וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולפעמים החגיגה נגמרת? התכנית למיסוי הביטקוין

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 17:02

בעוד רבים מנסים להבין מהו מטבע קריפטו, מקבל התחום את החותמת הסופית על מרכזיותו בכלכלה העולמית, בדמות תכנון של רשויות המס בארה"ב למסות את רווחי ההון מהכסף הווירטואלי. ההנחה היא שתקנה אמריקאית תאומץ גם בישראל. רו"ח אדוארד קופמן מסביר

רוצים לממש את הביטקוין שקניתם? מס הכנסה מאחוריכם. העלייה בשער המטבעות הווירטואליים, לצד התנודתיות התכופה, גורמת לישראלים רבים לבחון את מכירת מטבעות הקריפטו שברשותם, מבלי להיות מודעים לחובה לשלם עליהם מס רווחי הון.

על פי אתר 'בלובמרג', הבית הלבן מתכנן רגולציה הנוגעת לתחום הקריפטו כבר בפברואר הקרוב, ומכניס לא מעט ישראלים ללחץ. "אם תיכנס מדיניות אמריקאית לנושא" מסביר רו"ח אדוארד קופמן "סבירות גבוהה שהיא תאומץ גם בישראל.

אך אותם ישראלים נושאים עימם מחשבה מוטעית שעסקאות הקריפטו שביצעו אינן דורשות דיווח או מדווחות כבר כיום למס הכנסה. זאת לאחר שבמחצית נובמבר האחרון נכנס לתוקף תיקון לצו איסור הלבנת הון ומימון טרור המחייב את פלטפורמות המסחר בדיווח על עסקאות הנעשות במסגרתן.

כך שבפועל, למרות שעדיין אין רגולציה מלאה המסדירה את הנושא, זהות מבצעי העסקאות חשופה לחלוטין, שכן המסחר במטבעות ווירטואליים מתבצע כיום באמצעות בורסות ייעודיות למסחר במטבעות הקריפטו, המחייבות רישום מלוא פרטיהם.

רגולציה אמריקאית תהדק את החבל סביב אלו שניסו להעלים כספים באמצעות קריפטו ולהימנע מתשלומי מיסים, ואולי תוביל את רשויות המס השונות לאפשר למחזיקי המטבעות הווירטואליים גילוי מרצון, במסגרתו יוכלו להימנע מקנסות, ואולי גם לשלם פחות מס".

ביטקויין מטבע וירטואלי. ShutterStock
ביטקוין. מי שהשקיע הרוויח לא רק את עליות השערים, אלא גם קיווה שרשויות המס לא ידרשו את חלקן/ShutterStock

ניטור עסקאות על ידי רשויות המס

רגולציה אמריקאית תהדק את החבל סביב אלו שניסו להעלים כספים באמצעות קריפטו ולהימנע מתשלומי מיסים, ואולי תוביל את רשויות המס השונות לאפשר למחזיקי המטבעות הווירטואליים גילוי מרצון, במסגרתו יוכלו להימנע מקנסות, ואולי גם לשלם פחות מס".

מס ההכנסה, עם זאת, לא מנסה לשים ידיו רק על מי שמנסה להעלים הכנסות באמצעות הקריפטו, אלא על כלל מבצעי עסקאות הקריפטו. "עסקה בתחום מטבעות הקריפטו מוגדרת ככל עסקה אחרת בשוק ההון" מסביר רו"ח קופמן "וככזו היא מחייבת תשלום מס רווחי הון בגובה 25%.

חלק מלקוחותיי בנושא הגיעו אליי לאחר שהופתעו לגלות בתיבת הדואר שלהם דרישת הגשת דו"חות ממס הכנסה, למרות שהם בכלל שכירים, ולא ידעו כיצד לנהוג בה. אך גם העצמאים מופתעים לגלות דרישות ממס הכנסה לתשלום מיסים על עסקאות הקריפטו שביצעו.

אמנם אי אפשר לברוח מתשלום מיסים, אך כן אפשר, רצוי וכדאי לבחון האם גובה דרישת המס מוצדקת. אחד מאותם לקוחות, למשל, קיבל דרישת תשלום מס והגיש דו"ח בעצמו, מבלי שלקח בחשבון מספר גורמים המורידים את גובה המס שהוא צריך לשלם.

לדוגמא, הוא לא לקח בחשבון את הבדלי שערי מחירי מטבעות - הדולר, בין תאריך קניית המטבעות הווירטואליים לבין תאריך מכירתם, שיכולים להסתכם בהבדל של מאות ואף אלפי שקלים בתשלום מס, שלא לצורך".

רו"ח אדוארד קופמן. באדיבות המצולמים
רו"ח אדוארד קופמן/באדיבות המצולמים

החלק הטוב: אפשר לקזז הפסדים

"כך למשל, אם נרכשו 2 מטבעות ביטקוין במהלך דצמבר 2017 תמורת כ-38 אלף דולר, שנמכרו בסוף 2021 תמורת כ-95 אלף דולר, המס יחושב על רווח של 57 אלף דולר. גובה מס רווחי הון עומד על 25% ולפיכך, נדרש המוכר לשלם 14.25 אלף דולר מס, שהם כ-44,175 אלף שקל לפי שער הדולר עת המכירה שעמד אז על כ-3.1 שקל.

אך אם המוכר היה מביא בחשבון את הפרשי שער הדולר אל מול השקל בין תאריך הקנייה לבין תאריך המכירה הוא היה משלם כ-4 אלף שקל פחות, שהם כ-10% מתשלום המס שנדרש ממנו.

זאת מאחר ובתאריך הקנייה עמד שער הדולר עת רכישת מטבעות הביטקויון על כ-3.5 שקל, המעמידים את סכום הקנייה בשקלים על 133 אלף שקל. אלה האחרונים יורדים כעלות מתמורת המכירה שהסתכמה בכ-294.5 אלף שקל.

לפיכך, חישוב המס צריך היה להיעשות על סכום של 161.5 אלף שקל, המחייבים מס בגובה 40.3 אלף שקל, במקום כ-44.2 אלף שקל שהמוכר שילם למס הכנסה בפועל.

אבל לא רק את שערי המטבע צריכים להביא בחשבון, אלא את כלל הפעולות שנעשו על ידי רוכשי המטבעות במהלך שנות אחזקתם. לדוגמא, אם היו הפסדי מניות או הפסדים אחרים באותן שנים, גם הם צריכים לבוא לידי ביטוי ולהיות מקוזזים מאותו רווח שנוצר כתוצאה ממימוש מטבעות הקריפטו". מסכם רו"ח קופמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully