וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמה בשטח בנוי: יוצאי היחידות הקרביות שכן הגיעו להייטק

26.1.2022 / 11:52

המערכון מ"ארץ נהדרת" הבליט שוב את הטענה לפיה יוצאי יחידות קרביות מתקשים להיקלט בחברות הייטק. אנחנו מצאנו כמה דמויות מעוררות השראה שעשו את זה בגדול

רבות דובר לאחרונה, במיוחד בהשפעת המערכון של "ארץ נהדרת", על הקיפוח של בוגרי יחידות קרביות אל מול בוגרי 8200 עם שחרורם מהצבא וכניסתם לשוק העבודה. הטענה היא כי עולם ההייטק כמעט חסום בפניהם, מאחר שלמרות שירותם הצבאי החשוב ותרומתם הרבה למדינה, הם לא יוצאים מהצבא עם מקצוע, ניסיון או כלים פרקטיים להשתלבות בעולם העבודה בכלל ובהייטק המבוקש בפרט. פגשנו כמה אנשים מעוררי השראה שדווקא עשו זאת ובגדול.

שלומי פרץ, COO בחברת Automat-IT

שלומי פרץ. קרן לב,
שלומי פרץ/קרן לב

שירות צבאי: מפקד לוחם בגדס"ר גולני, בדרגת אל"מ במיל'

שלומי פרץ, בן 45 נשוי + 3 מכפר יונה, משמש כ- COO וכמספר 2 בחברת Automat-IT המובילה בתחום ה- DevOps והענן. דתי לשעבר, בוגר ישיבה ופנימייה צבאית, עד גיל 31 שירת בקבע בגולני, בתפקידי קצונה כמפקד לוחם בגדודים ובגדס"ר. השתחרר ב- 2006 לאחר שפיקד על אלפי חיילים והתחיל את מסעו הבלתי שגרתי בעולם הטכנולוגי.

"כשהשתחררתי מהצבא הייתי כבר נשוי עם ילד", אומר פרץ, "לצאת מהצבא כמפקד לוחם, בגיל 31, זה לא כמו לצאת מ- 8200. אין לך מקצוע ביד, היו המון חששות, אך החלטתי ששלב הצבא הסתיים ושהקריירה הבאה שלי היא בהייטק מאחר ומאוד התחברתי ואהבתי את התחום. גם בצבא תמיד הייתי הטכנולוג. הסתובבתי עם לפטופ שמחובר לסוללה של מ"ק 77 ובחופשות הייתי על המחשב, מתכנת ומשחק, כתחביב.

"התחלתי לימודי ג'אווה ונזקקתי להכנסה ויום אחד משך את עיניי הבניין של חברת סאפ ברעננה, החלטתי שאני חייב לעבוד שם ועשיתי זאת דרך תחום האבטחה ושימשתי כפקיד לובי שמוסר תגים. אחרי כשבועיים עשיתי הסמכה כמפעיל חדר הבקרה והרווחתי 5,000 שקל לחודש".

עם סיום הלימודים, הפך שלומי למנהל משמרת, ואז לראש צוות האבטחה ולקב"ט החברה, אבל כל הזמן חיפש הזדמנות להיכנס לחברה כעובד היי-טק מן המניין. "יום אחד נפתחה משרה פנימית במחלקת IT, לתפקיד בצוות End User Support, ללא דרישות לרקע טכני מיוחד. תפקיד של סטודנטים. התעקשתי על המשרה למרות שהיתה קטנה עלי ובזה הסתיימה התקופה הביטחונית שלי. עכשיו אני הייטקיסט!. קיבלתי שולחן ולא ידעתי כמעט כלום. המשכתי ללמוד בבית. לקחתי על עצמי אחריות בכל תחום, התנדבתי להיות אחראי על התפעול הטכנולוגי של אירועי החברה, עזרתי לצוותים האחרים ועבדתי בערבים. קיבלתי 30% משרה כמפתח, כתבתי קוד, אפיינתי ופיתחתי את מערכת זימון האורחים שעד היום עובדת בחברה וכשהקימו צוות DevOps בסאפ, שובצתי בו. יום אחד חברה אמרה לי שיש מישהו שאני חייב לפגוש - עצמאי שנותן שירותי יעוץ ואינטגרציה ב- DevOps ומחפש מספר 2 שיגדל ביחד איתו.

"כמעט עשור מהשחרור מהצבא נפגשתי עם זיו קשטן, מנכ"ל ובעלי Automat-IT, המתמחה בשירותי DevOps וענן. זה היה כמו בליינד דייט, חיבור יוצא דופן, היה קליק, מדברים וחושבים אותו הדבר, מסתכלים רחוק. שוב הגעתי לצומת דרכים מרכזית בחיים, כבר עם 2 ילדים. מה יקרה אם זה לא יצליח? החלטתי ללכת על זה והפכתי למספר 2 ומסוף 2015 זיו ואני עבדנו קשה, מצאנו פרוייקטים, הסתובבנו בכנסים, יצרנו קשרים וגייסנו אנשים שיצטרפו למסע. כיום אנחנו שם דבר בתחום ה- DevOps בארץ, עם כ-90 עובדים בארץ ובאוקראינה ומשרדים בעזריאלי שרונה. חברת ה- IT המובילה מלם תים רכשה אותנו ואנחנו מאוד חזקים בעולמות הפיננסים, סטארטאפים ואפילו בקורפורייטים. אני יכול להגיד שהצבא לא יצא ממני. בהתנהלות אני פועל כמו איש צבא, בפדנטיות, הכל מסודר, עם תכניות רב שנתיות, איש של תהליכים. אני עדיין עושה מילואים, כקצין בדרגת אל"מ ומשמש כמפקד אגד. אמנם ליוצאי 8200 יש יתרון מקצועי על בוגרי יחידות צבאיות, אבל אין ספק שהמסלול כמפקד בצבא משאיר אותך עם כישורי חיים וכישורי ניהול שלא יסולאו בפז".

יוגב וקנין - מנהל בכיר במרכז המחקר והפיתוח של ואסט דאטה

יוגב וקנין. עודד סונין,
יוגב וקנין/עודד סונין

שירות צבאי: סגן מפקד סטי"ל בחיל הים

יוגב וקנין הוא מנהל בכיר במרכז המחקר והפיתוח של ואסט דאטה, חברת יוניקורן שמפתחת פתרונות אחסון וניהול מידע מתקדמים. וקנין השתלב בחברה עוד בתחילת דרכה לאחר ששירת כסגן מפקד סטי"ל בחיל הים ולאחר לימודי תואר ראשון ושני במדעי המחשב בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב. הוא מעיד כי "השירות כסגן מפקד סטי"ל עזר לי מאוד ללמוד כיצד לקרוא אנשים, ובוודאי להבין מה הדרך הנכונה ביותר לנהל אותם, ההבדל שקיים בין שילובם של יוצאי יחידות קרביות בחברות ההייטק ביחס לחבריהם מיחידות המודיעין, הוא בעיה מורכבת שנובעת מעיוות שקיים אצלנו בחברה. אני מאמין שבדומה לכך שתהליכי פיתוח של מטוסים וטנקים מתבצעים מחוץ לצה"ל, כך גם פיתוחן של מערכות המודיעין צריך להתבצע מחוץ למערכת הצבאית. מצד אחד זה יאפשר ליותר מוחות איכותיים הנמצאים בשוק להשתלב בתהליכים האלה מחוץ לצה"ל ומצד שני, זה יאפשר לצה"ל להתמקד בתפקידו להגן על מדינת ישראל ואף להגדיל את מערך הלוחמים.

"באופן אישי אני שמח שנפל בחלקי לקחת חלק בחברה שמעניקה הזדמנות שווה לכולם ובוחנת גם קריטריונים נוספים מלבד רקע טכנולוגי צבאי. המדיניות הזו גם מוכיחה את עצמה עם צמיחתה והתרחבותה של ואסט דאטה בקצב מהיר מאוד מאז שהוקמה לפני כחמש שנים. באשר לאפשרויות הפתוחות בתעשייה עבור לוחמים אומר וקנין, "מי ששירתו כלוחמים ומעוניינים להשתלב בשוק ההייטק, חייבים לנצל את הכישורים הייחודיים שהם רכשו בצבא מתוקף היותם לוחמים. בין היתר דבקות במטרה, עבודת צוות, תפקוד תחת לחץ ומקצועיות. אלו תכונות מעולות שרוכשים במסלול הקרבי ואותן ניתן ליישם בדרך להקמת מיזם או לקיחת חלק בסטארט אפ וגם למידת תחום טכנולוגי מיד עם השחרור. אני ממליץ ללמוד את התחום הטכנולוגי שבו רוצים להשתלב באוניברסיטאות מובילות, בטווח הארוך זה ישתלם. אין קיצורי דרך, מי כמו הלוחמים מבינים את זה הכי טוב. אל תפחדו לאתגר את עצמכם".

3 מייסדי הסטארט אפ Torii בוגרי יחידות קרביות

אורי הרמתי, אורי נתיב וטל ברזניצקי. יחצ,
אורי הרמתי, אורי נתיב וטל ברזניצקי/יחצ

אורי נתיב, מייסד וסמנכ"ל מוצר, שירות צבאי: קצין סוללת תותחנים בחיל התותחנים
אורי הרמטי, מנכ"ל, שירות צבאי: קצין בחיל התותחנים
טל ברזניצקי, CTO, שירות צבאי: לוחם ומפקד בצנחנים

אורי נתיב, 47, מייסד וסמנכ"ל המוצר בחברת הסטארט אפ Torii, אשר פיתחה פלטפורמה לניהול ושליטה במערך תוכנות הענן בארגונים, עשה שירות של 4 שנים בחיל התותחנים כקצין בסוללת תותחים. את דרכו בעולם המחשבים עשה רק לאחר שהשלים שנת קבע. לאחר טיול של 8 חודשים בדרום אמריקה החל אורי ללמוד תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
"תמיד אהבתי מחשבים, מאז שהייתי ילד וההורים שלי הביאו לי ולאחי את המחשב הראשון Sinclair ZX81 ", אומר נתיב. " תוך כדי הלימודים התחלתי לעבוד כמנהל סיסטם במוטורולה סמיקונדקטור ומשם לתפקיד מפתח ג'אווה בסטארט אפ בתחום אבטחת מידע ולמגוון תפקידים נוספים בתפקידי פיתוח תוכנה, ניהול מחקר ופיתוח בסטארט אפים ובחברות גדולות כמו VMWare ו- EMCוהקמת מרכז הפיתוח Klarna בישראל. עד שב- 2017 הקמנו את Torii. כיום החברה נמצאת בגידול מואץ ובין לקוחותיה ארגונים וחברות גדולות בישראל ובעולם. אני לא חושב שפספסתי משהו במהלך 4 שנים בצבא. להיפך למדתי הרבה מה על לנהל, להנהיג, לעבוד בצוות ולעבוד תחת לחץ. על הצבא לא ויתרתי גם לאחר השחרור. עד לפני שנתיים עשיתי מילואים באופן קבוע כקצין בתותחנים".

נתיב אינו הקרבי היחיד המוביל את החברה. את חברת Torii ייסדו בנוסף לאורי נתיב גם אורי הרמטי, המשמש כמנכ"ל וטל ברזניצקי, המשמש כ- CTO. גם הם כמו נתיב שירתו בתפקידי קרביים: הרמטי היה קצין בחיל התותחנים וברזניצקי שירת כלוחם ומפקד בצנחנים.

"אך אנו לא הקרביים היחידים ב- Torii", אומר נתיב. "אמנם יש בוגרי יחידות טכנולוגיות בחברה, אך עוד מגוון רחב של עובדים במרכז הפיתוח בישראל שהיו לוחמים קרביים וביחידות עורפיות, לאו דווקא יחידות טכנולוגיות". כאחד משלושה מייסדים שביצעו שירות קרבי אנו יודעים להעריך את אלו ששירתו שירות קרבי. יכולת האלתור שלהם מצויינת, הם יודעים להשיג דברים בצורה יצירתית, גם כאשר המשאבים מוגבלים, בעלי יכולת לעבוד תחת לחץ, לעבוד בצוות וכמובן להוביל ולהנהיג".

טל מלמד, דירקטור בכיר למחקר בחברת קונטרסט סקיוריטי

טל מלמד. רמי זרנגר,
טל מלמד/רמי זרנגר

שירות צבאי: סמל מחלקה בגולני

טל מלמד, שבעברו שירת כסמל מחלקה בגולני, הוא היום דירקטור בכיר למחקר בחברת קונטרסט סקיוריטי, המתמחה בפיתוח פתרונות לבדיקת אבטחת יישומים. מלמד גם נמנה בין מייסדי חברת הסייבר קלאוד-אסנס הישראלית שנמכרה לאחרונה לקונטרסט סקיוריטי ושעל בסיסה נפתח מרכז הפיתוח והמחקר של החברה האמריקאית בישראל. הוא מספר כי השירות הצבאי תרם במובן מסוים ליכולות והכישורים אותם הוא מיישם היום בתפקידו הנוכחי, כמו למשל ההתמודדות עם אתגרים ומשברים.

"ביחידות קרביות ישנם אתגרים שיכולים להיות אף קשורים בחיי אדם. לכן, למישהו שהוביל כיתת לוחמים לקרב, יש לעיתים יכולת גבוהה יותר להתמודד עם מצבי לחץ ואתגרים, מאשר מישהו שישב מול מחשב במשך שלוש שנים".

יחד עם זאת, הוא מספר שאכן קיים פער טכנולוגי בין יוצאי היחידות המודיעיניות לקרביות, שעליו לטענתו המדינה צריכה לגשר. "מכיוון ששירתי כלוחם אני מרגיש שפספסתי הזדמנות לצבור יתרון באמצעות ניסיון ביחידות המודיעיניות, שבוגריהן מספיקים לרכוש טרם השחרור. יש כאן פער שצריך לגשר עליו והמדינה צריכה להכיר תודה ולסייע ללוחמים שהשתחררו להיכנס לעולם ההייטק, לדוגמא על ידי הקצאת קורסים מקצועיים ייעודיים ומתן יתרון יחסי בתנאי הקבלה אליהם".

למשתחררים טריים מיחידות קרביות הוא אומר: "כדי להצליח להגיע לתפקידים נחשקים בהייטק צריך הרבה משמעת עצמית והתמדה. זה משהו שניתן לקחת מהשירות הקרבי. גם תואר בתחום יעזור, אבל אפשר גם להיכנס עם הקורס המקצועי הנכון ולעשות את התואר בהמשך, במידה וצריך". מלמד מוסיף, התאמה לתפקידי הייטק אינה נמדדת בהאם עשית שירות קרבי או לא, אלא אם אתה 'משוגע לדבר'. למרות היותי קרבי בשירותי הצבאי, גדלתי על מחשב וידעתי כבר מגיל 8 שבזה אני רוצה לעסוק. השירות בקרבי היה רק עיקוף של שלוש שנים בדרך למטרה".

עקיבא ערמון, מייסד שותף ומנכ"ל חברת Wisesight

עקיבא ערמון. וייזסייט,
עקיבא ערמון/וייזסייט

שירות צבאי: סמל צוות מבצעי ביחידת דובדבן

עקיבא ערמון, בן 43, נשוי ואב לארבעה. מתגורר במושב נס הרים. מייסד שותף ומנכ"ל חברת Wisesight. "מאז ומתמיד ריתקו אותי המיתוסים וסיפורי הגבורה של חיילים שהגנו על אדמת המדינה, כמו גם המחשבה כמה רחוק אדם מוכן ללכת עבור האמונה והעקרונות בהם הוא מאמין. בשולחן שבת שמעתי את הסיפורים של אבי, ששירת כלוחם בצה"ל והשתתף במלחמת ששת הימים ויום כיפור ואף הצטרפתי לתנועת בני עקיבא, שם נחשפתי לערכי ההתיישבות והעזרה ההדדית.

"טרם שירותי הצבאי, בחרתי לעשות שנה במכינה הקדם צבאית בעצמונה שהייתה בגוש-קטיף, שם התקבלה ההחלטה להתנדב ליחידת דובדבן, הנחשבת לאחת היחידות המובחרות בצה"ל. במידה רבה, השירות הצבאי הפך אותי לאדם שאני היום. שימשתי כסמל צוות מבצעי והשתתפתי בפעילויות מבצעיות מורכבות וקשות. איבדתי חברים לנשק וגם הרווחתי חברים לכל החיים, שהם כמו משפחה. למדתי את החשיבות של עבודה בצוות, ההבנה שעבודה משותפת יוצרת מצב סינרגטי בו השלם גדול מסך חלקיו, התמודדות עם אתגרים וקבלת החלטות בצורה מהירה ומושכלת.

"לאחר שירותי הצבאי, ומתוך רצון להמשיך לתרום לביטחון המדינה, התקבלתי לתעשייה האווירית וזכיתי להיות אחד ממהנדסי המערכת של חץ 3, לצד מערכות מסווגות נוספות. בשנה האחרונה לתפקיד כבר רציתי לעשות משהו טכנולוגי שלא שייך דווקא לעולם הביטחוני. בנוסף עולם היזמות תמיד ריתק אותי ורציתי להיות עצמאי. הייתי בן 36, ויחד עם השותף שלי היום, ראם רוקח הגענו למסקנה שאנחנו יכולים לעשות שינוי משמעותי שנוגע לחיים של כולם: עולם החניה ולפתח פתרונות טכנולוגיים לניהול החניה החכמה כדי לפטור את העולם מדוחות חנייה. המערכת ממפה את כלי הרכב החונים ברחובות ובחניונים עירוניים, ובודקת האם הופעלה החניה בתשלום באמצעות אפליקציות פנגו וסלופארק. הבנו שאפשר לייצר מצב שבו משלמים אוטומטית על חניה - במידה והחונה לא משלם, אנחנו שולחים הודעת תזכורת דרך פנגו וסלופארק, כדי להימנע מדוחות - וגם מנווטים בקלות למקום חניה פנוי, כי אנחנו יודעים להפנות נהגים".

דורון פדיוק, מנהל פיתוח ברד האט

דורון פדיוק. יחצ,
דורון פדיוק/יחצ

שירות צבאי: מפקד מרפאה

"נולדתי וגדלתי בראשון לציון. כנער שהתעניין בחדשות, הייתי מודע לקטיושות שנורו על הצפון ולאחר מכן, למלחמת לבנון הראשונה והאינתיפאדה הראשונה. בתיכון חיפשתי את הדרך לשירות משמעותי בצבא. בבקו"ם פגשתי לראשונה את חיל ההנדסה הקרבית ואהבתי את הרעיון של חיל יחסית קטן ומקצועי ששילב חי"ר עם הכשרה נוספת והחלטתי להמשיך לשם. בהמשך, שירתי כלוחם בגזרות השונות בתקופה שבה צה"ל שהה ברצועת הביטחון בלבנון ולאחר מכן, הייתי חובש קרבי. בזמן ההכשרה שלי כחובש, פלש סדאם חוסיין לכוויית ומדינת ישראל נכנסה לתקופה מורכבת תחת איום של טילי סקאד שהסתיימה לאחר מלחמת המפרץ. אני קודמתי להיות מפקד מרפאה. באותן שנים נאלצנו לטפל בפצועים קשה מחוץ ובתוך רצועת הביטחון, מה שלימד אותי הרבה על החיים. ברמה האישית, למדתי להעריך מאוד את הרופאים ומקצוע הרפואה.

"בסיום השירות הצבאי שקלתי ברצינות את לימודי הרפואה, אך לאחר שיחה ארוכה עם סבי ז"ל, החלטתי ללכת לכיוון של מדעי המחשב. כסטודנט, עבדתי בחברות טכנולוגיה שונות ונחשפתי לפרויקטים מעניינים, שחלקם כלל תכנות מתקדם שמאוד אהבתי. האתגרים המגוונים והטכנולוגיות השונות תמיד משכו אותי, מה שהוביל אותי לעולם הקוד הפתוח והווירטואליזציה. הייתי בין הראשונים שהעבירו את הלפטופ למערכת לינוקס, מה שעזר לי ללמוד הרבה על מערכות הפעלה בכלל ולינוקס בפרט. עבדתי עם קומראנט (סטארטאפ שהמציא את הווירטואליזציה בלינוקס) וכאשר הוא נרכש, הצרפתי לרד האט, ספקית מובילה של פתרונות קוד פתוח. התחלתי כמפתח ולאחר מספר שנים התקדמתי לנהל צוות קטן. בהמשך, קיבלתי אחריות על צוותים נוספים והמשכתי להתקדם עד שהובלתי את כל צוות הפיתוח של אחד המוצרים בחברה. לאורך השנים, עבדתי יחד עם אנשים נוספים על פרויקטים משמעותיים ובעלי השפעה על עולם הקוד הפתוח. כיום, אני מנהל את פיתוח המוצר של רד האט שמבוסס על פרויקט קוד פתוח ונקרא OpenShift Virtualization".

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully