וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה הצליחה: האוצר יסייע לענף התרבות

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 12:17

מחאת האומנים עזרה - האוצר פותח את הארנק: יעניק מעל למאה מיליון שקלים כסיוע לעולם התרבות, כך סוכם היום במתווה מיוחד בין שר האוצר אביגדור ליברמן לשר התרבות חילי טרופר

המחאה ניצחה את האוצר: ולאחר דיון סוער ומשותף לועדות הכלכלה והעבודה והרווחה, הודיעו הבוקר שר האוצר, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושר התרבות והספורט, חילי טרופר (כחול לבן) על חבילת סיוע לעולם התרבות.

לפי לשון ההודעה, הסיוע יכלול תמיכה בשחקנים, עובדי במה, אומנים עצמאיים, תמיכה באומנים המופיעים במסגרת סל תרבות והצגות ילדים, מוסדות התרבות והיכלי התרבות.

ההחלטה להעניק סיוע לעולם התרבות הגיעה יממה לאחר שנציג האוצר אמר בועת הרווחה שהאוצר מגבש ביחד עם משרד התיירות חבילת סיוע לענף התיירות. עוד עולה כי הסיוע התקבל בתום דיונים בין משרדי האוצר והתרבות והספורט.

הפגנת השחקנים בכיכר הבימה, תל אביב, במחאה על היעדר הסיוע הממשלתי, 18 בינואר 2022. ראובן קסטרו
כאשר המוחים הם פנים מוכרות, המחאה מצליחה. השחקן יוסי מרשק בהפגנת האומנים/ראובן קסטרו

איך יחולקו המיליונים?

ומה בפרטים? חבילת הסיוע תכלול 28 מיליון שקלים שיועברו למוסדות התרבות שימשיכו להעסיק עובדים באופן רציף וכן ישמשו לשלם לעובדים העצמאיים שהיו שותפים בכל מופע, הצגה או אירוע שבוטלו.

10 מיליון שקלים יועברו לצורך סיוע לאומנים שעובדים תחת סל תרבות ושנפגעו באופן קשה בשל הירידה בפעילויות ובמופעים לילדים בבתי הספר ובכלל, באמצעות רכש מאות מופעים מכלל האומנים על ידי המדינה באופן מיידי.

50 מיליון שקלים יועברו לרשויות המקומיות עבור פעילויות תרבות בכל הארץ, שתים עשרה מיליון שקלים יופנו למופעים בדגש על הזמנה וסיוע דרך היכלי התרבות בערים שיש תחתם היכלים.
ו-38 מיליון שקלים יועברו דרך מבחן סל"ע שמשרד התרבות מחדש בשנה זו.

עוד סוכם כי יוגדל תקציב הקרן לאומנים במצוקה כך שיעמוד על 6 מיליון שקלים. המשרדים יפעלו להרחיב ככל האפשר את הקריטריונים להגשת בקשה לסיוע כך שיכללו בהם גם עובדי במה.

שר התרבות חילי טרופר. ראובן קסטרו
שר התרבות והספורט, חילי טרופר. הישג משמעותי לעולם התרבות/ראובן קסטרו

"קשוב לטלטלה שחווים האומנים"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנחנו פועלים כל הזמן במטרה לשמור על המשק פעיל ומתפקד ולצד זאת מעניקים סיוע לענפים שנפגעים, כך פעלנו למען ענפי התיירות והתעופה וכך אנחנו פועלים כעת בכדי לסייע גם לענף התרבות. אני קשוב לטלטלה שחווים האמנים ואנשי הענף בשבועות האחרונים ובטוח כי רק עולם תרבות פתוח ומלא חיים ישמור על שפיות בקרב כולנו.

המתווה שסיכמנו עליו יחד עם שר התרבות והספורט, ידידי חילי טרופר, יאפשר למוסדות ולגופי התרבות להמשיך ולפעול תוך שמירה על ההנחיות ולפעול בצורה רחבה יותר עם ירידת התחלואה.
נמשיך לפעול בכדי לשמור על שגרת חיים ולאפשר למשק לתפקד באופן מיטבי".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר: "חבילת הסיוע יוצאת הדופן היא ביטוי לחשיבותה של התרבות והמחויבות שלנו לאנשי עולם התרבות ולצורך לסייע להם לעבור את התקופה הקשה. אנו מחוייבים לעולם התרבות ונמשיך לעמוד לצידו כפי שעשינו עד היום.

עשינו כל שיכולנו כדי לסייע גם לאמנים העצמאיים, לאמני הילדים ולעובדי הבמה והמוסדות שיקרים לנו מאוד. אני רוצה להודות לידידי שר האוצר, אביגדור ליברמן, על השותפות והסיוע המשמעותי ובתקופה הקרובה נמשיך בהידברות בניסיון להביא לפתרונות נוספים עבור כלל עולם התרבות."

הפגנת השחקנים בכיכר הבימה, תל אביב, במחאה על היעדר הסיוע הממשלתי, 18 בינואר 2022. ראובן קסטרו
יו"ר איגוד השחקנים שחם, ריקי בליך, מפגינה בדרישה לפיצוי ענף התרבות./ראובן קסטרו

איגוד לשכות המסחר: "שגיאה יסודית של הממשלה"

ויש מי שגם פחות מרוצים, לא חלילה בגלל עצמם הסיוע לענף התרבות, אלא בגלל היעדר קריטריונים ברורים לסיוע, גם לענפים אחרים.

אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב על הודעת משרדי האוצר, התרבות והספורט אודות חבילת הסיוע לעולם התרבות: "יש לברך על כך ששר האוצר ושר התרבות והספורט הבינו את מצוקת הענף והחליטו לסייע לענף התרבות שנפגע קשה כתוצאה מהתפשטות נגיף האומיקרון. יחד עם זאת, חייבים להבין שמהלך זה מעיד על שגיאה בתפיסת היסוד של אוצר המדינה למי צריך לתת פיצוי, מתי ואיך."

לין מסביר כי "פיצוי לא צריך להינתן על בסיס ענפי אלא הוא צריך להינתן ברמת העסק הבודד ולכל עסק בישראל הנפגע כיום כתוצאה מהתפשטות זן האומיקרון. המבחן החשוב והמכריע בכל הקשור למתן פיצוי, בין אם מדובר בחברה עסקית, בעצמאי או בשכירים, ומידת הפגיעה, ואין זה משנה כלל לאיזה ענף במשק הם שייכים.

הקריטריון המכריע חייב להיות מבוסס על הגינות ושוויון - כל עסק שנפגע פגיעת אמת משמעותית כתוצאה ממצב החירום זכאי לקבל פיצוי, ולא מחמת שיוכו הענפי. כספי פיצויים צריכים לזרום נטו לעסקים ולעובדים ולא דרך מתווכים ומוסדות ביניים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully