וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריא ויקר: כמה מוציאים הורים בישראל על ירקות ופירות?

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 16:39

תזונה בריאה חשובה בכל גיל אך מקבלת משמעות גבוהה יותר בתקופת הילדות, שכן ילדים זקוקים למרכיבים תזונתיים נכונים כדי להתפתח ולגדול בריא. בדקנו כמה מוציאים הורים בישראל על פירות וירקות, מה מהם מעדיפים הילדים והאם עליית המחירים הביאה לצמצום הקניות בקטגוריה זו

למרות שהורים רבים מרגישים שהם נכנסים לסוג של 'מלחמה' בכל פעם שהם מציעים לילד שלהם ירקות או פירות, המאבק מסתבר כמשתלם, שכן, ביסוס הרגלי אכילה בריאים וידע תזונתי, יסייעו לילדים ליישם אותם גם לאורך החיים.

סקר חדש שנערך ע"י מכון רושינק עבור Beko, המותג הבינלאומי למכשירי חשמל, בדק את הרגלי התזונה של הילדים בישראל ומצא:

פרוסות לחם עם ממרחים ופירות בצורת חיות ופרצופים. ShutterStock
כדי לא "להילחם" עם הילדים: הורים מציגים יצירתיות כדי לעודד אכילה של פירות וירקות/ShutterStock

ההמלצה: 5 סוגים ביום - ורצוי בצבעים שונים

תוצאות הסקר חושפות כי כרבע מהילדים בישראל שהשתתפו בסקר, אוכלים פירות וירקות במינון מופחת משמעותית מהצריכה המומלצת ע"י משרד הבריאות. למעלה מ-25% מהילדים העידו כי הם אוכלים פירות ו/או ירקות לכל היותר פעמיים בשבוע.

נתון נוסף מדאיג במיוחד שעולה מהסקר מצביע כי 7% מהילדים שהשתתפו בסקר, טענו כי הם אוכלים פירות וירקות אף בתדירות פחותה מכך, המסתכמת בפעם בשבוע לכל היותר.

נזכיר כי הצריכה היומית המומלצת של משרד הבריאות היא, לפחות 5 מנות ביום, רצוי במגוון צבעים. עם זאת, הסקר מספק גם חדשות טובות, ועל פי הממצאים 74% מהילדים אוכלים ירקות ופירות לכל היותר פעם אחת ביום.

לקט ירקות, אתר המושבניק. מרינה אוספנסקיה,
המלצת משרד הבריאות לצריכה יומית: 5 סוגים של ירקות ופירות בצבעים שונים/מרינה אוספנסקיה

מה ילדים יודעים על ויטמינים ומינרלים?

הסקר בדק כיצד הילדים בישראל תופסים ויטמינים ומינרלים - לילדים הוצגו בתחילה שישה סוגי מזונות והם התבקשו לענות מהו סוג המזון שמספק לגופם הכי הרבה ויטמינים ומינרלים.

68% מהילדים בישראל השיבו כי לדעתם ירקות ופירות מספקים את כמות הוויטמינים והמינרלים הגבוהה ביותר, לדעת 15% מהילדים בשר ודגים הם בעלי הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר, 6% השיבו כי דגני בוקר הוא המזון המספק את כמות הוויטמינים והמינרלים הגבוהה ביותר ו-5% רואים במוצרי חלב כאחראיים על ערכי הוויטמינים והמינרלים בגוף.

החדשות המשמחות הן שאף אחד מהילדים שנשאלו, לא חשב שעוגות וביסקוויטים מספקים ויטמינים לגוף האדם. נתון מעודד אף יותר עולה מסקר דומה שערך Beko בקרב ילדים בגילאים צעירים יותר (6-11) בבריטניה והעלה כי בעוד ש-63% מודעים לכך שוויטמינים חשובים לתזונה בריאה, 5% מהילדים הבריטים חושבים שביסקוויטים ופריכיות מספקים את המרב.

הורים ישראלים משקיעים בתזונה נכונה בקרב ילדיהם. יח"צ BEKO,
הורים ישראלים משקיעים בתזונה נכונה בקרב ילדיהם/יח"צ BEKO

כמה עולים לנו פירות וירקות בחודש?

כמה כסף מוציאים ההורים בישראל על פירות וירקות? תזונה בריאה ואכילת ירקות ופירות חשובה להורים הישראלים. המחירים הגבוהים של הפירות והירקות בשווקים וברשתות השיווק, לא מביאים לצמצום רכישת הפירות והירקות עבור בני המשפחה.

למעלה משליש מההורים בישראל, מדווחים כי ההוצאה החודשית על פירות וירקות לבית היא לפחות 501-750 שקל בחודש, 42% מההורים מוציאים בין 250-500 שקל בחודש ו-15% מההורים בישראל מוציאים על פירות וירקות למעלה מ- 750 שקל בחודש.

תזונה נכונה לילדים - סקר הצריכה בקטגוריית פירות וירקות. יחצ beko,
תזונה נכונה לילדים - סקר הצריכה בקטגוריית פירות וירקות/יחצ beko

מבחן הפופולריות: מה מעדיפים הילדים לאכול?

אילו פירות וירקות הילדים בישראל אוכלים באופן קבוע? מלפפון הוא הירק הפופולארי ביותר בקרב ילדים בישראל - 95% מהנשאלים העידו כי הם אוכלים אותו באופן קבוע, 71% מהילדים אוכלים עגבנייה, 45% אוכלים גזר.

עם זאת, הסקר מעלה גם נתון שצריך להדליק נורה אדומה בקרב הורים ומצביע על צריכה דלה מאד של ירקות ממשפחת הירוקים. רק 21% מהילדים העידו שהם אוהבים לאכול כרוב, 12% בלבד מהילדים אוכלים כרובית, רק 11% צורכים ברוקולי, 10% אוהבים אפונה ו- 4% בלבד אוהבים תרד.

ומה קורה בגזרת הפירות? הילדים בישראל אוהבים פירות ואינם מקפחים אף סוג. 80% אוכלים תפוח באופן קבוע, 51% מהילדים אוכלים בננה. 51% אוכלים תפוז, 46% תותים, 44% ענבים, 34% אבטיח, 18% מלון, 14% קיווי.

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
הילדים הישראלים אוהבים פירות כמעט מכל הסוגים/ShutterStock

שליש מהבריטים מעולם לא טעמו תפוז

ומהי רמת המודעות של הילדים הישראלים עומדים ביחס לעולם הגדול? בסקר שערך Beko בבריטניה בקרב אוכלוסיית ילדים צעירה יותר (6-11), נשאלו הילדים על הכרת הירקות שלהם.

רבים לא שמעו על תירס מתוק (29%), כרובית (33%) ואפילו גזר (25%). פירות נפוצים אחרים שהילדים הבריטים ם לא שמעו עליהם כוללים תותים (21%), לימונים (27%) ו-31% שדיווחו על כך שמעולם לא אכלו תפוז.

"כולנו יודעים שלפירות וירקות יש ערך תזונתי גבוה שעוזר לילדים להתפתח ולגדול, לשמור על הבריאות ואף למנוע מחלות. עם זאת, בעולם מודרני ומהיר, לא תמיד כל מה שאנו אוכלים מספק רכיבים תזונתיים כפי שאנו עשויים לחשוב, לכן, חשוב ללמד ילדים מגיל צעיר מהיכן מגיעים פירות וירקות ומדוע הם כה חיוניים לתזונה שלנו, ולשמחתנו תוצאות הסקר שערך עבורנו מכון רושינק בקרב ילדים ישראלים מעודדות.

על פי הנתונים, נראה שקיימת מודעות יחסית גבוהה מצד הילדים לערך התזונתי של פירות וירקות, המתבטאת גם בתדירות גבוהה של צריכה.

בולנט סן, מנכ"ל beko. יחסי ציבור,
בולנט סן, מנכ"ל beko/יחסי ציבור

"טכנולוגיית תאורה המדמה פוטוסינתזה לפירות וירקות במקרר"

"אנו מחפשים כל העת אחר טכנולוגיות חדשניות ודרכים וקלות ונוחות, לעזור ללקוחות לסגל לעצמם אורח חיים בריא. בשנה האחרונה השקנו סדרת מקררים חדשה - HarvestFresh, המציעה טכנולוגיית תאורה חדשנית המדמה פוטוסינתזה ומחקה את מחזור השמש במשך 24 שעות. טכנולוגיה זו מסייעת בשמירה על הוויטמינים בפירות ובירקות והטריות לאורך, בדיוק כמו בטבע", מסביר בולנט סן, מנכ"ל Beko ישראל.

*הסקר נערך בסוף חודש דצמבר 2021 על ידי מכון רושינק בקרב 311 משיבים המהווים מדגם אקראי ארצי מייצג של ילדים בגילאי 8-12 המחוברים לאינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully