וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה: הפגיעה הכלכלית של האומיקרון, כל המספרים

עודכן לאחרונה: 23.1.2022 / 16:15

ממשלת ישראל שרואה את האור בקצה הנגיף, נזכרה לפתע בעסקים: שר האוצר וראש הממשלה ייפגשו (לחוד) עם בעלי עסקים, וככל הנראה יציעו גם פיצוי. לקראת הפגישה יצאנו לבדוק, ביחד עם שב"א, אילו ענפים נפגעו ובכמה. המסקנה: אנחנו נוסעים, יוצאים, קונים ומבלים פחות. בכמה?

שר האוצר, אביגדור ליברמן צפוי להיפגש עם נציגים של ענפים שונים במשק. בהמשך ייפגשו עמם ראש הממשלה נפתלי בנט וח"כ אביר קארה.

למרות העמימות שעוטפת את הפגישות האלה עד כדי כך שדוברי חברי הכנסת השונים מסרבים לפרסם את שמות המשתתפים בפגישות, נראה כי הממשלה מנסה להפוך דיסקט ולהעביר מסר מרגיע לבעלי העסקים. במקום סירוב גורף לפיצויים בנימוק לפיו "לא הוטל סגר", נראה שהממשלה, שאולי רואה את האור בקצה האומיקרון, מחפשת דיאלוג עם בעלי עסקים.

אבל בכמה נפגעו, אם בכלל, בעלי העסקים? מצד אחד ברור שאין כאן שיתוק מוחלט כמו בימי הסגרים שהוטלו בשנה הראשונה להתפרצות הנגיף. מצד שני ברור שבחודש האחרון חווה המשק הישראלי האטה, אז יצאנו לבדוק, ביחד עם שבא, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, כמה כסף הוצאנו בשבועות האחרונים על מוצרים ושירותים שונים שאנו צורכים באופן קבוע.

מלצרית. ShutterStock
אוכלים יותר בבית ופחות במסעדות/ShutterStock

שישה מיליון שקל ביום

לפי נתוני שב"א שמתפרסמים בוואלה לראשונה, ישנה ירידה גדולה יחסית בהוצאות על מסעדות ובתי קפה.

כך למשל, ממוצע הוצאות היומי בשבוע שעבר, שהסתיים ביום חמישי, 20.1, על מסעדות ובתי קפה נאמד בכ-60 מיליון שקל. זאת לעומת השבוע שקדם לו (7-13.1), ממוצע ההוצאות היומי נאמד בכ-66 מיליון שקל, זוהי ירידה של שישה מיליון שקלים בממוצע ליום, נתון די דרמטי.

גם בהוצאות על מוצרי פארם ובתי מרקחת נרשמה ירידה, כך שבעוד שממוצע ההוצאות היומי בשבוע שעבר, שהסתיים ביום חמישי, נאמד בכ-33 מיליון שקל. בשבוע הקודם לו ממוצע ההוצאות היומי נאמד בכ-35 מיליון שקל, זאת למרות שאפשר להניח שיותר ישראלים ביקרו בחנויות השייכות לסגמנט הזה בחיפושים אחרי בדיקות מהירות.

ירידה תלולה נוספת נרשמה בהוצאות שלנו תחת סעיף הלבשה והנעלה. בשבוע שעבר הוצאנו בממוצע ביום כ-61 מיליון שקל בעוד שלפני שבועיים הוצאנו כ-66 מיליון שקל ולפני חודש כ-84 מיליון שקלים בממוצע ליום. כלומר, ירידה של 23 מיליון שקל ליום, על פני חודש האומיקרון.

הפגנת השחקנים בכיכר הבימה, תל אביב, במחאה על היעדר הסיוע הממשלתי, 18 בינואר 2022. ראובן קסטרו
ריקי בליך, יו"ר איגוד השחקנים בהפגנה ברחבת הבימה. התרבות והפנאי ספגו פגיעה גדולה, אך לפחות זכו לפיצוי/ראובן קסטרו

פחות תפוסה באולמות

ענף נוסף שחטף מכה גדולה בשבועות האחרונים הוא ענף התרבות והבידור, שם הוצאנו בממוצע ביום בשבוע החולף כ-3 וחצי מיליון שקל, בעוד שלפני חודש הוצאנו יותר מ- 4 מיליון שקל בממוצע ליום. לפחות ענף זה זכה בשבוע שעבר לפיצוי רוחבי.

גם בהוצאות שלנו על המלונות וחדרי האירוח נרשמה האטה. בשבוע החולף הוצאנו בממוצע ליום כ-12 מיליון שקל, נתון דומה למצב לפני שבועיים אך שונה מלפני חודש, אז הוצאנו כ-15 מיליון שקל בממוצע ליום.

מחסום נתיבי איילון צפונה, 10 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מצד אחד, פחות פקקים בכבישים. מצד שני, ירידה בהיקפי הנסיעה היא אינדיקציה מיידית להאטה בפעילות הכלכלית במשק/ראובן קסטרו

הנתון המרכזי שמעיד על האטה: אנחנו נוסעים פחות

אבל בעוד שנתונים אלה סבירים ויכולים להיות מוסברים גם על ידי הירידה בטמפרטורות, ריבוי יחסי של ימי גשם ועוד משתנים מתערבים, הרי שהנתון שמעיד יותר מכל על ההאטה שחווה המשק הישראלי בשל האומיקרון, מתבטאת בהוצאות הישראלים על תחבורה:

בשבוע החולף הוצאנו בממוצע ליום כ-40 מיליון שקל על דלק בעוד שלפני שבועיים הוצאנו כ-43 מיליון שקל ולפני חודש כ-45 מיליון שקל.

רגע, אולי זה בגלל שהפנמנו את הקריאות של הפקידים (שאף אחד מהם לא ויתר על השימוש ברכב הצמוד מטעם מקום העבודה) ועברנו לתחבורה ציבורית?

בדקנו - וגם בהוצאה על השימוש בתחבורה הציבורית ישנה ירידה, לפני שבוע הוצאנו כ-7.75 מיליון שקל בעוד שלפני שבועיים הוצאנו בממוצע ליום כ-8 מיליון שקל על שימוש בתחבורה הציבורית ולפני חודש כ-10 מיליון שקל.

אבל יש גם מי שהרוויחו, בעת הזו ורשמו עלייה במחזורים, אמנם עלייה קלה בלבד, ובבכל זאת: ברשתות המזון הוצאנו כ-144 מיליון שקל לעומות 143 מיליון שקל לפני חודש.

גם המכולות והפיצוציות רשמו עליה מתונה בשבוע החולף עם כ-34 מיליון שקל בעוד שלפני חודש הוצאנו בהן "רק" כ-33 מיליון שקל. כנראה שמבודדים מוציאים יותר כסף על אוכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully