וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2021: השנה המשתלמת של קרנות ההשתלמות

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 9:08

יש לכם קרן השתלמות? אם כן, הרווחתם עליה כמעט 15% בשנה האחרונה, שהאירה פנים לרוב אפיקי ההשקעה והביאה את קרנות ההשתלמות לביצועי שיא. אם אין לכם קרן השתלמות, מומלץ שתכירו את המוצר שהפך פופולרי לא רק בקרב עצמאים

חודש דצמבר חותם שנה חלומית לקרנות ההשתלמות עם תשואה שנתית ממוצעת של 14.41% לשנת 2021 כולה, ותשואה חודשית ממוצעת בגובה 1.83% לחודש המסכם של השנה.

בהסתכלות שנתית מדובר בתשואה הגבוהה כמעט פי 3 מהתשואה הממוצעת בשנת 2020, שעמדה על 5.3%, וגבוהה אף משנת השיא הקודמת של קרנות ההשתלמות טרום הקורונה ב-2019, אז עמדה התשואה הממוצעת על 12.3%.

מובילת טבלת תשואות ההשתלמות לחודש האחרון של השנה היא חברת הביטוח 'הפניקס', עם תשואה בגובה 2.21% לחודש המסכם של השנה.

קרנות השתלמות דצמבר 2021. ללא, מערכת וואלה!
קרנות ההשתלמות, ביצועי דצמבר, שנת 2021 ושלוש השנים האחרונות/מערכת וואלה!, ללא

הסיבה להצלחת הפניקס: חשיפה לביצועי שוק ההון המקומי

יהודה אינדיג, מנהל השקעות הפנסיה והגמל בחברת הביטוח 'הפניקס': "חודש דצמבר אופיין בתנודתיות, אך הסתיים בעליות שערים, שבלטו בשוק המקומי אל מול שאר העולם.

הגורם העיקרי שתרם לתוצאות 'הפניקס' הוא חשיפה לביצועי שוק ההון המקומי, ובמסגרתו חשיפה גבוהה יחסית למתחרים לסקטור התקשורת והנדל"ן.

מדד ת"א 125, לדוגמא, עלה ב-5.2%, ומדד ת"א 35 בלט במיוחד עם עלייה של 6.12%. הסקטורים שהובילו את העליות בבורסה היו: הנדל"ן, שעלה 9.17%, נפט וגז, שעלה 8.69% והבנקים שעלו 6.26%.

מקור העליות שחווה השוק המקומי היה, בין היתר, פרסום האפשרות כי ישראל תיכלל במדד ה-MSCI לאירופה, לצד רפורמת האג"ח המיועדות. זאת בשל הצפי ששניהם יובילו לכניסת סכומי כסף גדולים לשוק המקומי.

המדדים המרכזיים בארה"ב, לעומת זאת, היו חלשים יותר, כאשר מדד הנאסד"ק סיים בעלייה של 1.14% נכון לחודש דצמבר, ומדד ה-S&P500 עלה ב-4.36%. המגמה שבלטה בארה"ב הייתה צמצום המאזן על ידי הבנק המרכזי, שהובילה לעליית תשואות האג"ח הממשלתי, עלייה בריבית הריאלית וירידה בציפיות האינפלציה.

הסקטורים האמריקאיים בבריאות, תשתיות ונדל"ן הדפנסיביים יחסית עלו בכ-9%, וחשיפה נמוכה יחסית למניות הטכנולוגיה בארה"ב ביחס למתחרים תרמה גם היא לביצועים בהפניקס.

בדומה לישראל גם אירופה, שחשופה יותר למניות ערך, בלטה בעליות, כאשר מדד ה-dax הגרמני עלה ב-5.2%, וה-cac הצרפתי עלה ב-6.43%. הבורסה בסין, עם זאת, המשיכה עם ביצועים חלשים ביחס למדדי המניות העולמיים, כפי שגם ראינו במהלך השנה".

התשואה של 'הפניקס' בדצמבר הובילה את חברת הביטוח לתשואה מצטברת בגובה 45.84% לתקופה של 5 שנים - 0.04% פחות ממוביל טבלת ההשתלמות הבלתי מעורער לתקופה זו - בית ההשקעות אלטשולר שחם.

זה האחרון חתם את חודש דצמבר במקום האחרון עם תשואה בגובה 1.48%, אך ממשיך להוביל את טבלת התשואות ל-5 שנים עם תשואה בגובה 45.88%.

יהודה אינדיג, מנהל השקעה פנסיה וגמל, הפניקס. יח"צ,
יהודה אינדיג, מנהל השקעות הפנסיה והגמל בחברת הפניקס/יח"צ

הסוד של אנליסט: חשיפה כוללת למניות ברף העליון של קרנות ההשתלמות

מי שמתקרב גם הוא אל 'הפניקס' ואלטשולר בתשואה לטווח ארוך הוא בית ההשקעות 'אנליסט', עם תשואה של 44.71% לתקופה של 5 שנים, לאחר שחתם את שנת 2021 כולה עם תשואה בגובה 15.65%, והוביל את טבלת תשואות ההשתלמות לשנה כולה.

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות 'אנליסט': "שנת 2021 הייתה שנה של יציאה מהמיתון ומעבר לצמיחה עולמית מהירה של כ- 6%, והדבר ניכר בתעשייה, בשירותים ובצריכה הפרטית.

הדבר קיבל ביטוי באפיק המניות בשל ההתאוששות הכלכלית וסביבת הריבית האפסית. כך עלה מדד s&p 500 ב- 26.9%, הנאסדק ב- 21.1%, ובשוק המקומי מדד ת"א 125 עלה ב- 31.1%.

בשוק אגרות החוב המקומי עלה מדד האג"ח הממשלתי ב-2.3% אך האג"ח הצמוד הממשלתי השיא 7.4% בשל העלייה בציפיות האינפלציה בעוד אג"ח השקליות ירדו ב-1%. אג"ח הקונצרניות עלו בשנה החולפת ב-7.4% ונהנו מהשיפור בסביבה הכלכלית ומכך שחלקן צמודות למדד.

מה שסייע ל'אנליסט' בשנת 2021 כולה היה חשיפה כוללת למניות ברף העליון של קרנות ההשתלמות, משקל יתר לשוק בארה"ב וחסר לאירופה ואסיה, משקל יתר בסקטורים של נדל"ן ובנקים - שעלו יותר מכפול מהמדד הכולל בשל ההתאוששות הכלכלית ואשר לצד חברות האנרגיה היוו סמן היציאה מהמשבר.

שנת 2021 היא שנת שיא בתשואות לחסכונות הציבור, למעשה זו השנה הטובה ביותר מאז 2009, ותשואות כאלה יכולות להיות מושגות, על פי רוב, בשנים שלאחר יציאה ממשברים גדולים.

ההערכה היא כי שנת 2022 תאופיין בצמיחה עולמית, אם כי מתונה יותר מ- 2021, ובהעלאות ריבית בארה"ב, ואולי גם אחת מינורית בישראל. מחירי המניות והמדיניות המונטיארית המצמצמת יהוו אתגר לשווקים השנה, ובכל מקרה אין לצפות לתשואות כפי שהיו בשנה החולפת".

אינדיג הוסיף, כי "האינפלציה אמורה להתמתן מרמתה הנוכחית בחצי השני של 2022, בעיקר בהשפעה על שרשרת האספקה ומחירי חומרי גלם, ואנו נראה צמצום מוניטארי של הבנקים המרכזיים בעיקר בארה"ב. לדעתנו סביבה זו עדיין אמורה לתמוך בשווקי המניות תוך תנודתיות במהלך השנה".

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות אנליסט. יח"צ,
נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות 'אנליסט'/יח"צ

אפיק חיסכון מצוין, לא רק לעצמאים

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון לטווח בינוני. עבור עצמאים רבים מדובר בדרך לזכות לא רק בתשואות נאות על הקרן (במידה שהקרן מרוויחה כמובן, וכפי שמלמדים הנתונים, לאורך השנים היא מרוויחה מצוין), אלא גם בהטבת מס משמעותית. העובדה שההפרשה לקרנות מוכרת במס גם כאשר הן הופכות לנזילות, הפכה אותן לאחד מהמוצרים האטרקטיביים שמציעים בתי ההשקעות.

המדור "הטבלה לא משקרת" מתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי, 21.1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully