וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים נפט: מה זה NFT ואיך עושים ממנו כסף?

עודכן לאחרונה: 23.1.2022 / 17:27

כבר חודשים ואולי שנים שאנחנו שומעים את המושג NFT בכל הזדמנות. מה זה בדיוק, איך המנגנון עובד והאם באמת אפשר להתעשר מזה "בתוך ימים"? יצאנו לבדוק

לפני כשנה הודיע בית המכירות כריסטי'ס כי לראשונה יציע יצירת אמנות בלוקצ'יין דיגיטלית - קולאז' של 5,000 חלקים של 'ביפל'- האמן הדיגיטלי מייק וינקלמן. הצעות המחיר התחילו ב -100 דולר בלבד, אך במהירות זינקו למיליונים, לפני שהיצירה נמכרה בסכום חסר תקדים של לא פחות מ-69 מיליון דולר.

ביפל הפך למיליונר כבד ואת התודה הוא שולח לטכנולוגיה ייחודית שמרפדת מדי יום את חשבונות הבנק של עוד מאות אלפים מסביב לעולם. היא הדבר הכי חם כיום בעולמות הבלוקצ'יין, ואין ספור גורמים מסחריים הבינו שיש כאן מטמון זהב.

בין אם מדובר על קוונטין טרנטינו, שמכר באמצעותה חלק מתסריט פרי עטו, יוצרי "משפחת סימפסון" שמכרו באמצעות הטכנולוגיה פסלוני זהב של דמויות מהסדרה וגם לאו מסי, שאמנם לא צריך לעבוד עוד שניה אחת בחייו, אך כמובן שלא התנגד להזרמה של עוד כמה מיליוני דולרים. הגל הגיע לכל מקום - גם נייקי הוציאה דגמי נעליים שנמכרים באופן הזה.

השאלה היא מה איתנו? איך גם אנחנו יכולים לקפוץ על העגלה הזו? האם זה באמת כל כך משתלם ומה הסיכונים שטמונים בכך?

NFT. ShutterStock
בלי ידע מוקדם אל תחשבו על זה אפילו/ShutterStock

הדרך לקבל החלטה עוברת תחילה בהבנה הבסיסית של הטכנולוגיה הזו. התרגום המילולי של NFT הוא Non-fungible token - אסימון חסר תחליף, שמבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין, בדומה לביטקוין המוכר והאהוב. למעשה, האסימון מייצג בעלות דיגיטלית.

על מנת לפשט את העניין, נסביר טוב יותר: נניח שאתם יוצרים שמציגים את היצירה שלכם באתר ומאוד לא רוצים שמישהו אחר יעשה שימוש בה, ידפיס אותה בקלות ויטען לבעלות עליה. הפיתרון פשוט: הטכנולוגיה של ה-NFT מאפשרת לשמור אותה ולסמנה באופן כזה שמגדיר כי אתם הבעלים המקוריים שלה.

בהתאם לכך, גם אם תרצו למכור אותה, הדרך סלולה - כל שנדרש לעשות הוא להעביר את הבעלות לגורם אחר, תמורת תשלום כמובן, שהופך אותו לבעליה. גם הוא, כמותכם, מוגן וישן בשקט בידיעה כי לא ניתן להעתיקה.

ואפשר להסביר זאת גם כך: כאשר אדם רוכש, לדוגמא, ציור, הוא אינו רוכש את זכויות היוצרים ביצירה ואינו יכול למשל לשכפל את הציור שרכש או למנוע מאחרים לעשות זאת. כל מה שיש בידו זו בעלות ספציפית ביצירה פיזית, כאשר ה-NFT מהווה חותמת של היות היצירה המקורית. הרוכש יכול להציג את היצירה בביתו/במשרדו וכדומה, להחליט למכור אותה או להעניק אותה כמתנה.

שוק של 10 מיליארד דולר

למעשה, הטכנולוגיה של ה־NFT קיימת כבר למעלה מ-10 שנים, אבל היא הגיעה למיינסטרים בסוף 2017 עם שגעון הקריפטו־חתלתולים (CryptoKitties), שאפשר לאנשים לרכוש ו"להרבות" מהדורות מוגבלות של חתולים דיגיטליים באמצעות קריפטו־מטבעות.

גם הקורונה, שהותירה מאות מיליוני אנשים בעולם ספונים בבית ועם כסף אותו רצו להשקיע, נתנה לכך דחיפה אדירה. בשלושת הרבעונים האחרונים של שנת 2021, המכירות בשוק ה-NFT הסתכמו ביותר מ-10 מיליארד דולר, כאשר בעולם כולו כבר הגיע מחזור המכירות לכ-775 מיליון דולר, רק בחודש בספטמבר - קפיצה של כמעט פי 4 לעומת אוגוסט, אז עמד היקף המכירות על כ-200 מיליון דולר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ג'ק דורסי. Joe Raedle, GettyImages
חזק בעולם הקריפטוגרפי. ג'ק דורסי/GettyImages, Joe Raedle

השוק ממש לא מסתכם במכירת ציורים. כך, לדוגמא, מייסד טוויטר, ג'ק דורסי, הציע ב-5 במרץ במכירה פומבית של בלוקצ'יין צילום מסך של הציוץ הראשון שלו ב-2006, וההצעות זינקו במהירות ליותר מ-2.5 מיליון דולר. טופ שוט של NBA, אתר של אוהדי ה-NBA מרחבי העולם שאוספים את הצילומים של הרגעים הגדולים מהמשחקים, הגיע למכירות של יותר מ-400 מיליון דולר.

על פי CryptoSlam, החברה הגיעה למכירות של כ-10 מיליון דולר תוך 24 שעות, כשנמכרו יותר מ-100 מיליון של רגעים מתועדים. החברה האם שעומדת מאחורי האתר, Dapper Labs, אמורה לגייס בקרוב 250 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 2 מיליארד דולר.

אז איך עושים מזה כסף?

מסחר במיליארדי דולרים כבר קיים ומאות אלפים ברחבי העולם לוקחים בו חלק, אבל כיצד גם אתם יכולים לעשות בו כסף?

כללי המשחק די פשוטים - אתם רוכשים בעלות דיגיטלית על יצירה בסכום נמוך, ומקווים כי מחירה יעלה בהמשך. הפער בין הערכים מהווה את הרווח שלכם. ועליכם לדעת דבר מהותי נוסף: היות וה-NFT מקביל לתעודת בעלות מקורית על יצירה ומכיוון שאפשר לשכפל כמה עותקים ממנה - ערכה עולה או יורד בהתאם למספר השכפולים שלה. הישראלים, שידועים בחושיהם העסקיים המפותחים, לא נשארו זמן רב מאחור. נכון להיום, בשוק המקומי פועלות מספר קבוצות של יזמים ולצידם משקיעים שמתמחים בהשקעות בפרויקטים מבוססי NFT.

כך, למשל, HYPERSLOTHS - פרויקט בהיקף ענק שכל האימג'ים שלו סובבים סביב החיה 'עצלן'. מאחוריו עומדים שלושה יזמים, כשבראשם אחד מאמני התלת מימד המובילים בישראל - יבגני קרצ'אק, כאשר בפרוטפוליו שלו, ניתן למצוא בין היתר, פרויקטים שביצע לחברות ענקיות כמו דיסני, קוקה קולה, גוגל, רנו, ביטוח ישיר ועוד. אל יבגני חברו רוני ליאני - איש אסטרטגיה שיווקית ויזם בתחום הדיגיטל ודור לוי - משפיען כלכלי בעולם המטבעות קריפטוגרפיים. השלושה מעורבים בשורה של פרויקטים בתחום, כאשר ספינת הדגל שלהם היא הפרויקט שכולל קולקציה של לא פחות מ-8,000 יצירות תלת מימד ייחודיות. לדבריהם, המיזם כולל גם שירות ייחודי שנועד להעצים את חווית האספנות אצל כל אחד מהמחזיקים בפריטים מהקולקציה.

השאלה הגדולה היא מדוע לשים דווקא את הז'יטונים על הקלף הזה? לדברי ליאני "בזכות העובדה שהתחום חדש יחסית, ישנן הרבה הזדמנויות שניתן לנצל. מי שלומד את התחום, חוקר את היצירות ואת החברות העומדות מאחוריהן - יכול לעשות הרבה כסף מקנייה ומכירה של יצירות".

העצלן של יבגני קרצ'אק. דניאל אדרי,
העצלן של יבגני קרצ'אק. יצירה אחת מתוך 8,000/דניאל אדרי

ודוגמאות לישראלים שעשו כסף טוב לא חסר. דן עברי, משקיע בולט בתחום, מספר על ניסיונו: "החוכמה היא לקנות את היצירה ממש במועד ההנפקה שלה, אבל כזו שהדיבור סביבה הוא שערכה יעלה, לרוב, כפועל יוצא של ייחודיותו של האמן ומידת העניין שהשוק מגלה בו. אם מדובר על אמן מבטיח, אפשר בהחלט להגיע לרווח של מאות אחוזים ימים בודדים לאחר ההנפקה".

אולם כפי שניתן לנחש, לא הכול ורוד והסיכון לא נמוך כלל, בעיקר אם אתם לא בדיוק נמנים עם כרישי התחום. "נתקעתי גם עם יצירות שערכן לא עלה, אבל יש לי סבלנות. לכל היותר, אמכור אותן בסופו של דבר ברווח זעיר", הוא אומר.

גם דן בן ארי, הייטקיסט בגילאי השלושים, משקיע מיומן מאוד בתחום, מסכים לשתף אותנו בתובנותיו: "אפשר ללכת לאיבוד בקלות וצריך להיות ממוקד ובעיקר להתבסס על ידע שקיים ברשתות החברתיות. יש קבוצות שונות שאפשר להתחבר אליהן, בהן אספנים רציניים שמשתפים בסקירות שלהן. אל תיכנסו לשוק על עיוור. תהיו משקיעים חכמים שמתגלחים על הזקן של ההמון".

רוצים להשקיע? קודם תלמדו את התחום

איך מצטרפים? הצעד הראשון הוא שיהיה לכם "ארנק" שמאפשר לכם לרכוש מטבעות דיגיטליים. הקשה קצרה בגוגל תעלה שורה של אפשרויות לפתיחת ארנק כזה. בשלב הבא, לאחר שפתחתם לעצמכם ארנק , צריך לרכוש מטבעות וירטואליים. לאחר מכן, עליכם להתחבר לאחת מהפלטפורמות הרבות המאפשרות רכישה של NFT באמצעות הארנק הוירטואלי שלכם. תוודאו כי החנות בה אתם קונים את ה-NFT, מומלצת ע"י משתמשים אחרים.

לסיכום, חשוב ללמוד את התחום לפני שנכנסים אליו ולחקור את הפרויקטים לפני שאתם משקיעים בו. לצערנו, המציאות מלמדת כי קיימים כל מיני אתרים המנצלים את תמימות הקונים ברשת האינטרנט ואינם מספקים את הסחורה שרכשתם מהם או, חמור מכך, גונבים את הפרטים שלכם ומנצלים אותם לרעה.

  • עוד באותו נושא:
  • NFT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully