וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוניקורנים הפכו את הבורסה בתל אביב למצליחה בעולם

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 10:26

הבורסה מסמלת עליות בשוורים וירידות בדובים, אבל דווקא חיה דמיונית היא שהשפיעה הכי הרבה על ההישג הפיננסי של השנה: היוניקורן הישראלי, שלרוב מגייס בכלל מעבר לים, משך את עין המשקיעים למדד ת"א 35, שהיה המקום הכי טוב לשים עליו את הכסף בשנה האחרונה

דווקא על רקע שנתיים של משבר עולמי, התעוררה הבורסה המקומית לחלום ורוד: הנפקות הענק של חברות הייטק ישראליות משכו את תשומת לב המשקיעים הזרים לזירת המסחר בתל אביב, והתוצאה: מדד "ת"א 35" השיג את המקום הראשון בעולם בתשואה.

רולטת השקעות שווקי ההון החלה להסתובב והאנליסטים והמשקיעים החלו לפזר את ז'יטוני האפשרויות על הבורסות שלדעתם ישיגו את התשואה הטובה ביותר ב-2022. המשבצת הישראלית ממשיכה לצבור מזומנים.

זאת על רקע הובלת הבורסה הישראלית את טבלת ביצועי מדדי הבורסות העיקריות בעולם לשנת 2021, עם 31.95% תשואה במדד ת"א 35.

הדירוג הפך את שנת 2021 לאחת השנים המוצלחות של הבורסה הישראלית. את עיקר ההישג ניתן לייחס לתשומת לב המשקיעים הזרים אל הבורסה המקומית, שהושגה על רקע גיוסי העתק של חברות ההייטק הישראלי בחו"ל, לצד ראשוניות ישראל במבצע חיסוני הקורונה, שהחזירו את כלכלת ישראל לשגרה יחסית.

ג'ון מאייר, גלובל איקס. GLOBAL X,
ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X/GLOBAL X

ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי בחברת תעודות הסל האמריקאית Global X, מסביר: כי "הבורסה בתל אביב חוותה 97 הנפקות חדשות, שרובן מתחום ההייטק, עם גיוסים בגובה כ-26 מיליארד שקל.

נראה כי השנה החזקה של שוק המניות הישראלי משקפת את העוצמה האחרונה של האקו-סיסטם הישראלי להון סיכון. משקיעים זרים רואים בכלכלת ישראל מובילה בחדשנות והשקיעו סכומי הון ניכרים הן בעסקאות ציבוריות והן בעסקאות פרטיות, ומשקיעים זרים רכשו 9 מיליארד שקל מהמניות הרשומות למסחר בבורסה התל אביבית.

זאת על רקע היות שנת 2021 מלאה בחוסר ודאות, ובעוד הכלכלות הגלובליות ניסו למצוא את האיזון בין פתיחה מחדש של הפעילות הכלכלית לבין ניהול המגפה המתמשכת. ובזמן שהאינפלציה עלתה, נוצר מחסור חמור באספקת סחורות, וצמחו שתי גרסאות וירוס חדשות - דלתא ואומיקרון.

אך כדאי לבחון את שווקי ההון בעולם, למרות הרקע השלילי לכאורה, שכן הם רשמו את השנה השלישית ברציפות של תשואות דו-ספרתיות. כך לדוגמא מדד S&P 500 הגיע ל-70 שיאים חדשים ב-2021 ורשם תשואה מרשימה 28.68% אותה שנה (ראו טבלת ביצועי מדדי המניות העיקריות בבורסות השונות בעולם).

שווקי האג"ח החלשים, וחזרת המשקיעים ממגזרי הצמיחה לעבר ההשקעות הריאליות הן שתי הסיבות העיקריות להתאוששות רחבה יותר בשווקים שהובילה לסיומת חזקה של שנת 2021".

מדדי הבורסה המובילים בעולם. ללא, מערכת וואלה
מדדי המניות המובילים בברוסות העולם. תל אביב במקום הראשון/מערכת וואלה, ללא

הבורסה הישראלית אינה היחידה שהמדד המרכזי שלה הוביל לתשואה גבוהה, ומיד אחריה ממוקמת הבורסה הצרפתית שמדד 40 החברות הגדולות הנסחרות בה הניב 31.88% תשואה לשנת 2021, ושלישית הגיעה הבורסה השבדית, עם תשואה של 31.25% למדד 30 החברות הגדולות הנסחרות בה.

כל זאת לעומת מדד חברות הטכנולוגיה האמריקאי נאסד"ק, שאמנם הוביל את שנת 2020 - בפער על כלל מדדי הבורסות בעולם - עם תשואה של 45.05%, אך ב-2021 הניב תשואה של 22.21%, הנמוכה ב-9.74% מהממד המרכזי הישראלי, 9.67% מהתשואה של המדד הצרפתי, ו-9.04% מהמדד המרכזי השבדי, לאותה שנה.

"ביצועי המדד המרכזי הצרפתי (ה-CAC-40)" מפרט מאייר "מצביעים על התחזית החיובית שיש למשקיעים על ההתאוששות הגלובלית ועל תחום הוצאות הצרכנים על מוצרי היוקרה. הביצועים של 2021 מסמנים את העלייה הגדולה ביותר באחוזים בשנה אחת עבור CAC 40 מאז 1999.

בשבדיה ביצועי 30 OMX הונעו בעיקר על ידי שוק הנפקות חזק בשנת 2021, במהלכה בוצעו 122 הנפקות שהובילו לגיוס של כ-18 מיליארד דולר (ראו טבלת הנפקות בבורסה השבדית). בנוסף, בשוודיה יש רגולציה שמוגדרת כחיובית ומעודדת חברות, וכלכלה חזקה.

כל אלה הופכים את הבורסה של המדינה הסקנדינבית למיקום אטרקטיבי עבור סטארטאפים שונים כחלק מהפיכתם לציבוריים".

הבורסה בשוודיה. ללא, מערכת וואלה
המתחרה משבדיה. גם שם יזכרו לחיוב את 2021/מערכת וואלה, ללא

מתחת לקו האדום

אך לא הכל ורוד בשווקי ההון העולמיים, והיו גם 3 בורסות שמהדדים המרכזיים שלהם הניבו תשואה שלילית; מדד HANG SANG של הונג קונג חתם את טבלת התשואות מלמטה עם תשואה שלילית של 11.84%-, מעליו נמצא מדד IBOV הברזילאי שהניב 11.81%- תשואה שלילית, ומעליהם ממוקם שלישי מלמטה מדד ה-CSI 300 הסיני, עם תשואה שלילית של 3.51%-.

"סין הפכה משוק הביצועים השני בטיבו בשנת 2020" אומר מאייר "לאחד השחקנים הגרועים ביותר ב-2021. השינוי הקיצוני בביצועי המדד נבעו בעיקר מפאניקת המשקיעים, שצפו בממשלת סין מיישמת במהירות מדיניות רגולטורית מחמירה יותר נגד כמה מהמגזרים הגדולים, ובהם מגזרי הגיימינג, החינוך והאינטרנט.

בנוסף, הנשורת ממשבר החוב של חברת Evergrande (ענקית נכסים סינית הנושאת חוב של כ-300 מיליארד דולר) הייתה גורם נוסף שהכביד על סנטימנט המשקיעים. למרות הביצועים הנגררים, יש משקיעים שעדיין רואים בסין את אחת ההשקעות האופורטוניסטיות לשנת 2022.

כך לדוגמא מארי ארדוס (Mary Erdoes), מנכ"לית JP Morgan Asset & Wealth Management (אחד הבנקים הגדולים בעולם המנהל כ-3.4 טריליון דולר), הצהירה לפני כמה חודשים כי 'סין יצאה למכירה', ואנליסטים בבנק מעריכים כי מדד MSCI China יעלה ב-40% בשנה הקרובה.

גם בלאקרוק (קרן השקעות אמריקאית המנהלת כ-6.7 טריליון דולר), והבנקים UBS ו-HSBC העלו את התחזית שלהם לגבי המניות הסיניות לעודף משקל.

גם בברזיל יש מי שרואה הזמנות, ומוצא שמדד ה-IBOV נסחר כיום רק פי 6.9 מהרווחים בשנה הבאה. זאת על רקע חששות המקומיים מהשינוי במדיניות הפיסקלית של המדינה, שהובילו את הבורסה המקומית במדינה מטה.

הבנק המרכזי בברזיל מעלה באגרסיביות את הריבית כדי להילחם ברמות גבוהות, מבחינה היסטורית, של אינפלציה. ובנוסף, המטבע המקומי נחלש מול הדולר באופן משמעותי לאורך כל שנת 2021.

ולגבי הסיבות בגינן 'זכה' מדד הנג סנג להגיע למקום האחרון בטבלת ביצועי המדדים המרכזיים של בורסות הועלם לשנת 2021 - מדובר באותן סיבות לכך שמדד CSI 300 הסיני ביצע ביצועים גרועים.

הרגולציה הסינית במגזרי הטכנולוגיה, האינטרנט, הגיימינג והחינוך פגעה קשות בהונג קונג מכיוון שרבות מהחברות המובילות בכל אחד מהאזורים הללו רשומות בה.

תחזית מדדי בורסה 2022. ללא, מערכת וואלה
תחזיות האנליסטים לשנת 2022. האם תל אביב תשמור על מקומה?/מערכת וואלה, ללא

עוד תראה כמה טוב יהיה בשנה הבאה

בהסתכלות קדימה ההערכות הן כי שווקי ההון צפויים להיות סלקטיביים יותר בשנת 2022, ובדגש גדול יותר על מה שמוגדר כיסודות, קרי: ביצועי החברות".

איפה זה מעמיד את הבורסה הישראלית בשנת 2022? אין לדעת. עם זאת, עיני המשקיעים הזרים עדיין נתונות אל הבורסה המקומית, שצירופה למדדי הבנצ'מרק האירופאיים של חברת MSCI אם תושלם הכניסה למדדים העולמיים, עוד יזרמו מיליארדים רבים לתל אביב.

המדור "הטבלה לא משקרת" יתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי, 14.7

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully