וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסק נפגע מהגל החמישי של הקורונה? כך (לא) תקבלו פיצויים

עודכן לאחרונה: 20.1.2022 / 9:48

בעקבות דבריו של שר האוצר לפיהם רק מי שנפגע באמת וזכאי לסיוע, גם יקבל אותו, פנינו אל משרדי האוצר, הכלכלה ורשות המיסים ובדקנו מה אנחנו צריכים לעשות כדי לקבל מענק הישרדות. יש הלוואות, יש הקלות לא משמעותיות, אבל בשורה התחתונה: המדינה הפקירה את העסקים

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם בסוף השבוע האחרון פוסט בו הוא חזר על המסר שלו בכל הנוגע לסיוע לעסקים בעת משבר האומקירון: "אני רוצה להיות ברור וחד משמעי, מי שצריך וזכאי לסיוע כתוצאה ממדיניות הממשלה בגל הנוכחי - יקבל. אצלנו אף טייקון לא יתעורר לגלות שקיבל 750 שקלים לחשבון הבנק שלו, פשוט כי אנחנו רואים אתכם באמת" - כך שר האוצר.

בעקבות הדברים יצא "וואלה" לבדוק אילו עסקים מדינת ישראל "רואה באמת" והם יכולים לקבל סיוע כעת, ובעיקר - מה התנאים שצריך לעמוד בהם כדי לקבל פיצוי על הירידה בהכנסות. פנינו אל משרד האוצר, משרד הכלכלה, ואל רשות המיסים, אלו התשובות שקיבלנו.

מרשות המיסים נמסר: "נכון להיום, אין ברשות המסים מענקים פתוחים להגשה. בעניין תכניות לעתיד, יש לפנות למשרד האוצר".

ואילו במשרד האוצר השיבו לפנייתנו באופן הבא: "במטרה לסייע לעסקים לעבור את גל האומיקרון ניתנה חבילת סיוע לעסקים הכוללת תשלום על ימי בידוד לצד קיצורו, חלוקת בדיקות בחינם, והגברת הנזילות לעסקים וזאת באמצעות דחיית תשלומי מע"מ, פריסת החזר מענקים והארכת הקרן להלוואות בערבות המדינה. משרד האוצר ימשיך לעקוב אחרי הנתונים ויגבש מענה וסיוע ממוקד לעסקים בהתאם".

במילים אחרות: אין פיצוי, אין סיוע - למעט ענפים כמו התעופה והתרבות, שהצליחו לעורר קצת מהומה. חלק מ"הסיוע" הוא הלוואת בערבות מדינה (פתרון סביר כשהוא חלק מסל של צעדים), חלק מתייחס בעיקר למשבר הקודם, כמו ההקלות בארנונה שמתווך משרד הכלכלה - והחלק המשמעותי ביותר, כולו דיבורים ריקים מתוכן שמילים כמו "נבחן, נגבש ונשקול" מככבות בהם, כשהתחושה היא שהמדינה משחקת על זמן ומקווה שהגל יחלוף לפני שתידרש לפיצוי מהותי.

יותר פרטים קיבלנו מדובר שר האוצר, שהסביר אודות הצעדים ששר האוצר מתכנן כסיוע לעסקים, וביניהם: מימון ימי בידוד לשכירים (בכפוף לתיקון חקיקה - בהקשר הזה יש לציין כי הצעת החוק עברה השבוע בקריאה ראשונה בכנסת והיא עתידה להעלות היום לדיון בוועדת העבודה והרווחה).

בנוסף, קיימת קרן הלוואות-לעסקים בערבות המדינה, פתרון שנועד לסייע למי שנקלעו לקושי תזרימי עקב ירידה במחזורים. הקרן תמשיך להניק הלוואות עד לסוף חודש פברואר.

זאת ועוד, שר האוצר פירסם כי החזר המענקים שניתנו לעסקים והשבתם הגיעה עד לפתחו של בית המשפט העליון, ידחה עד שנת 2023 (איך אמורים להרגיש עכשיו כל מי שמיהרו לנהוג כחוק והשיבו את המענקים לרשות המסים?) וכי תשלומי המע"מ לעצמאיים ידחו בעשרה ימים.

חנות סגורה בתל אביב, סגר 2020. ראובן קסטרו
חנות בתל אביב בימי הסגר השני. בעלי עסקים שנפגעו בגל החמישי יכולים רק לחלום על מתווה פיצויים דומה/ראובן קסטרו

הנחה בארנונה והשתתפות בשכירות עבור 2020...

במשרד הכלכלה השיבו כי המשרד מפעיל "כלי סיוע ממוקדים בתקופת הקורונה". כך למשל, במסגרת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, בעלי עסקים יכולים להגיש בקשה להנחה בתשלום הארנונה עבור התקופה שבין חודש יוני 2020 לחודש יוני 2021. במילים אחרות - אין קשר לאומיקרון לסגר דה פקטו שמתקיים בימים אלה עבור חלק גדול מבעלי העסקים.

לפי משרד הכלכלה, ניתן להגיש את הבקשה באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עד ה-31.12.2022 ומי שיכול להגיש אותה הוא בעל עסק שעומד בשני התנאים הבאים: הנכס צריך להיות רשום על שם העסק ומסווג כ"לא למגורים", בנוסף על בעל העסקי להיות זכאי למענק השתתפות בהוצאות קבועות של רשות המיסים עבור החודשיים שקודמים לחודשיים שעבורם מבוקשת ההנחה.

במשרד ציינו כי עבור הנחה בארנונה לתקופות יוני-אוגוסט 2020 וספטמבר-אוקטובר 2020 נדרשת גם ירידה של 60%-80% במחזור, בהתאם לגודל העסק.

סיוע נוסף שניתן על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הוא מענק השתתפות בהוצאות שכירות. את הבקשות למענק ניתן להגיש באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עד ה-15.3.2022,עם אפשרות להארכה ב-60 ימים.

כדי לקבל את המענק על בעלי העסקים לעמוד בתנאים הבאים: על היקף הוצאות השכירות ששילם העסק עבור שנת 2019 להיות גבוה מ-17% ממחזור עסקאותיו בשנת 2019. בנוסף, היקף הוצאות השכירות ששילם העסק בפועל עבור שנת 2020 צריך להיות גבוה מ-90% מהיקף הוצאות השכירות ששילם עבור שנת 2019. וישנם עוד תנאים הנוגעים להיקף מחזר העסקאות של העסקים.

בנוסף לכל אלה במשרד הכלכלה ציינו כי במסגרת הרשות להשקעות ולפיתוח בגל הראשון והשני הרשות הפעילה את מסלול שימור עובדים שנועד לתמרץ את מי ששימר את עובדיו למרות ירידה בהכנסות, במענק בשיעור של 50% בהשקעות בשיווק וציוד. לגבי שנת 2022, ככל שיהיה צורך יבחנו מסלולים ייעודיים חדשים וכן תיבחן הרחבת ההקלות.

דבר מעניין נוסף שציינו במשרד הכלכלה הוא החשיבה בימים אלה על "נוהל עבודה מרחוק" - שיאפשר לחברות לקבל מענקים עבור העסקת עובדים מבתיהם, דבר שלא היה מאושר טרום המשבר - אך גם כאן נראה כי עד שייבחן ויאושר, יהיה כבר הגל הזה מאחורינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully