וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצויי קורונה: גידול משמעותי בתגמול לעצמאיים עבור ימי הבידוד

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 14:38

כמה שעות לפני פתיחת דיון בנושא בוועדת העבודה והרווחה, הפתיע שר האוצר כשהודיע על סיכום עם יו"ר הוועדה, אפרת רייטן, על העלאת הפיצוי לעצמאיים בגין ימי בידוד: מ-430 שקל ל-570 שקל. הצעת החוק אושרה בוועדה. רייטן: נביא את זה לאישור הכנסת כמה שיותר מהר"

הלחץ השפיע? ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה את ההבנות אליהן הגיעו שר האוצר, אביגדור ליברמן ויו"ר ועדת עבודה ורווחה ח"כ אפרת רייטן, שסיכמו על השתתפות במימון הוצאות העצמאים בזמן ימי הבידוד.

מדובר על תוספת למתווה ימי הבידוד לעצמאים באמצעות הגדלת התעריף היומי הניתן עבור יום בידוד לסך של 570 שקל, תוספת של 33% לסכום המקורי של 430 שקל שהתבסס על התעריף שנקבע במבצע שומר החומות.

ההודעה נמסרה לתקשורת כשעתיים לפני פתיחת הדיונים בוועדת העבודה והרווחה בכנסת בנושא הצעת חוק ימי בידוד לעצמאיים. הועדה צפויה להכין את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית בכנסת בימים הקרובים.

פרט מעניין נוסף שנמצא בהודעה הוא שבקידום המהלך היה מעורב רה"מ החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד. אך לשאלת וואלה האם גם רה"מ בנט היה בסוד העניינים השיב דובר שר האוצר כי "יש הרבה גורמים מעורבים וכמובן שרה"מ בנט גם מעורב". האם מדובר במקרה או בציר פוליטי חדש בתוך הממשלה, ימים יגידו.

מכל מקום, ההחלטה תאושר בוועדת עבודה ורווחה ועלותה מוערכת בסכום של כ-50 מיליון שקל.

אפרת רייטן, 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן. ליברמן סגר מולה את נושא ההטבות לעצמאיים קודם לדיון בוועדה/ראובן קסטרו

"הניסיון להשוות בין עצמאים לשכירים בעייתי"

חוק ימי בידוד לעצמאיים כולל את הרכיבים הבאים: תשלום רטרו החל מחודש יולי, החודש בו פסקו המענקים הייחודיים לאוכלוסיית העצמאים, זכאות למימון שלושה ימי בידוד - זאת בדומה למודל השכירים שבמסגרתו המעסיק משופה בעד 75% על עלות 4 ימי בידוד, וכן זכאות למימון יום רביעי בהוראת שעה לחודש ינואר, הוראת השעה לגבי מימון יום על חשבון המדינה תקפה גם לשכירים.

בדיון היום התגלעו מחלוקות בין נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל, עו"ד רועי כהן לבין נציגי האוצר.

כך למשל בזמן שנציגת אגף התקציבים באוצר נועה שוקרון אמרה "כפי שהסברנו בדיון הקודם ניתנו מענקים לעסקים שדיווחו ירידה על 25% במאזנים ומעלה. אנחנו לא רואים היתכנות שעצמאי שנכנס לבידוד לא ירד לו המאזן בפחות מ-25% לכן יש חפיפה מלאה באוכלוסיות האלה וזה הרציונל שהסברנו על תחולת החוק להעניק דמי בידוד לעצמאיים מהראשון ליולי".

רועי כהן השיב לה: "זוהי התחמקות, אתם מפלים בין העצמאים לשכירים, בעוד שהשכירים קיבלו בראשון לאוקטובר מענק אנחנו קיבלנו רק מיולי. אני הצעתי שמי שקיבל מענק לא יקבל תשלום על דמי בידוד וחטפתי על זה מהעצמאיים אבל אתם אל תצרו כאן אפליה.

אסף וסרצוג סגן ממונה על התקציבים: "לאורך כל משבר הקורונה הייתה רשת ביטחון מאד נרחבת שכללה רשת ביטחון סוציאלית שכללה חל"ת."

רועי כהן: "חל"ת לא קשור לעצמאיים".

וסרצוג: "אל תפריע לי בבקשה. הניסיון להשוות בין עצמאים לשכירים בעייתי. רשת הביטחון נתנה מענה לעצמאי בין אם בחודש מסוים העצמאי ירד במאזן ובין אם לא. היכולת לעשות בדיוק את ההתאמה לחודש כזה אור אחר בעייתית אז מה שעשינו היה להסתכל על שנת 2020 וגם על שנת 2021 רואים שהעסקים הקטנים ובינוניים קיבלו סיוע משמעותי ודרמטי שבוודאי איפשר להם לצלוח את המשבר" .

רועי כהן. רמי זרנגר,
נשיא להב – לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל, עו"ד רועי כהן. התעמת עם נציגי האוצר/רמי זרנגר

מחלוקות נוספות ושבחים מפתיעים לרייטן

מחלוקת נוספת שצפה בדיוני הוועדה היום נגעה לשאלת המועד הקובע בחוק לזכאות לדמי בידוד עבור היום הרביעי.

בעוד שיו"ר הועדה ח"כ אפרת רייטן דרשה שהמועד הקובע לזכאות לדמי בידוד עבור היום הרביעי יספר מיום 16.12.2021, באוצר ובביטוח הלאומי מתנגדים, משום לטענתם ההתפרצות המשמעותית של נגיף האומיקרון החלה ביום ה-26.12 נציגת האוצר אף אמרה בדיון כי כל הזזה של היום הקובע בחוק לזכאות לתשלום עבור יום הרביעי לבידוד בעלת השלכות כלכליות נרחבות, עם זאת היו"ר התעקשה שהיום הקובע יהיה כדעתה.

בסיום הדיון אמרה היו"ר רייטן: "נדאג שזה יעלה להצבעה בכנסת כמה שיותר מהר אפילו מחר, מכאן והלאה זה תלוי בעוד גורמים אחרים".

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר אמר גם הוא: "זהו צעד ענק, אנחנו נודיע מתי יהיה אפשר להגיש את הבקשות באתר שלנו ונדאג שזה יעבוד".

ח"כ קרן ברק מהליכוד: "ברכות. כל הכבוד אפרת אני מעריכה את העבודה המקצועית שלך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully