וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו אוהבים מרק, אבל אל תערבבו אותנו

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 28.1.2022 / 9:42

ממשקה שמחליף כוס קפה או תה ועד לארוחה שלמה, הימים האלה הם ימי המרק ולמרות הנתרן והחומרים המשמרים, מדובר בשוק אדיר שמוצריו מגיעים כמעט לכל בית בישראל. בדקנו מספר מותגים, ביניהם אלה של אסם וקנור, שעומדים להתייקר - ומצאנו פערים אדירים בין הרשתות השונות

השבוע הרגשנו את הקרה לא רק בבית אלא גם בכיס, עם הפרשי מחירים עצומים בין רשת לרשת על מוצרים זהים - ודווקא על המוצר שזכה לתואר "אנטיביוטיקה יהודית", המרק. מי החברות השולטות בשוק המרקים ומה המחירים ברשתות השונות? יצאנו לבדוק

הפעם התחממנו, באמת, עוד לפני שלגמנו אפילו לגימה אחת מהמרק. למה? פערי מחירים עצומים על מוצרים זהים בין רשת שיווק אחת לשנייה. הנה טעימה קטנה: "מרק עוף אמיתי" של אסם, שמחירו יעלה בקרוב, שמצאנו ברשת אושר עד במחיר של 7.90 שקל, נמכר ברשת קינגסטור במחיר של 21.90 שקל...כמעט פי 3! קצת מאחוריו מבחינת הפרש המחירים, נמצא מרק בטעם עוף של קנור, שאותו מצאנו ברשת ויקטורי במחיר של 9.90 שקל - ולעומת זאת, ברשת טיב טעם במחיר יותר מכפול: 19.90 שקל.

אבל האמת היא שעוד לפני הממצאים, חובה לציין שבקרוב יתייקרו רוחבית כמעט כל אבקות המרק בישראל, ביחד עם יתר מוצרי אסם ויוניליוור (קנור), כך שהמחירים שנדגמו עלולים להשתנות בקרוב, ולא לטובתנו.

אילוסטרציה מרק עוף. ShutterStock
מרק עוף. מרק בטעם עוף (ואחריו מרק עוף בשרי) הם הפופולריים ביותר בקטגוריה/ShutterStock

טוב לכל השנה, אבל שולט בחורף

סבתא היתה כועסת לו שמעה שהחלטנו להכין את תרופת הפלא שלה עם אבקה ולא עם ציר עוף וירקות טרי, אבל להגנתנו היינו יכולים לטעון שאנחנו לא לבד: השוק העולמי של מוצרי המרק - מצירים משומרים ועד לאבקות מגלגל כבר יותר מ-12 מיליארד דולר, והצפי הוא שעד לשנת 2024, יגיע היקפו ל-13.3 מיליארד דולר.

אבקות המרק עברו בשנים האחרונות עליות ומורדות בביקוש, בעיקר בשל כמות הנתרן הגבוהה ושמכילות רובן וכן בשל ריבוי החומרים המשמרים ברוב המוצרים והמותגים. כמענה לכך, פיתחה תעשיית המזון סדרות של מוצרים המבוססים על רכיבים טבעיים בלבד, זאת על אף שגם בקרב אלה שיעור הנתרן הוא לרוב גבוה. במילים אחרות: שוחרי הבריאות והבשלנים לא יכינו מרק מאבקה אלא ישקיעו עוד זמן ומאמץ כדי לרקוח אותו מחומרים טריים, ובכל זאת, אפילו הם חוטאים מדי פעם בהוספה של אבקת מרק לסיר.

נדמה שלכל מדינה, לאום, תרבות או עדה יש את המרק שלה. בחלק מהמקומות הוא נחשב למנה ראשונה, במקומות אחרים למשקה שנמכר בכוס סגורה, כמו קפה לדרך - ובחלק מהתרבויות המרק הוא ארוחה שלמה, בעיקר במזרח אסיה, אבל לא רק. הוא כמובן פופולרי יותר בחורף, אבל נצרך על ידי רובנו גם לאורך כל השנה.

אפילו בהודו בעלת תרבות האוכל המסורתית, גם בכל הקשור למרק, חדרו אבקות המרק למטבחים רבים והפכו להיות פריט חובה במזווה של לא מעט הודים. שוק אבקות המרק עתיד להגיע בשנת 2022 למחזור מכירות של כ- 500 מיליון דולר בשנה.

טבלת מחירי אבקות מרק ינואר 2022. ללא,
אבקות מרק ומרקי אינסטנט, כל המחירים/ללא

איזה מרק הישראלים הכי אוהבים?

ומה קורה בשוק המקומי שלנו? במדינה שבה הטמפרטורה גבוהה יחסית לאורך רוב חודשי השנה, אנו רואים עלייה משמעותית בצריכת מוצרים הקשורים להכנת מרק בחודשי החורף.

אילו מרקים אנו צורכים? לפחות לפי שוק אבקות המרק, הפופולרי ביותר הוא הגרסה הצמחונית של "מרק בטעם עוף" או "זך" - כפי שהוא מכונה על ידי חלק מהיצרנים. השימוש בו הוא יום יומי לא רק למרקים, אלא גם לתבשילים אחרים, ולמרות הסתייגות השפים, הרי שבקרב טבחים ביתיים הוא נחשב לתערובת תיבול פופולרית שרבים מאתנו משתמשים בה כתחליף למלח בבישול.

השנייה בפופולריות שלה היא אבקת מרק העוף האמיתי, מוצר בשרי ואחריה אבקות מרק להכנת מרק עגבניות, בצל ופטריות.

השחקניות הדומיננטיות בסגמנט אבקות המרק הן חברת אסם וחברת יוניליוור (עם המותג קנור) ענקיות המזון שנותנות פתרון רחב לכלל המוצרים בקטגוריה וכמובן גם למנות המרק האישיות כמו "נמס בכוס" של קנור ו"רגע חם" של אסם, פתרון אידיאלי לבית ולמשרד למרק נמס ברגע בשקית אריזה אישית המיועדת לספל, מעין מוצר בייניים בין מזון מהיר למרק "אמיתי".

יצרניות נוספות נכנסו לשוק במוצרים על בסיס מוצרים ללא גלוטן, דלים בנתרן וכן מרקי בריאות למיניהם, ויש כמובן את המרק המיתולוגי של ויטה בצנצנת, שעדיין תופס נתח שוק קטן ויציב.

אבקות מרק זול מול יקר ינואר 2022. דניאל מאלאחובסקי,
אבקות מרק זול מול יקר ינואר 2022/דניאל מאלאחובסקי

בין המוצרים החדשים נמצא את המוצרים הקפואים למרק, כמו לקטי הירקות של סנפרוסט (תנובה) שהיא גם היצרנית של מרקים מוכנים קפואים בטעמים שונים להכנה פשוטה קלה ומהירה. ההחדרה וחינוך הצרכנים לא בוצעו ביום אחד והתהליך לקח לתנובה זמן והשקעות לא מבוטלות בפרסום..

המחיר הממוצע לליטר מרק קפוא עומד על כ- 37 שקלים, בדומה למחיר של קילו שניצל (צמחי או בשרי) מרק קפוא סנפרוסט 500 גרם ברשת חצי חינם אונליין נמכר ב 10 שקלים ואותו המוצר ברשת שופרסל אונליין נמכר ב 16 שקלים, יש לציין ששניהם נמכרים במבצע אך הפערים עדיין עצומים.

סגמנט נוסף שקיים בשוק העולמי, אך טרם הצליח להכות שורש בישראל הוא המרקים העמידים: חמם במיקרו והגש ללא צורך בקירור ובהקפאה. פתרון זול ומהיר שצפוי להיקלט בשנים הקרובות גם אצלנו.


סקר המרק יתפרסם גם במוסף עסקים של מעריב, שישי, 28.1

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות


הסקר מבוסס על נתוני רשתות השיווק לאתר משרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז להשוואת מחירים ומעודכנים ליום 24/01/2022 ונערך באמצעות המכון לחקר הקמעונאות על פי מחירים ממוצעים לצרכן. ט.ל.ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully