וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קר, יקר, מתייקר - מה קורה לסל הקניות שלנו?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 10:35

כוונת היצרנים והיבואנים הגדולים להעלות מחירים, משפיעה כבר על מחיר סל הקניות שלנו, זאת למרות שרוב ההתייקרויות עדיין לא באו לידי ביטוי. כיצד זה קורה והיכן הסל הזול ביותר? כל הפרטים בפנים

יקר לכם בקופה בסופרמרקט? חכו - עוד לא ראינו כלום - כי המחירונים החדשים של היבואנים והיצרנים הגדולים, שכבר הכריזו על כוונתם לייקר מחירים, עוד לא נכנסו לתוקף.

הזדמנות אחת כבר הוחמצה: בעוד המחירונים המעודכנים והיקרים של "הגדולים" נמצאים לעיון אצל הקמעונאים, ניתן היה לצפות שדווקא יצרנים קטנים או יבואנים מקבילים יידחקו אל הסדק שנפער בין כוונת הגורמים הגדולים להעלות מחירים, לבין הרצון של הרשתות הקמעונאיות למכור לנו בזול. זו הייתה אמורה להיות שעתם הגדולה של "הקטנים".

בפועל זה לא קורה. למה? משתי סיבות עיקריות: נאמנות הרשתות הגדולות ליצרנים והיבואנים הגדולים יותר פגשה את הרצון של היצרנים הקטנים ליהנות מעליית המחירים הכללית. זה אמנם רע לנו, הצרכנים, אבל גם גול עצמי לא קטן לשחקני המשנה בשוק שאף אחד מהם לא ניצל את ההזדמנות כדי לצמוח, מתוך תקווה לגרום לדינוזאורים היקרנים להיכחד...

סל המוצרים שבדקנו, השוואה בין הרשתות

מעלים מחיר "בקטנה"

אבל רגע, אם המחירונים המעודכנים (ברובם) עדיין לא בתוקף, אז איך זה שהסל שלנו מתייקר בכל שבוע, לפחות בתחושה? לכך יש שתי סיבות מרכזיות: במהלך שנת 2021 ראינו התייקרות הדרגתית שלא התבטאה בתו המחיר, בשל החשש מביקורת ציבורית, אלא באמצעות הפסקה של הנחות כמות ומבצעים. כך יצא ששילמנו יותר בקופות בסופרמרקט מבלי שהמחיר הנקוב השתנה.

הפרמטר השני והמרגיז יותר, הוא העלאת מחיר "קטנה", כמעט בלתי מורגשת של חלק מהמותגים שפועלת לטובת היצרנים/יבואנים והקמעונאים כאחד: כאשר תיכנס ההתייקרות לתוקף, היא תיראה קטנה יותר מה שיפחית את הביקורת על היצרן או היבואן של אותו מותג, והוא הדין עבור הקמעונאי שיודע שמחירון חדש ויקר יותר שייכנס לתוקף בחודש מרץ למשל, בו מתחילות הקניות המאסיביות לקראת חג הפסח (שיחול השנה באמצע אפריל), יקשה עליו שלא לספוג חלק מהעלויות, שכן זו העונה שבה הצרכנים משווים בין הקמעונאים ולא יקבלו בהבנה העלאת מחירים.

אשר על כן, מעלים מחיר "בקטנה" כבר עתה - על חשבון ספיגה פוטנציאלית בחודשי האביב.
כל האלמנטים האלה מייקרים את סל הקניות שלנו, למרות שהוא עדיין לא התייקר "רשמית". ולמרות זאת, גם בבחירה בין כמה אלטרנטיבות יקרות, יש יקרות ויקרות יותר. השבוע שוב דגמנו מוצרים ומותגים שמחירם עומד להתייקר ומצאנו פערים משמעותיים בין הרשתות השונות.

סקר רמי לוי מול קינג סטור. דניאל מאלאחובסקי,
כמעט 20% פער - ההפרש בין הרשת הזולה ליקרה ביותר/דניאל מאלאחובסקי

פגיעה קשה בשכבות החלשות

כל שנותר לנו בינתיים הוא להיות צרכנים חכמים, לחסוך בקניות מיותרות, לחפש מוצרים תחליפיים למותגים שמחיריהם עולים, לנסות את המותגים הפרטיים של הרשתות השונות, שהם לרוב מיוצרים באותם קווי ייצור ממש, רק נארזים אחרת, ובעיקר לקוות שעד שתגיע ההתייקרות האמיתית (ככל הנראה רק אחרי שנסיים עם הקניות לפסח), אולי משהו מהרפורמות שעליהן הכריזה הממשלה בגאווה, בנוגע ליבוא מקביל, ביטול תקינה והפחתת מכסי מגן, תניב פרי - תרתי משמע.

יש לציין שעליית המחירים פוגעת בעיקר בשכבות החלשות ומעמיקה את הפערים החברתיים. כיצד? ככל שההכנסה עולה, עולה גם היכולת לדרוש מהמעסיק תוספת שכר שתפצה על ההתייקרות הכללית. שכיר בכיר יחסית, לא יתקשה לקבל תוספת זעומה ביחס למשכורתו, של 500 שקל לחודש, שתפצה אותו על יוקר המחייה העולה. לעומתו שכיר זוטר, לרוב עובד לא מקצועי, יתקשה לפצות את משפחתו על ההתייקרות. הוא ייאלץ לצמצם הוצאות - ואם הוא לא רוצה לצמצם במזון, הוא יחסוך במקומות אחרים ורמת חייו תיפגע.

השבוע בחרנו סל מוצרים בעלי שכיחות גבוהה בקנייה השבועית שלנו, ובחנו מהם הפערים בין רשת לרשת: איזו רשת בימים אלו נלחמת עבור הקונים שלה ואיזו רשת אולי בוחרת לנסות להגדיל את שורת הרווח ביחד עם הספקים.

טבלת סקר סל מוצרי מזון 26.1.22. דניאל מאלאחובסקי,
זולים כבר אין, רק יקרים ויקרים מאוד. מחירי הסל שלנו ברשתות/דניאל מאלאחובסקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully