וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה הטיס את טייסי ארקיע

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 13:51

בית הדין האזורי לעבודה בת"א מכריח את טייסי ארקיע להמריא לסיאול: הוציא צו מניעה והורה להם לבצע את טיסות משלוחי בדיקות האנטיגן. ההחלטה התקבלה לאחר שהטייסים, בגיבוי ההסתדרות, סירבו לבצע את טיסות המשלוח מקוריאה

בית הדין האזורי לעבודה בת"א הוציא צו מניעה לטייסי ארקיע הנמצאים בשביתה והורה להם לבצע את טיסות משלוח בדיקות האנטיגן מסיאול.

בית הדין אף הגדיל לעשות והאשים (במשתמע) את הטייסים בניסיון להשיג רווח כלכלי תוך ניצול מצוקת המדינה והמחסור בבדיקות אנטיגן (על אף שתרומתן של אלה למלחמה בקורונה מוטלת בספק) הנחוצות לשם הפעלת המשק.

צו המניעה הוצא לבקשתה של ארקיע על ידי השופטת, דפנה חסון זכריה, אליה הצטרפו נציגי הציבור אבי אילון ושושנה סוזן סמק. לטענתה של החברה, טייסיה נוקטים בעיצומים, חרף קיומו של סעיף של שקט תעשייתי ובהעדר הכרזה על סכסוך עבודה.

מנגד הטייסים טענו בפני בית הדין כי הם אינם נוקטים בעיצומים, וכי דרישת החברה להשתבץ לטיסות חורגת מחובתם על פי ההסכמים הקיבוציים, ועל כן אין מקום למתן צווי המניעה.

הרקע למחלוקת היא הוראת החברה לטיייסים להשתבץ לשש טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול, החל מהיום בשעה 17:00 ועד ליום שבת ה- 22.1.22, על מנת להביא לארץ ערכות של בדיקות אנטיגן, במבצע שתואם מראש עם משרד הבריאות, תוך כדי שארקיע התחייבה לעמוד בלוחות זמנים שסוכמו עם המשרד.

הפגנת עובדי ארקיע נגד התנהלות הבעלים- האחים נקש, הרצליה, 29 ביולי 2020. שלומי גבאי
המערכה הקודמת בין עובדי ארקיע להנהלת החברה, ביולי 2020, בעקבותה נחתמו הסכמים קיבוציים/שלומי גבאי

"פעילות קיבוצית מתואמת שלא ננקטה כדין"

ההסתדרות שהצטרפה להליך צידדה בטענת הטייסים וטענה כי אינם נוקטים בעיצומים, שכן הדרישה להשתבץ בטיסות לסיאול, הכרוכה בשהיה ממושכת מחוץ לבית, חורגת מחובת הטייסים מכח ההסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים. עוד טענו בהסתדרות כי בהסכם הקיבוצי שנחתם בין החברה לטייסים אין תגמול נוסף בגין העבודה הנוספת הנדרשת מהם לשם ביצוע הטיסות הנוספות.

החלטת בית הדין התקבלה בשל כך שלא מדובר בסירוב של טייסים יחידים אלא בצעד ארגוני של עיצומים, שמטרתו להוות לחץ על ארקיע להענות לדרישת הטייסים. משכך הכריע בית הדין כי "פעולה קיבוצית מתואמת זו ננקטת שלא כדין מאחר והיא נעשית בתקופת התחייבות לשקט תעשייתי ומיצוי תביעות".

בסיום ההחלטה נכתב על ידי השופטת ונציגי הציבור "עם זאת, בשים לב לצו השעה, שעה שטייסי ארקיע נדרשים לשתף פעולה עם החברה לשם הבאת בדיקות אנטיגן הדרושות לשם שמירה על בריאות הציבור ולהמשך פעילות תקינה של המשק, בשיאו של גל הקורונה הנוכחי בו מצויה כעת מדינת ישראל, מצופה היה מהמשיבים לשתף פעולה עם החברה, ולא לנצל שעה זו לשם השגת הישגים כלכליים במישור הקיבוצי.
בנסיבות שכאלה, החלטה לעבוד "לפי הספר" מהווה עיצומים".

מטוס ארקיע. -, מערכת וואלה! NEWS
מטוס של ארקיע. נציג העובדים בהסתדרות מבהיר כי הם מכבדים את החלטת בית המשפט, אבל חושבים ששוב שכחו את העובדים/מערכת וואלה! NEWS, -

תגובת ההסתדרות: שוכחים שיש בני האדם מאחורי המטוסים

אבי אדרי, יו"ר איגוד עבודי התחבורה בהסתדרות, התארח בתכניתה של העיתונאית ליאת רון ברדיו צפון FM 104.5 ואמר: "החברה לקחה מבצע הטסה של מטען כולל האנטיגן, אבל שכחו לדבר עם הטייסים ולומר להם שמשנים להם את ההסכמים התנאים, לא טרחו לומר להם שהם הולכים להיות שם 72 שעות במקום 24 שעות ושהם יהיו אולי בתנאי בידוד שם, אך אחד לא טורח לראות שיש בני אדם אחרי המטוסים האלו, וזו הבעיה הראשונה.

זה לא שהטייסים לא רוצים זה שהם אומרים שהם לא יכולים ללכת למדינות שיש סכנה שנלך לבידוד אלא אם כן נגיע להסכם, זה הגיע לבית הדין שפסק שהם חייבים ללכת לעבודה ועם זאת חייבים גם לשבת ולדבר איתם. אנחנו מכבדים את החוק שהם צריכים להתייצב לעבודה ומי שלא יתייצב יש לו בעיה עם החוק. אבל צריכים לשבת עם הטייסים ולהסדיר את התנאים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully