וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה אוטו? העלייה בתמ"ג נמוכה מהציפיות

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 12:48

העלייה המתונה מוסברת על ידי הירידה ביבוא כלי רכב לישראל. אמנם כלי הרכב מיוצרים בחו"ל, אבל המס שאנו משלמים עבורם הוא חלק מהתמ"ג. ומה קרה לצריכה הפרטית?

הלמ"ס: התוצר המקומי הגולמי עלה ב-2.7% בחישוב שנתי

כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עוד עולה כי ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים עלתה ברבעון השלישי של 2021 ב-2.8%,

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרסמת אומדן שלישי לרבעון השלישי לשנת 2021 של החשבונות הלאומיים. מהודעת הלמ"ס עולה כי התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-2.7% זאת לעומת הרבעון השני אז עמד התוצר המקומי על 2.5% באומדן הקודם.

בלמ"ס מציינים כי העלייה המתונה יחסית מוסברת גם על ידי הירידה ביבוא מכוניות נוסעים לעומת הרבעון השני של שנת 2021. זאת על אף שמכוניות הנוסעים אינן מיוצרות בארץ, המיסים על היבוא בכלל ועל מכוניות הנוסעים בפרט הם חלק מהתמ"ג, וכך הירידה במיסים על היבוא תרמה לירידת התמ"ג.

מגרש מכוניות למכירה. ShutterStock
הירידה בייבוא רכב השפיעה על התמ"ג. הכיצד?/ShutterStock

ירידה בצריכה הפרטית, עלייה בהוצאות השוטפות

ההוצאה לצריכה פרטית שהושפעה מהירידה החדה ביבוא מכוניות הנוסעים לעומת הרבעון הקודם עלתה ב-0.9% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2021, כאשר ההוצאה לצריכה פרטית למעט מוצרים בני-קיימה שאינה כוללת את רכישת מכוניות הנוסעים עלתה ב-5.3% בחישוב שנתי.

הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-0.9% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2021 לעומת הרבעון השני של שנת 2021 לאחר עליה של 32.4% בחישוב שנתי ברבעון השני (7.3% בחישוב רבעוני).

השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2021 משקפים עלייה של 6.9% בצריכה פרטית שוטפת לנפש, מדובר בהוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת.

ההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש, ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים, עלתה ברבעון השלישי של 2021 ב-2.8% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב-9.1% בחישוב שנתי.

ההוצאה למוצרים בני-קיימה לנפש, מוצרים שאינם מתכלים בקלות יחסית, ירדה ב-18.6% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי ירדו בצורה משמעותית לאחר העליה החדה ברבעון השני.

תיירים עוטי מסיכות קורונה בשדה התעופה של דנוור, ארה"ב, 24 בנובמבר 2020. רויטרס
תיירים בנתב"ג בתחילת אוקטובר. השמים נפתחו מעט - ומיד נסגרו שוב/רויטרס

בנטרול מסי הרכב, התוצר המקומי הגולמי עלה ב-3.9%

עוד עולה מתנותי הלמ"ס כי התוצר המקומי הגולמי ללא מיסים נטו על היבוא, שאינו כולל את השפעת הירידה במיסים הנובעים מהירידה ביבוא כלי הרכב, עלה ב-3.9% בחישוב שנתי. כמו כן, התוצר המקומי הגולמי לנפש עלה ב-0.9% בחישוב שנתי.

יבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון השלישי של השנה ב-6.6% בחישוב שנתי. שינוי זה משקף ירידה של 2.1% ביבוא השירותים למעט שירותי התיירות, כאשר יבוא שירותי התיירות עלה ב-25.3% בחישוב שנתי, 5.8% בחישוב רבעוני, כך שסך יבוא השירותים עלה ב-0.6% בחישוב שנתי.

יבוא הסחורות האזרחיות עלה ב-26.9% בחישוב שנתי ,6.1% בחישוב רבעוני, ברבעון השלישי של שנת 2021.

בנוסף על כך, עלו ברבעון השלישי של שנת 2021 יבוא היהלומים והיבוא הביטחוני. כך, שיבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אניות, מטוסים ויהלומים ירד ברבעון השלישי של 2021 ב-0.9% בחישוב שנתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully