וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ועסקת הטיעון, כמה זה עולה לנו?

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 8:47

אם אכן תחתם עסקת טיעון בתיקי נתניהו, יהיה זה סיומן של שנות חקירה ומשפט ארוכות, שעלו לא מעט כסף, גם לאזרחי ישראל וגם לנאשמים עצמם. האם מדובר במיליונים, עשרות מיליונים או מאות מיליונים - כפי שטען בעבר נתניהו? יצאנו לעשות חשבון

כמה עלו לנו תיקי נתניהו? כמה הם עלו לנאשמים? קמפיין גיוס תרומות (שהשימוש בהן כנראה אינו אפשרי) כבר רץ ברשת וצבר תרומות בסך מיליוני שקלים, אבל מה החשבון האמיתי שמשלמים הצדדים? ביקשנו משני עו"ד בכירים - עו"ד ציון אמיר ועו"ד עמית בכר, לנסות ולעזור לנו להעריך.

אחת השאלות שמלוות את תיקי האלפים כמעט מהיום הראשון שלהם עוסקת במחיר שהציבור ונתניהו שילמו על ניהול התיק והכוונה היא לא רק למחיר הציבורי אלא כמה באמת תיקי האלפים עלו למשלם המיסים וכמה הם עלו לנתניהו.

השאלה הזאת צפה ומתחדדת לאור קמפיין מימון הוצאות המשפט של נתניהו שהושק על ידי העיתונאי ינון מגל. נכון למועד כתיבת שורות אלה גויסו באמצעות עמוד האינטנרט הייעוד לתרומות למעלה משני מיליון שקל.

אמנם מסתמן כי בתרומות, קרוב לוודאי שנתניהו לא יוכל להשתמש, שכן על חברי כנסת נאסר לקבל מימון הוצאות משפט וכן חוק העונשין אינו מתיר קבלת תרומות לצורך מימון הוצאות שפסק בית משפט.

מכל מקום, השאלה הגדולה - כמה עלו תיקי האלפים לציבור, לנתניהו עצמו ולשאר הנאשמים נותרה בעינה.

שרה נתניהו, בנימין נתניהו, יאיר נתניהו. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
יו"ר האופיזיציה, בנימין נתניהו והמשפחה הקרובה שמייעצת לו גם במגעים לעסקת טיעון. כמה זה עולה להם?/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

הערכת נתניהו מופרכת או לא?

נתניהו עצמו צייץ בפברואר 2019 שעלות חקירותיו שנערכו על ידי המשטרה עלו רבע מיליארד שקל אך חישוב מהיר של כלל תקציב המשטרה מעלה שהסכום בו נקב נתניהו אינו הגיוני.

בהינתן העובדה שאין נתון מאומת שניתן לבחון דרכו את סך העלויות שהציבור שילם על תיקי האלפים, שוחחנו עם שני עורכי דין בכירים שבקיאים בתיקים מסוג זה.
עו"ד ציון אמיר שנחשב מבין בכירי הסנגורים בישראל ומי שייצג, בין היתר, גם את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, ועם עו"ד עמית בכר, יו"ר מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין, שעובד במחלקת צווארון הלבן במשרד ש.הורוביץ, וכיהן בעבר במשך 12 שנים כפרקליט בכיר במחלקת ני"ע מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

ביחס לשאלה כמה כסף עלו ניהול תיקי האלפים למשלמי המיסים, אומר עו"ד אמיר:

"אני לא בטוח שיש אפשרות לעמוד את גובה הסכומים שהמדינה השקיעה בניהול תיקי האלפים אבל ללא צל של ספק זו שאלה חשובה וחשוב שהציבור ידע את המספרים האלה כדי לגבש עמדה על מה שהיה בהבט הזה.

אנחנו ידועים שנתניהו ואנשיו דיברו במהלך השנים על השקעה כספית מצד המדינה שנאמדת במאות מיליוני שקלים, אני לא יודע לדבר במונחים מדויקים אבל אני כן יכול לומר שאם לוקחים בחשבון את שעות העבודה הרבות של החוקרים וכן של עשרות פרקליטים מתמחים ועוזרים בכל הדרגים שליוו את הפרשה הזאת, כאשר לוקחים בחשבון את הנתונים האלה ומשקללים אותם, אפשר בהחלט להגיע שההערכה שנתניהו ואנשיו נקבו בה במהלך השנים היא לא מופרכת וריאלית.

עו"ד בכר סבור אחרת: "קשה מאוד לנקוב בסכום מדויק לגבי שאלת העלות של ניהול תיק האלפים בבית המשפט מצדה של המדינה. בתיק מטפלים מספר רב יחסית של פרקליטים, שעלות השכר שלהם היא מאות אלפי שקלים בשנה, והוא משתנה בין פרקליטים ותיקים לצעירים יותר. בכדי לדעת מה העלות הנגזרת של ניהול תיק, צריך לדעת כמה משעות העבודה הכוללות של אותם פרקליטים מוקדשות לניהול התיקים האלה וכמה לתיקים אחרים.

מהעבודה שלי מול פרקליטות מיסוי וכלכלה אני יודע שהפרקליטים מטפלים בתיקם נוספים, אם כי ניתן לשער שחלק גדול מעבודתם מוקדש בימים אלה של שלב ההוכחות לתיקי האלפים. בהקשר זה צריך לציין שבזמן שהצוות שמטפל בתיק 4000 עובד על התיק פרקליטים אחרים האמונים על תיקי 1000 ו- 2000 יכולים לטפל בתיקים אחרים.

תשובה מפורטת יותר יכול לתת רק גורם ניהולי במשרד המשפטים. בעניין זה אוסיף עוד שהסכומים שנזרקים מידי פעם לאוויר, כאילו הטיפול בתיקים עלה למשלם המיסים מאות רבות של מיליוני שקלים, נראה לי דמגוגי בעיקרו ונועד לשרת את הקו שקושר למערכת אכיפת החוק מניעים פוליטיים ולא ענייניים בטיפול בתיקי נתניהו, לרבות ניסיון מכוון לבצע הפיכה שלטונית. אני כידוע לא שותף לעמדה הזו".

עורך הדין ציון אמיר בפרסום החלטות בתיק סלמון טקה במשרד המשפטים, נובמבר 2019. רוני כנפו
עו"ד ציון אמיר/רוני כנפו

הפרופיל הציבורי הגבוה של התיק מעניק הנחה לנאשמים

ואם מתייחסים לצד של הנאשמים, האם אנחנו יודעים בערך מהו הסכום שהוציא נתניהו ושאר הנאשמים על ההגנה המשפטית שהם מקבלים וקיבלו?

עו"ד אמיר: "עורכי דין לא אוהבים לספר כמה הם הרוויחו מניהול תיק, זה חלק מהסודות המקצועיים שלהם, אבל כן אפשר להעריך, כאשר מדובר בתיק גדול של רה"מ חלק משכר הטרחה נמדד במוניטין הרב שעו"ד נהנה ממנו מעצם כך שהוא מנהל תיק בסדר גודל כזה.

אף אחד לא יגיד לך את זה בצורה ישירה, אבל תיק גדול שמעניק מוניטין לעו"ד, נלקח בחשבון ומעניק הנחה לנאשם בשכר הטרחה.

ולמרות מה שאמרתי, עדיין צריך לזכור שמדובר במגה תיק, כמו בתיקי האלפים, במידה והתיק יתנהל על למתן פסק הדין אז מדובר בתיק שגוזל מזמנו של עו"ד זמן בהיקף של אלפי שעות עבודה, ולפיכך אתה חייב למדוד את זה בעלויות כספיות מאד גדולות זה צריך להיות בסדר גודל של מיליוני דולרים, לא שקלים.

עו"ד בכר: "מצידם של הנאשמים, עלות ניהול תיקים כאלה בבית המשפט, כשהסניגורים הם מהשורה הראשונה, כמו שקורה בתיקי האלפים עבור כל הנאשמים, היא מיליוני שקלים. אין בידי שום יכולת לדעת מה ההסדרים המדויקים של כל אחד מהנאשמים או כמה נתניהו שילם בפועל".

יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי, עו"ד צביקה בר נתן, ראשי מחוז ת"א - עמית בכר ונדב ויסמן, 3 בנובמבר 2019. -, אתר רשמי
עו"ד עמית בכר (שני משמאל), יו"ר מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין/אתר רשמי, -

דמוקרטיה היא עסק מפסיד

האם העלות של ניהול תיק כזה מהווה שיקול האם לחתום הסדר טיעון?

עו"ד בכר: "הפרקליטות בהחלט שוקלת גם שיקולי יעילות וניצול נכון ויעלים של משאבי זמן העבודה של הפרקליטים, ונושאים אלה נשקלים לעיתים בעת החלטה האם להסכים להסדרי טיעון בתיקים שמצריכים טיפול של פרקליטים רבים למשך זמן ממושך.

יחד עם זאת, אני חושב שבתיקי נתניהו, לאור החשיבות הציבורית העצומה ולאור ההשלכות הציבוריות שיהיו לכל התפתחות משמעותית במשפט, שיקול זה צריך להיות שיקול משני מאוד במערך שיקולי המדינה האם להסכים להסדר".

עו"ד אמיר: "השיקול הכספי הוא בעל ערך רב ותמיד צריך להתחשב בו, אבל הוא לא השיקול החשוב ביותר משום שדמוקרטיה עולה הרבה מאד כסף. יש חשיבות רבה לשיקול הזה, אך זהו אינו השיקול המרכזי בתיקים פליליים.

זה כמו לוותר על מערכת בחירות בגלל שזה עולה הרבה כסף. מדינה דמוקרטית לא סובלת את הרעיון הזה מפני שדמוקרטיה עולה כסף.

עשיית צדק ומשפט זה עסק מפסיד בהגדרה אתה מייצר מנגנון אדיר של מערכת שאמורה לחפש את האמת וזה עולה כסף. אתה יכול לנהל תיק מספר שנים ואז לראות שהתיק קורס, ואז הכסף הכנס כשיקול אם זה עלות התיק מגיעה למספרים גדולים מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully