וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד דצמבר גבוה מהתחזית. האם האינפלציה חוזרת?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 14.1.2022 / 14:49

מחירי ההלבשה וההנעלה שעלו ב-1.1% בחודש דצמבר סחפו את מדד המחירים לצרכן לעלייה של 0.3%, פי שלושה מהתחזית. האינפלציה ב-2021, 2.8%, המדד הגבוה מאז 2010. עם זאת, גם המדד הגבוה נמצא עדיין בתוך יעד האינפלציה של בנק ישראל

עוד לא ממש סחרור אינפלציוני, אבל אולי סיבה לדאגה: מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שהתפרסם היום, עומד על 0.3%. גבוה פי שלושה מההערכות המוקדמות שניבאו עלייה של 0.1% בלבד.

הסעיף העיקרי שהשפיע על העלייה החדה-יחסית, הוא סעיף ההלבשה וההנעלה שזינק ב-1.1%. גם בסעיפים כמו דיור, מזון, ריהוט ועוד, נרשמו עליות גבוהות יחסית של בין חצי אחוז לאחוז.

לעומת זאת, בסעיף הפירות והירקות הטריים נרשמה ירידה של 2.7%. מדובר בעלייה הגדולה ביותר בקצב האינפלציה השנתית, שעמד בשנת 2021 על 2.8%, העלייה החדה ביותר מאז 2010. עם זאת, יש לציין כי האינפלציה היא עדיין בתוך היעד של בנק ישראל.

האם מדובר במגמה שעלולה להוליך לסחרור אינפלציוני? אם לשפוט על פי הערכות שונות, התשובה היא לא, אבל כבר ראינו כיצד זינקה האינפלציה במקומות אחרים, בעיקר בארה"ב, הרבה מעבר לתחזיות.

רמת אפעל. ראובן קסטרו
מחירי הדיור ממשיכים לעלות, גם מדד תשומות הבנייה למגורים./ראובן קסטרו

חלום הדירה מתרחק

אם שאלת האינפלציה עדיין פתוחה, הרי שמעל לנתוני הדיור מתנוסס סימן קריאה: מחירי הדיור עלו בשנה שבין נובמבר 2020 לנובמבר 2021, בשיעור של 10.6%, כאשר העלייה באוקטובר-נובמבר לעומת אוגוסט-ספטמבר עומדת על 1.4%, נותן שהושפע, ככל הנראה, גם מרצונם של רוכשים רבים למהר ולסגור עסקאות קנייה בטרם יעלה המס, כפי שהחליטה הממשלה בניסיון (שבינתיים לא צלח) למתן את הזינוק במחירי הנדל"ן.

כן נרשמה עלייה במדד תשומות הבנייה למגורים, 0.2% בדצמבר, שמשלימים עלייה שנתית של 5.6% במהלך שנת 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully