וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלון התפוצץ, הבלון נקרע: מה קורה לשוק ההון?

אלדד תמיר

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 9:48

בשבועות האחרונים אנו עדים לירידות חריפות בשווקי המניות, כאשר מניות הטכנולוגיה מובילות את המגמה. מה המשמעות, ובעיקר: מה כדאי לעשות?

חודש ינואר גרם לירדת שערים בבורסות העולם ולשוויין של לא מעט מניות שנחשבו לסיפורי הצלחה להתכווץ. חלק אומרים "תיקון", אחרים מזהירים "בועה", אבל מה באמת קורה כאן?

קודם כל, קצת רקע: שווקי המניות עולים ויורדים - וזה טבעם של שווקים. צריך לזכור שלתנודות בטווח הקצר אין באמת משמעות השקעתית וכי בממוצע של מאה שנה שווקי המניות עולים בממוצע כ 6-8 אחוז בשנה.

בדיעבד תמיד ניתן להסביר עלייה או ירידה בסיבה כזו או אחרת. לרוב ההסבר המרכזי לעליות חדות ו/או ירידות חדות נעוץ בשני גורמים אנושיים מובילים: fear and greed כלומר - פחד וחמדנות.

בשנים האחרונות אנו עדים לדפוסי התנהגות חדשים בשווקי ההון. דפוסים אלו מונעים מהתנהגות השקעתית רגשית בעוצמות גבוהות יותר מבעבר .כל נער ונערה עם טלפון נייד ויועץ השקעות באינסטגרם הופכים למשקיעים, ללא ידע מקצועי וללא הבה בסיסית.

הדיגיטציה כחלק מהכלכלה הדיגיטלית היא ברכה לאנושות, אך בל נשכח גם את ההיבטים השליליים .

מדדי בורסות בעולם ינואר 2022. ללא, מערכת וואלה!
קצת פרופורציה: ההתשואה השלילית של ינואר 2022 מול התשואות הרב שנתיות/מערכת וואלה!, ללא

גל הפחד הנוכחי

קצת על גל הפחד הנוכחי:

אם תשאלו מאה אנשים מדוע השוק יורד בחדות, תקבלו כמאה הסברים שאינם באמת נכונים . נכון הריבית בעולם במגמת עלייה ובתאוריה הממונית לעליית הריבית השפעה שלילית על שווי חברות שצומחות במהירות. יחד עם זאת עליית הריבית היא תוצאה של כלכלה בריאה מאוד.

מה עדיף לשוק המניות? כלכלה בריאה וריבית נורמלית או כלכלה במשבר וריבית נמוכה? ללא ספק המצב הראשון הוא טוב בהרבה.

אז לפני שאתם מצטרפים לקהל ההיסטרי ומוכרים הכל מהכל , תסתכלו טוב טוב על הטבלה הזו .

אלדד תמיר תמיר פישמן. שריי עוז,
אלדד תמיר, מנכ"ל ומייסד תמיר פישמן השקעות/שריי עוז

מה שחשוב באמת

המשמעות ההשקעתית לתיקי ההשקעות, קופות הגמל, קרנות הנאמנות, ניהול התיקים הוא שולי אם בכלל. לכן לפחדנים שביננו אני אומר אל תעשו שינוי, ולאמיצים אני אומר -זה הזמן להגדיל חשיפה למניות.

הבועות מתפוצצות - nothing sharpens the mind more than the guilliutine. הרבה בלונים צמחו להם בעולם ובישראל: חברות spac חברות cripto, unicorns ועוד שמות מפוצצים באנגלית. שווים של מיליארדים לעסקים בלי מכירות, אופציות לעובדים ככמות המים בים תיכון, מסיבות ראוותניות ושחצנות בלתי נסבלת הייתה ועדיין חלק מההוויה.

אבל כמו בסיפור הילדים מעשה בחמישה בלונים: " זה סופו של כל בלון" וגם הבלון הזה מתפוצץ - וטוב שכך.

אני מאמין ענק בכלכלה הדיגיטלית, במניות טכנולוגיה ורפואה אבל מאמין קטן ברוח וצלצולים והמבורגרים עפים בשמיים ישר לפה של עובד הייטק.

כשהשווקים יורדים והאוויר בבועות יוצא והן מתפוצצת, יש סיכוי שתעשיית ההי טק הישראלית תחזור למסלול בריא , צנוע יותר, אמתי יותר. מסלול שבו הדברים באמת קשים וצריך להוסיף ערך אמיתי בעבודה קשה יזע ודמעות, בדיוק כמו כל בכל תעשייה אחרת.

הכותב, אלדד תמיר, הוא מנכ"ל ומייסד תמיר פישמן השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully