וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: משביתי השמחות

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 16:42

הפרוטוקולים של הפד שוב ייצרו תנודתיות גבוהה בשווקים, ודווקא האומיקרון לאממש מדאיג את השווקים. סקירה ראשונה לשנה החדשה

באופן לא שונה מדי מזה שבו הסתיימה שנת 2021, השבוע השני של השנה החדשה ייפתח עם פרסום מדד המחירים לצרכן בארצות הברית (לחודש דצמבר, ביום רביעי) כאשר הקונצנזוס מצביע על נתון גבוה נוסף לאחר נתון נובמבר שהיה הגבוה ביותר מזה 40 שנה. יחד עם נתון המכירות הקמעונאיות וסנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ביום שישי, נוכל לקבל עדכון כיצד העלייה אחרונה במספר הנדבקים בקורונה השפיע על התנהגות הצרכנים. מעבר לאוקיינוס האטלנטי נקבל נתוני אינפלציה גם כן, החשובים שבהם בסין והודו ביום רביעי. ביום שיש הבנק המרכזי הקוריאני ייפגש להחלטת ריבית לאחר שהוא העלה את הריבית פעמיים בשנה שעברה. ההתפתחויות האחרונות בקזחסטן יזכו למעקב מצד המשקיעים לאור ההשפעות על מחירי הנפט (עד כה שוליות) וההשלכות הגיאופוליטיות.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: גוש היורו - שיעור אבטלה (נובמבר). ארצות הברית - מכירות סיטונאיות (נובמבר).
  • שלישי: יפן - המדד המוביל CI (נובמבר). ארצות הברית - מדד ביטחון העסקים הקטנים של NFIB (דצמבר).
  • רביעי: סין - מדד המחירים לצרכן (דצמבר). גוש היורו - ייצור תעשייתי (נובמבר). הודו - מדד המחירים לצרכן (דצמבר). ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (דצמבר).
  • חמישי: ארצות הברית - מדד המחירים ליצרן מוצרים מוכנים (דצמבר).
  • שישי: סין - מאזן הסחר (דצמבר). דרום קוריאה - החלטת הריבית של הבנק המרכזי. ארצות הברית - מכירות קמעונאיות (דצמבר), סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (ינואר).
נשיא הפד ג'רום פאוול. Alex Wong, GettyImages
התחושות בהחלט לא מדהימות. ג'רום פאוול/GettyImages, Alex Wong

הפרוטוקולים של הפד שפורסמו בשבוע שעבר הובילו (שוב) לעלייה בתנודתיות בשווקים. שווקי המניות רשמו ירידות, כאשר מניות הטכנולוגיה סובלות במיוחד מהתרחיש העתידי של מדיניות מוניטרית מהודקת יותר (מדד האס אנד פי 500 רשם ירידה של 1.9%, נאסדק 4.5%). בצד שוק אגרות החוב, התשואות של אגרות חוב לטווח ארוך וקצר רשמו עליות חדות (אגרת חוב ל-10 שנים רשמה עלייה 7 נקודות בסיס ואגרת חוב לתקופה של שנתיים רשמה עלייה של 5 נקודות בסיס). הפרוטוקולים מהישיבה אותתו כי העלאת הריבית הראשונה צפויה בחודש מרץ והתחלה מהירה יותר לתהליך של הורדת המאזן (ידוע גם בתור הידוק כמותי-QT). ביום שישי דוח התעסוקה החודשי פספס את התחזיות ליצירת משרות אך שיעור האבטלה המשיך לרדת מה שעשוי לגרום לפד להמשיך להיות ניצי.

שורה תחתונה: השווקים הפיננסיים צריכים להתכונן למדיניות מוניטרית הדוקה יותר מוקדם יותר מאשר הצפי לאחרונה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ארצות הברית: מדד המחירים לצרכן ומידע בנוגע לצרכנים

נתונים בנוגע למחירים ולסנטימנט הצרכנים יהיו במרכז תשומת הלב השבוע. מדד המחירים לצרכן בחודש נובמבר היה הגבוה ביותר מזה 40 שנה, והתקווה כי זה היה השיא עשויה להתברר כמוקדמת לאור העלייה המחודשת של מחירי האנרגיה בחודש דצמבר. הקונצנזוס בקרב האנליסטים עומד על עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. ביום שישי נתון המכירות הקמעונאיות יספק מידע נוסף כיצד הזינוק האחרון במספר הנדבקים בקורונה השפיע על התנהגות הצרכנים. הצרכנים ספגו מכה בשנתיים האחרונות לאור הקורונה וניתן לראות את זה בסנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. המדד רשם את רמתו הנמוכה ביותר בעשר השנים האחרונות בחודש נובמבר-67.4. לאור ההתפתחויות האחרונות לא צפוי שהמדד יצביע על התלהבות מחודשת מצד הצרכנים.

שורה תחתונה: מדד המחירים לצרכן צפוי להישאר ברמתו הגבוהה ולהוות דאגה גדולה עבור הצרכנים בארצות הברית.

הנדבקים באומיקרון והסגרים באירופה

וריאנט האומיקרון כבר נפוץ באופן נרחב ביבשת אירופה, כאשר מספר הנדבקים היומי שובר שיאים הרבה מעבר לגלים הקודמים. מספרים שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על מספר שיא של נדבקים ביום בצרפת, 328 אלף נדבקים ביום, אך גם במדינות אחרות ביבשת ראינו מספר נדבקים מעל 100 אלף ביום (בריטניה 195 אלף, איטליה 189 אלף, ספרד 137 אלף). התפתחות הגל בבריטניה עשויה להוות מצפן עבור שאר המדינות באירופה, לאור העובדה שהיא אחת מהמדינות הראשונות שחוותה זינוק במספר הנדבקים באומיקרון. בעוד שהסימפטומים של הנדבקים באומיקרון הם פחות חמורים (שיעור מאושפזים ומתים נמוך יותר), מספר הנדבקים הגבוה מציב בפני המנהיגים הפוליטיים עם אתגרים חדשים לגמרי. במהלך השבועות הבאים מספר האנשים שצריכים להיכנס לבידוד צפוי להביא לעומס על מערכת הבריאות ושירותי תשתיות חיוניים אחרים. על פי הדינמיקה הזאת הטרייד אוף בין הדרישות הבריאותיות וצעדי סגרים צריכה להיבחן מחדש. גישה גמישה יותר עם רגולציה מורכבת יותר (תקופת בידוד קצרה יותר, הגבלות שונות בשירותים שונים) עשויה להפוך לנחוצה.

שורה תחתונה: למרות העלייה הגבוהה במספר הנדבקים בקורונה עד כה, השווקים הפיננסיים מראים חסינות לווריאנט האומיקרון.

הפגנות במינכן גרמניה נגד הגבלות קורונה, 5 בינואר, 2022. רויטרס
הפגנות בגרמניה. בינתיים השווקים לא מושפעים/רויטרס

המהומות בקזחסטן לא צפויות להוביל להשפעה רבה על מחירי הנפט

המהומות בקזחסטן, שהתחילו במהלך סוף השבוע על רקע העלייה במחירי האנרגיה, לקחו סיבוב אלים חד עם כעס כללי על המצב הפוליטי והכלכלי במדינה. מצב זה הוביל לדאגה בנוגע לייצור הנפט במדינה שעומד על 1.6 מיליון חביות ביום. על אף דיווחים שישנם עובדים מתעשיית הנפט שמשתתפים בהפגנות, לא נצפתה פגיעה בתפוקה עד כה. חשוב לציין שקזחסטן היא חלק מההסכם של ארגון אופ"ק פלוס. לכן אנו חושבים כי כל פגיעה שתהיה בייצור בקזחסטן תושלם על ידי ארגון אופ"ק פלוס שעוד לפני המהומות במדינה החליט על העלאת תפוקה של 400 אלף חביות ליום החל מחודש פברואר.

שורה תחתונה: רק במידה והמצב במדינה ישתנה לרעה באופן דרמטי, אנו חושבים כי ההשפעה של שווקי הנפט תהיה מוגבלת.

מדד מחירים לצרכן מתון בסין פותח את הדלת למדיניות מוניטרית מרחיבה יותר

סין תדווח נתונים לגבי מדד המחירים לצרכן/יצרן יחד עם מאזן הסחר במהלך השבוע הקרוב. מדד המחירים ליצרן בסין עשוי להישאר גבוה מאוד, מעל 10% במהלך חודשי החורף הקרים. יחד עם זאת הזליגה של מדד המחירים ליצרן אל מדד המחירים לצרכן עשויה להיות מוגבלת. מדד המחירים לצרכן בסין עשוי להישאר בשיעור חד ספרתי נמוך לאור האינפלציה הנמוכה למדי במחירי המזון והצריכה החלשה עקב גל חדש של נגיף הקורונה. אנו חושבים כי הרמה הנמוכה של מדד המחירים לצרכן עשויה להשאיר מקום למדיניות מונטרית מרחיבה יותר. אנו חושבים כי הבנק המרכזי הסיני עשוי להמשיך לחתוך את יחס הרזרבה מהבנקים או להוריד את הריבית בחודשים הקרובים על מנת לתמוך בביקוש המקומי. סחר החוץ עשוי להמשיך ולהנות מביקוש חזק מחוץ למדינה לאור ההתאוששות הכלכלית במדינות המפותחות.

שורה תחתונה: מדד המחירים לצרכן עשוי להישאר נמוך באופן יחסי בסין ולתמוך בצעדים מוניטריים מקלים.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully