וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כשר? 5 טעויות נפוצות לגבי כשרות בקרב חרדים

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 22:56

בישראל קיימים 41 גופי כשרות, שחלקם מקובלים ברמה כזו או אחרת במגזר החרדי, רבים במגזר החילוני בטוחים שבמגזר החרדי מקפידים הקפדה יתרה על הכשרות בכל סוגי המאכלים, בכל מצב ובכל רגע. עקרונית זה נכון, אבל ישנם ניואנסים שכדאי מאוד להכיר

הרגלי הצריכה בקרב המגזר החרדי הפכו בשנים האחרונות לאחד התחומים הלוהטים בקרב אנשי השיווק והמכירות - והסיבה לכך פשוטה: כשאשה חרדית יולדת בממוצע, לפי נתוני הלמ"ס, 6.6 לידות (נכון לשנת 2019), כל אירוח של הילדים ובני המשפחות בארוחת שבת או חג הוא בגדר "אירוע קטן", כלומר - ארוחה הדורשת קניה מרוכזת וגדולה של מזון.

מכיוון שמדובר במגזר צומח עם אחוז גידול של 4.2% בשנה, הצפוי להיות עד 2048 כרבע ממדינת ישראל, כדאי להכיר איך לפנות אליו ולהבין את העדפות הכשרות שלו.

בישראל קיימים 41 גופי כשרות, שחלקם מקובלים ברמה כזו או אחרת במגזר החרדי, רבים מהמגזר החילוני טועים לחשוב כי המגזר החרדי מקפיד הקפדה יתרה על הכשרות בכל סוגי המאכלים, בכל מצב ובכל רגע. זו עובדה נכונה אמנם, אבל ישנם ניואנסים שחשוב להכיר לכל מי שקשור לתעשיית המזון במדינת ישראל.

דודי דרור. אלמוג גבאי,
דודי דרור מנכ"ל אסקריא, חברת המחקר למגזר החרדי/אלמוג גבאי

דודי דרור מנכ"ל אסקריא, חברת המחקר למגזר החרדי, מציג 5 תפיסות מוטעות הרווחות אצל לגבי הכשרות במגזר החרדי.

1. חרדים יחפשו על כל מוצר חותמת כשרות
מסתבר שישנם לא מעט במגזר החרדי, במיוחד חרדים המתגוררים באירפוה הרוכשים מוצרי מזון מסוימים ללא חותמת כשרות תוך הסתמכות על "רשימה לבנה" של מוצרים שלא דורשים חותמת כשרות. בנוסף ישנם מוצרים המוכרים כמוצרים שאינם דורשים כשרות כמו למשל קפה, בירה (סוגים מסוימים), משקאות אלכוהוליים כמו ויסקי (להוציא כזה שיושן בחבית שהכילה לפני כן יין), וודקה, ומשקאות נוספים שלא מכילים יין, פירות וירקות בחו"ל (מאחר וסוגיות הכשרות תלויות במיקום גידול הפירות והירקות) ועוד.

2. חרדים יקפידו על אותה הכשרות בכל סיטואציה
הכנסת מוצרי מזון לבית אינה כאכילה במסעדה או התארחות במלון . חרדים רבים יקפידו על סטנדרט מסוים ברכישת מוצרי מזון הביתה, אך לעיתים יקלו ברמות שונות במזון הנאכל מחוץ לבית כמו מסעדות ומלונות.

מצד שני, אמא חרדית שאינה מקפידה על סטנדרט כשרותי גבוה, תרכוש ממתקים המיועדים למסיבת יום הולדת לילד או ל"אמא או אבא של שבת" בכשרות גבוהה יותר ותתאים את עצמה לסטנדרט קהילתי כך שכל הילדים במסיבה יוכלו לאכול מהממתקים.

3. כל המוצרים בסל הקניות החרדי יהיו עם אותה הכשרות
כשצרכן חרדי הולך לסופר, הוא יבדיל בין סוגי האוכל שהוא מכניס לעגלה ובהתאם על חומרת ההקפדה של הכשרות. במוצרי בשר ועוף, בגלל דיני שחיטה מורכבים, הכשרות תהיה מוקפדת ומחמירה יותר, אבל במוצרי חלב ומוצרים יבשים, הסטנדרטים יהיו נמוכים יותר. לגבי פירות וירקות, בשנת שמיטה כמו השנה, תהיה הקפדה יתרה על הכשרות וניתן יהיה למצוא בבתים רבים גם פח ייעודי של שמיטה.

4. מדרג הכשרויות דומה בין הקהילות השונות במגזר
ההשתייכות הקהילתית מהווה פרמטר משמעותי במקובלות הכשרות. לליטאים ספרדים וחסידים יהיה מדרג שונה פעמים רבות בהתאם להשתייכותם הקהילתית. אך ישנם גם מותגי כשרות חוצי קהילות המקובלים כמעט על כולם כמו בד"צ העדה החרדית.

בנוסף ככל שהמשפחה יותר מודרנית, כלומר משכילה יותר, פחות מתבדלת, חיה ברמת חיים גבוהה יותר ומעורבת יותר בחיים במדינה, סף הכשרות לרוב יהיה גמיש יותר. משפחות אלו יסתמכו על גופי כשרות מהדרין בסטנדרט "בינוני" לפי תפיסת המיינסטרים החרדית.

5. יש שתי רמות כשרות - כשרות רגילה וכשרות "מהדרין" בלבד
ישנם סקאלה רחבה של כשרויות מהדרין בתוך קטגוריית "מהדרין". על מנת למכור מזון לצרכן החרדי לא מספיק שהכשרות תקרא "כשרות מהדרין". לדוגמה, גופי כשרויות לא ישראלים הרבה פחות מקובלים בהשוואה לכשרויות מקומיות.

ההבדל העיקרי בין כשרות מהדרין לכשרות רגילה הוא ברמת הסטנדרטים ההלכתיים וה"חומרות" הנהוגות על ידי אותו גוף כשרות. הן ברמת חומרי הגלם מהם עשוי המזון (פירות וירקות מגידול מיוחד למניעת תולעים), והן ברמת הפיקוח על תהליך ייצור המזון.
בנוסף, גוף כשרות מהדרין לא יעניק חותמת כשרות למסעדה הפתוחה בשבת למרות שהמזון עצמו יכול להיות כשר למהדרין, כיוון שזהו מקום המחלל שבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully