וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה: האם מגיע לנו כסף על זמן ההמתנה לבדיקה?

עודכן לאחרונה: 11.1.2022 / 12:19

מדריך: מה מותר לעובד ומה מותר ולמעסיק לדרוש האחד מהשני בימי הקורונה? מי צריך לשלם על בדיקה במקרה שעובד נחשף לחולה מאומת - ומה קורה אם עובד לא מצא בדיקה ולא יכול לשוב לעבודה? כל התשובות לשאלות שמעסיקות רבים מאתנו בימים אלה

נגיף האומיקרון הותיר את רובנו מבולבלים ממבול ההנחיות החדשות שהממשלה משנה מעת לעת. כדי לעשות סדר שוחחנו עם עו"ד נעמה שבתאי בכר מומחית לדיני עבודה כדי לתת תשובות לכמה סוגיות חשובות שמטרידות עובדים ומעסיקים כאחד.

החוסר בבדיקות והמירוץ אחר בדיקות יקרות משגע את כולם, אבל מי נושא בעלות הבדיקה אם עובד נחשף לחולה מאומת והמעסיק דורש שיחזור לעבודה?

"ההנחיות לבצע בדיקת אנטיגן כשנחשפים לחולה מאומת הן של משרד הבריאות ולא של המעסיק, ולכן אין הצדקה שמעסיק יממן דרישות שהוצאו מטעם משרד הבריאות. אם היה מדובר במעסיק שמציג דרישה שהיא מעבר להנחיות הדין, אזי הייתה הצדקה שבהתאם גם יממן זאת אך מאחר שמדובר בתכתיב של הרגולטור, אין שום הצדקה להשית את העלות על קהל המעסיקים.

בנוסף לכך, בדיקת האנטיגן נועדה על מנת לשלול חובת בידוד במקרה של מחוסנים ומחלימים, וסביר להניח שהעובדים רוצים למנוע מעצמם בידוד גם ללא כל קשר למקום העבודה, אלא כדי להמשיך את שגרת חייהם. גם מן הטעם הזה, עת מניעת הבידוד נועדה לשם חירות העובד הכללית ולא רק לשם הגעה למקום העבודה אין הצדקה להשית את העלות על קהל המעסיקים. כמובן שזה לא מונע מאף מעסיק את האפשרות ליתן הטבה לעובדיו ולממן להם בדיקות על חשבונו".

אם העובד לא יכול לבצע בדיקה בגלל מחסור בערכות בדיקה ונאלץ להיעדר מהעבודה, האם המעסיק רשאי להוריד לו ימי עבודה מהשכר?

"אם העובד מנוע מלהגיע לעבודה בשל הנחיות של משרד הבריאות, למשל כי לא השיג בדיקה ולא ניגש לעמדה מוסדית או לא קיבל תוצאה, - הוא יישאר בביתו ויידרש לסכם אל מול המעסיק את ההשלכה של אותה היעדרות. העדיפות העליונה היא לאפשר עבודה מהבית אם ניתן, ואז העובד זכאי לשכר כמו יום עבודה במשרד.

אם לא ניתן לבצע עבודה מהבית, הצדדים יכולים להסכים שמדובר ביום חופשה על חשבון חופשתו הצבורה של העובד או היעדרות שלא בתשלום. יש לשים לב שאם עובד אינו מתאמץ לבצע את הבדיקה, הדבר עשוי להיחשב גם כהיעדרות לא מאושרת שמהווה במקרים מסוימים כעבירת משמעת."

מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים, 20 בינואר 2021. AP
חיסונים לקורונה בישראל. האם ומתי מותר לפטר עובד שמסרב להתחסן, מתי מותר לפטר מי שמסרב להיבדק?/AP

מתי מותר לפטר עובד שמסרב להתחסן?

בגלל המחסור בצוותים רפואיים, פורסם לאחרונה כי הממשלה שוקלת לדרוש מרופאים להמשיך לעבוד, אם הם חיוביים לקורונה, אך לא מציגים תסמינים. האם רופאים יוכלו לסרב להנחיה זו?

"חוק דמי מחלה קובע שעובד חולה רשאי להיעדר ממקום עבודתו. החוק גם קובע שעובד שנעדר מפאת מחלה זכאי לתשלום כקבוע בחוק, ואם עובד עבד בפועל בתקופת המחלה, הוא מאבד את זכאותו לאותו התשלום.

כלומר, המחוקק קבע בחוק הן את זכות העובד להיעדר מפאת מחלה והן את הסנקציה למי שיוותר על זכותו זו. בנסיבות הללו, קשה להבין איך דרישת המדינה מן הרופאים החולים עולה בקנה אחד עם החוק, ומצופה מהמדינה שתחיל על עצמה את אותן הנחיות שהיא מפנה כלפי מעסיקים אחרים.

בפרט נכונים הדברים גם לאור ההשלכות שעשויות להיות לצעד הזה על צדדים שלישיים, שחלילה עשויים להידבק כי הרופא החולה הגיע למקום העבודה. כך או אחרת, הדבר יחייב לטעמי תיקון חקיקתי".

יותר ויותר חברות בחו"ל מחייבות את עובדיהן להתחסן ומאיימות לפטר אותם אם יסרבו. האם בישראל מעסיק יכול לפטר עובד בגלל שסירב להתחסן?

"הצעד של פיטורים בשל התנגדות להתחסן הוא מרחיק לכת ואף עשוי להיחשב כאפליה פסולה ופגיעה בזכותו של אדם על גופו שמהווה פגיעה בכבודו כאדם. אם עובד מסרב להתחסן אפשר לבצע מגוון פעולות אחרות לפני החלטה קיצונית של פיטורים, כמו דרישה להיבדק בתדירות מספקת, אפשרות לבצע עבודה מהבית, הוצאת העובד לחופשה בתשלום על חשבונו, והוצאת העובד לחופשה ללא תשלום כשאין דמי אבטלה.

רק אם כל הצעדים הללו לא מתאימים במקום העבודה ניתן יהיה לנקוט בסנקציה של פיטורים ממקום העבודה, אך המעסיק הוא זה שיידרש לשכנע את כי לא הייתה ברירה אחרת מלבד פיטורין אך לטעמי קשה לחשוב על סיטואציה כזו, אלא במקרה שהעובד מסרב לכל הפתרונות החלופיים שהוצעו.

לצד זאת, מוצע למעסיקים לשקול אם כדאי להם לאבד עובד בתקופה שיש בה חסר עצום בכוח אדם, או שמא עדיף לגבש פתרון שלפחות יבטיח את הישארותו של העובד במצבת כוח האדם, כך שבשעת רגיעה המעסיק לא יידרש לתור אחר עובד חליפי. "


אפשר לפטר עובד שלא מוכן להיבדק?

במקרה של עובד שלא מוכן להיבדק יש משמעות עצומה לנסיבות. זה לא שחור ולבן ולכן ההנחיה הראשונה שלי למעסיקים לבדוק כל מקרה לגופו. עם זאת אני כן יכולה להגיד לך שפיטורים זה הצעד האחרון שנוקטים, קודם כל המעסיק יכול להוציא את העובד לחופשה".

את נתקלת במקרים כאלה?

"אתמול למשל קיבלתי לפחות עשרה מיילים סביב הכניסה לבידוד, אנשים בטוחים שמי שלא התחסן בחיסון השלישי לא זכאי לדמי בידוד מלאים אך בפועל מי שהתחסן בחיסון השני זכאי לדמי בידוד. המדינה מצד אחד מעודדת את כולם להתחסן חיסון שלישי אך אין סנקציה למי שלא התחסן בפעם השלישית.

לגבי הדוגמה, אני יכולה לספר לך על עובדת שמועסקת במועדון ספורט כמדריכה נחפשה לחולה מאומת אבל היא החליטה שאין לה תסמינים ולכן היא לא מוכנה ללכת להיבדק במיוחד לאור התורים הארוכים.

היא אמרה למעסיק: 'אם תרצה שאלך להיבדק תשלם על הזמן שאני בתור' והמעסיק סירב לשלם לה בגלל שהיא צריכה להיבדק לפי הנחיות משרד הבריאות, ואם היא רוצה להגיע למקום העבודה היא צריכה למלא אחר הוראות משרד הבריאות. בסוף היא לא הגיעה לעבודה - ועכשיו יש התלבטות האם להמשיך את העסקתה".

עו"ד נעמה שבתאי בכר. מיכל רביבו,
עו"ד נעמה שבתאי בכר/מיכל רביבו

עו"ד נעמה שבתאי בכר מתמחה בייצוג מעסיקים בדיני עבודה, שותפה מייסדת במשרד בכר שבתאי עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully