וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנס של מאות אלפי שקלים לבנק אגוד

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 13:25

בנק אגוד ניסה לשכנע לקוח שלא להעביר את שירות ניהול התיקים שלו לגורם אחר, ונקנס בכ-200 אלף שקל על ידי רשות ניירות ערך

בנק אגוד ספג קנס משמעותי מהרשות לניירות ערך לאחר שבדיקת הרשות העלתה כי הלקוח התקשר ליועץ השקעות בסניף הבנק שלו במהלך חודש אוקטובר 2020 וביקש לעבור לשירות של מנהל תיקי השקעות אחר ולחתום על ייפוי כח בהתאם.

הרשות בחנה את שיחת הטלפון המוקלטת בין הלקוח לבין אותו יועץ השקעות, במסגרתה נמצא, כי יועץ ההשקעות ניסה להניא את הלקוח מלעבור לשירות ניהול תיקים אחר.

ברשות פירטו, כי משמיעת הקלטת השיחה עולה שלמרות שלא התבקש ולא נשאל על כך, יועץ ההשקעות של סניף הבנק התייחס לתנאים שיקבל הלקוח אצל אותו מנהל התיקים אליו הוא חפץ לעבור, שאל מה הסיבה בגינה בחר בו, התייחס לתוצאות מנהל התיקים אותה שנה, שהיו פחות טובות, והשווה אל מול התשואות שעשה התיק המיועץ של אותו לקוח בבנק.

"במקום להתייחס לשאלת הלקוח לגבי הפרוצדורה" מסבירה עו"ד ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מנהלית ברשות לניירות ערך "בחר היועץ לשים דגש בשיחה על הסיבות למעבר ועל הביצועים הירודים של מנהל התיקים אליו הוא חפץ לעבור. זוהי בדיוק הפעולה אותה אוסרת ההוראה.

היועץ הפר את האיסור להניא לקוח המנוי בהוראה שנקבעה מכוח חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות. ניצול עמדה שיווקית זו של הבנק פגעה בתחרות ההוגנת בין השחקנים השונים בשוק".

ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה ברשות ני"ע. ענבל מרמרי,
ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מנהלית ברשות לניירות ערך/ענבל מרמרי

אגוד לא לבד

בשנתיים האחרונות הוטלו עיצומים בגין הפרת איסור זה גם על בנק מזרחי, בנק יהב ובנק לאומי. אלא שבעבר על מנת לעבור משירות ייעוץ השקעות של הבנק אל שרותי מנהל תיקים נדרש מהלקוח להגיע אל סניף הבנק בו מנוהל חשבונו, ולחתום על ייפוי כוח לטובת מנהל התיקים.

אז גם נוצלה ההתייצבות לחתום על ייפוי הכוח על ידי הבנקים כדי לשכנע לקוחות לעבור לחברת ניהול תיקים שקשורות לבנק, או שלא לקבל בסופו של דבר את שירותיו של מנהל התיקים.

"ניצול כוח זה התאפשר בגלל טבע הקשרים בין הלקוח לבין הבנק" מוסיפה ליפסקר-מודעי "שהינם קשרי הכרות ארוכי שנים, ידע רב של הבנק על הלקוח ורצונותיו, ולעיתים אף תלות של הלקוח בבנק. בנוסף נוצלה העובדה שיועצי ההשקעות בבנקים נתפסים בעיני הלקוחות כגורמים מקצועיים ואובייקטיביים הכפופים לחובות האמון וזהירות".

רשות ניירות ערך מובילה את רפורמת הבנקאות הפתוחה, וענת גואטה, יו"ר הרשות, מביעה נחישות ביישומה, כאשר הרשות תהיה זו שתעניק את הרישיונות לגופים הפיננסיים שיתחרו בבנקים.

הקנס על בנק איגוד הוטל במסגרת הטלת קנסות בגובה כ-508 אלף שקל על מספר הפרות, וביניהן האיסור להציע ניירות ערך ללא תשקיף. החברות 'רילקו השקעות נדל"ן' ו'סטרוברי פילדס ריט' נקנסו בגין הפרה זו ב-90 אלף שקל ו-125 אלף שקל, בהתאמה.

בנוסף, הרשות קנסה את 'מובייל מקס טכנולוגיות' ב-45 אלף שקל בגין איחור בהגשת דו"ח תקופתי, את 'אביליטי אינק' ב-24.9 אלף שקל בגין איחור בהגשת דו"ח תקופתי, את ציון ספיר, יו"ר קבוצת 'אירודרום' ב-14,160 שקל על 3 הפרות של מכירת מניות חסומות ואיחור בדיווח על שינויים באחזקותיו, ואת חברת 'אינבו דלראן אל.פי' ב-9,450 על איחור בהגשת דו"ח תקופתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully