וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "אושן טק" היא התשובה לעומסים בנמלי הים?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 12:47

העומס בנמלי הים הוא אחד הנושאים החמים בסחר העולמי. "אריאלי קפיטל" ריכזה פעילות חברות ישראליות מתתום האושן-טק, שמטרתן להביא הקלה לעומסים שנוצרו בנתיבי התובלה הימית. אם אכן יצליחו, הדבר יוזיל את מחיר שינוע הסחורות ויסייע בהפחתת יוקר המחיה

אחד הענפים המשמעותיים והחשובים בעולם שמגלגל טריליוני דולרים בשנה, הוא ענף התובלה הימית, לפי דו"ח של האו"ם, 80% מהמסחר העולמי עובר בים.

כמו כן, מנתונים שפרסם לאחרונה מגזין Fortune Business Insights, שווי שוק הספנות צפוי לגדול למעל 188 מיליארד דולר עד 2028. עם זאת, בניגוד לתעשיות אחרות שעברו מהפכות טכנולוגיות משמעותית במהלך השנים האחרונות ולמרות גודלו וחשיבותו של ענף זה, הוא עדיין נשאר מאחור בכל מה שנוגע להטמעה וקידום של טכנולוגיות חדשות.

לאחרונה התעוררה התעניינות עצומה בקרב שחקניות ענק בתחום ההובלה הימית, בפתרונות טכנולוגיים שנועדו לשחרר את הפקק הגלובלי. אותו פקק שלא נמצא באיילון, אלא באוקיינוסים ברחבי העולם.

גם בישראל ניתן לראות ניצנים של שינוי תפיסתי, במסגרתו הוקמה בישראל קהילת OCEAN TECH ראשונה מסוגה, על ידי חברת "אריאלי קפיטל" ו"Start-up nation", הפועלת לקידום חדשנות בים ובאוקיינוסים, ביניהם פתרונות טכנולוגיים שונים שיסייעו לקדם את הענף המיושן ולחלץ אותו מן הפקקים. הקהילה כבר מספקת במה בינלאומית למספר טכנולוגיות כחול- לבן ונמצאת בצמיחה מתמדת.

מערכת ORCA AI 2. ORCA AI,
פלטפורמת בטיחות הניווט, מבוססת הבינה המלאכותית, של Orca AI/ORCA AI

למנוע תאונות בים

ORCA AI - היא חברת סטרטאפ שהוקמה בשנת 2018. כמעט 4,000 תאונות ימיות מתרחשות מדי שנה ונגרמות ממודעות נמוכה לסיכונים באזורים צפופים וטעויות אנוש, כמו גם חוסר בידע ובנתונים בנוגע לתקריות פוטנציאליות.

טעויות אנוש נמצאות במקום הראשון בין הגורמים לתאונות ימיות. פלטפורמת בטיחות הניווט מבוססת הבינה המלאכותית של Orca AI מגבירה את המודעות למצב של ציים ומסייעת לצוותיהם לנווט בבטחה בתנאי סיכון גבוהים כמו דרכי מים צפופים וראות נמוכה. הפתרון של Orca AI משתמש בחיישני ראייה ממוחשבת ומצלמות תרמיות כדי לספק התראות בזמן אמת על אירועים שעלולים להיות מסוכנים.

המערכת מספקת למנהלי ציים בחוף, נראות רבה יותר על אירועי בטיחות ומספקת תובנות המסייעות להפחית את ההסתברות של אותם אירועים גם בעתיד.

UNITY SCM שרשרת האספקה. UNITY SCM,
UNITY SCM, בונה תשתית דאטה חדשה לשרשרת האספקה העולמית/UNITY SCM

זרימת המידע בשרשרת האספקה

UNITY SCM הוא סטארטאפ שהוקם לפני פחות משנתיים, הבונה תשתית דאטה חדשה לשרשרת האספקה העולמית. התשתיות מאפשרת ביצוע ותכנון מבוססי נתונים. כיום, מידע קריטי לגבי כל משימה מועבר ומסונכרן בין צוותים וחברות, מרוכז במערכות וקבצים שונים ומנוהל באופן ידני באמצעות גיליונות אלקטרוניים, קבצים, דואר אלקטרוני ושיחות טלפון.

כתוצאה מכך מנהלי שרשרות אספקה מבלים עד 30% מזמנם במרדף אחר מידע ועיבוד ידני, המובילים לאובדן מכירות, קווי ייצור סרק ועלויות מלאי והובלה. הטכנולוגיה של החברה מקלה על חברות לאסוף, לארגן ולצרוך מידע מכל שרשרת האספקה שלהן, על ידי כך שהיא מתחברת באופן אוטומטי ואוספת נתונים ממקורות נתונים פנימיים וחיצוניים, בכל פורמט או מערכת. על ידי ארגון הנתונים במודל נתונים אינטואיטיבי, UnitySCM מעניקה למשתמשים עסקיים גישה למידע האיכותי בזמן אמת שהם צריכים, ללא תלות באף אחד אחר.

DOCKTECH ויזואליה 1. DOCKTECH,
DockTech, פתרון למדידת עומק המים בזמן אמת/DOCKTECH

מה העומק פה?

DockTech- גם הוא סטרטאפ שהוקם בשנת 2018, פיתח פתרון למדידת עומק המים בזמן אמת. הפיתרון, מבוסס טכנולוגיית ביג דאטה, מאפשר לספינות להעמיס סחורה באופן בטוח יותר ולייצר תפוקות גדולות יותר.

מדובר במהלך פורץ דרך בעולם הימי, העתיד להקל ולייעל את העבודה בנמלי ישראל ובעולם. הסטארט-אפ פיתח "תאומים דיגיטליים" (מפרט דיגיטלי) לנתיבי מים בנמלים ובנהרות, על מנת להגביר את יעילות התובלה ובטיחות הניווט ולהפחית את עלויות החפירה לרשויות.

על ידי איסוף וצבירת נתונים דינמיים מנתוני החיישנים של כלי השיט, החברה מסוגלת להציג בזמן אמת תובנות תפעוליות לגבי נתיבי המים. DockTech נמצאת במשימה לבנות את התשתית הדיגיטלית עבור הנמלים העתידיים המאפשרת שילוח מהיר, בטוח ואוטונומי יותר.

אור חביב אריאלי קפיטל. הדר יעקוב,
אור חביב, שותף וראש מחלקת החדשנות ב"אריאלי קפיטל"/הדר יעקוב

הפיתרון לעומס בנמלי הים?

בשנתיים האחרונות, בייחוד עקב מגבלות הקורונה, נוצר קושי רב בשינוע סחורות בין יבשתי, מחירי התובלה הימית הגלובלית זינקו ב- 776%, כאשר משך השינוע הימי של מוצר מסין לארה"ב התארך מ-40 יום בממוצע ב- 2019 ל- 73 ימים השנה.

הסיבות לכך רבות ומגוונות ונעות בין עלייה חסרת תקדים בצריכה הגלובלית עקב הסגרים וחודשי הקניות, הגבלות ממשלתיות על מעברי סחורה, מחסור עולמי במכולות, מחסור בעובדי נמל ונהגי משאיות וזמני המתנה ארוכים מדי בנמלים, שיכולים להימשך לעיתים גם חודשים. לוח הזמנים של מסלולי הספינות נקבע מראש חודשים ואף שנים קדימה, כאשר כל איחור עלול לגרום לנזקים כספיים משמעותיים.

לדברי אור חביב, שותף וראש מחלקת החדשנות ב"אריאלי קפיטל": עליית מחירי התובלה הובילה באופן ישיר לעלייה במחירי חומרי הגלם והסחורות, בכל אספקט בחיינו, החל ממכשירי חשמל, תרופות, ריהוט, עבור לרכבים, מוצרי מזון מיובאים, שבבים וסחורות בתחום האופנה.

כמו כן, קמעונאים רבים ברחבי העולם מתלוננים על מחסור משמעותי של סחורות במלאי, מה שמוביל לזמני המתנה ארוכים בקבלת המוצר לאחר קנייתו, כפי שניתן לראות בענף הרכב, בו זמן ההמתנה לקבלת רכב חדש יכול לעמוד על חצי שנה ולעיתים אף יותר.

לפי אתר Statista, בשנת 2021 שטו באוקיינוסים קרוב ל- 55 אלף ספינות סחר. לאור מציאות מורכבת זו, חלה התעניינות עצומה בקרב שחקניות ענק בתחום ההובלה הימית, במציאת פתרונות לשחרור הפקקים באוקיינוסים ברחבי העולם. בנוסף, לאימוץ הטכנולוגיות על ידי ענף התובלה הימית יש משמעויות סביבתיות נרחבות ואנו מקווים שזה יהיה עוד צעד במאמץ הגלובלי להגנה על האקלים ולהגנה על אחד ממשאבי הטבע החשובים בעולם, הים".

למדינת ישראל, שהצליחה להפוך למובילת חדשנות גלובלית ולסטארט אפ ניישן, יש הזדמנות פז לקחת את ענף התובלה הימית כמה צעדים קדימה באמצעות האושן טק ולהפוך למובילה עולמית גם בתחום זה. הזדמנות זו, יכולה להוות אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של הכלכלה הישראלית בעתיד.

"אריאלי קפיטל" הינה חברת החזקות והשקעות עם משרדים בניו יורק ותל אביב. אריאלי מפעילה זרוע חדשנות גלובלית המנהלת ומשקיעה בפלטפורמות חדשנות, מרכזי חדשנות, תכניות האצה, חברות מסחור ואקדמיה, וכן בעלת השליטה של זרוע הבנקאות וההשקעות הרגולטורית "שרנט" הפועלת בוול סטריט, ניו יורק.

זרוע החדשנות של אריאלי קפיטל מובילה פעילות מגוונת ומפעילה מספר מרכזי ותוכניות חדשנות, לרבות את תכנית הצמחת הסטארט-אפים של ממשלת איטליה ושל קבוצת הבנקאות מהגדולות באירופה "אינטסה סן פאולו", את מרכז החדשנות לחקלאות "פרונטיר", יחד עם המועצה האזורית רמת הנגב , את פעילות החדשנות של "אילת טק סנטר", הכוללת קהילת/תכניות/אירועי חדשנות וטכנולוגיה בדרום, את קהילת החדשנות הבינלאומית "אושן-טק", המקדמת חדשנות בתחום הים והאוקיאנוס בשיתוף סטארט-אפ ניישן סנטרל, תכנית הצמחת הסטארט-אפים בתחום ה Wellness בקונטיקט שבארה"ב, ועוד פעילויות רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully