כזו או אחרת, ויתכן אף שמגיע להם פיצוי, אבל גם אם נדרש פיצוי, הרי שמוטב שיהיה על בסיס פרטני ולא ענפי, כפי שתובעים ראשי ענף התרבות מהממשלה.

כאמור, בדיקת תפוסת האולמות והמופעים היא דווקא אופטימית למדי. במופע "היי פסטיגל" שיערך היום (ב') בערב בהיכל הקונכייה בב"ש, שמכיל 3,000 מקומות, נותרו פחות משתי שורות פנויות בשולי גושים ג', א' וה'.

אולם ההצגה "עוד חוזר הניגון" בתיאטרון הבימה, שמתקיימת היום בשמונה בערב, נמצא בתפוסה יפה, כשהעומדים בתור לבדיקות בתחנה שבחוץ, מתערבבים בבאי המופע.

לא הרחק משם, בהופעה של תמיר גרינברג במשכן לאומניות הבמה, שמתקיימת הערב בשעה תשע, נותרו פחות מ-20 מקומות פנויים.

כך גם ההצגה "כפר" בתיאטרון גשר מלאה כמעט לגמרי, וכך גם ההצגה "עם רגל אחת במטוס" של ה"יידישפיל" בתיאטרון ירושלים, זאת למרות שרבים מהצופים של ההצגה משתייכים לאוכלוסייה המבוגרת יותר, שחשופה יותר לפגעי הקורונה.

גם ב"זוג משמים" שתעלה על בימת תיאטרון הצפון כמעט לא נותרו מקומות פנויים ולהרצאה של דני פרידלנדר וד"ר יעל רון (הפסיכולוגים של "חתונמי"), באולם של "אלמא" בזיכרון יעקב יש מעט כרטיסים למכירה.

הוא הדין לגבי הקאמרי: להצגה "אשכבה" שתעלה ביום חמישי הקרוב נשארו מעט מאוד כרטיסים.
בדקנו גם את התפוסה הצפויה ב"הגלולה" של בית לסין, ביום שישי הקרוב ומצאנו שיש עוד 15 מקומות פנויים.

אגב מקומות פנויים: מי שרוצה לקפוץ לתערוכה של יאיוי קוסומה, רצוי שלא יתכנן את הביקור לשבועיים שבין ה- 19 בינואר ועד לתחילת פברואר, כי פשוט לא נותרו מקומות. מה שכן, את הביקור הזה אפשר בהחלט לשלב בבדיקת PCR בחצר המוזיאון, בואכה הספרייה בבית אריאלה.

כאמור, בגזרת הילדים, שם רבים אינם מחוסנים, המצב פחות מזהיר - ואפשר ששם נדרשת התערבות מטעם המדינה: בתיאטרון אורנה פורת המצב פחות טוב. האולם של "זרעים של אמת" נמצא בחצי תפוסה, כך גם ההצגה "פרצוף חמוץ".

הוא הדין גם לגבי כמה מוסדות תרבות אחרים, כך למשל מוטי חלימי, מנכ"ל "תיאטרון השעה הישראלי" שמסר כי ממחצית דצמבר ועד לסוף חודש ינואר בוטלו קרוב ל-100% מההצגות, ושחקנית התיאטרון רוית כהן יעקב אף אמרה שהיא שוקלת לשבות רעב עם חבריה ברחובות.

ריקי בליך. אביטל פלג, באדיבות המצולמים
ריקי בליך, יו"ר שח"ם: "אני מזמינה את שר האוצר להיפגש עם אלפי שחקני/יות, ועובדי/ות הצגות הילדים שיושבים בבית ולא יודעים איך יאכילו את ילדיהם החודש"/באדיבות המצולמים, אביטל פלג

תגובת שח"ם

ריקי בליך, יו"ר ארגון שח"ם מסרה בתגובה: "בתיאטרון הרפרטוארי סופגים ביטולים במידה פחותה, אם כי היקף העבודה ירד. לעומת זאת, בתיאטראות הילדים, התיאטראות המסחריים וכל מופעי סל התרבות השונים, המצב אקוטי עד כדי שיתוק כמעט מוחלט.

השיטה של משרד האוצר - בהינתן דיון על פיצויים, מזלזלים בטענותינו בהתנשאות ובציניות. אני מזמינה את שר האוצר להיפגש עם אלפי שחקני/יות, ועובדי/ות הצגות הילדים שיושבים בבית ולא יודעים איך יאכילו את ילדיהם החודש. או כמו שליברמן בעצמו אמר: 'בלי שאנשי התרבות יפגינו ויעוררו את דעת הקהל, שום דבר לא יזוז'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully