וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבלה לא משקרת: השור הניו יורקי שהפך לדב

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 8:38

רישום למסחר בניו יורק ולפעמים אפילו הודעה על כוונה שכזאת, גרם למניות של חברות ישראליות לנסוק מעלה. אבל הנחשול האמריקאי הפך לנחל אכזב וגרר מטה את שערי המניות של מי שחלמו לכבוש את אמריקה

כמו כדורסלנים וליגת ה-NBA, החברות הישראליות תמיד התבוננו בקנאה במניות אחיותיהן הישראליות הנסחרות בבורסות האמריקאיות הנוצצות מעבר לים וראו בזירות המסחר של הדוד סם כמי שהובילה את המתחרות לשווי דמיוני, ובדולרים.

לכן קל להבין מדוע הן זינקו על ההזדמנות הייחודית שנוצרה להן בתקופת הקורונה, עת נחשול ההשקעות הבינלאומי שטף את מניות חברות הצמיחה הצעירות הנסחרות בארה"ב, והצהירו על הצטרפותן אל אחיותיהן מעבר לים.

הרצון לנצל את ההזדמנות הייחודית הוביל אותן לדווח במהלך שנת 2021 על בחינת מסחר מנייתן באחת מהבורסות המובילות בארה"ב, לצד המשך מסחר המניה בבורסה בתל אביב, שכבר לא נראתה כמספיקה.

ההכרזה הציתה גם את דמיון המשקיעים, שחלמו על השקעה באנגלית והתנוססות פרצופם מעל מסכי הענק במרכז ניו יורק עם פתיחת החברה בה השקיעו את המסחר בוול סטריט.

חמש מניות ישראליות שנסחרות גם בניו יורק. ללא, מערכת וואלה!
מניות ישראליות שבחנו מסחר דואלי בשנה האחרונה/מערכת וואלה!, ללא

הדמיון המודרך של המשקיעים הוביל לעלייה ממוצעת של כ-15.6% בקרב חמש מהחברות הישראליות שהכריזו בגאון על בחינת כוונתן לרשום את מניותיהן בנאסד"ק ונבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב, עלייה שהתקיימה עד למחיר השיא של מניית אותן חברות במהלך 2021.

אך חודשים בלבד מאז ההכרזה על חלום הבורסה מעבר לים, נחשול ההשקעות האמריקאי הפסיק להזין את חלומות הצמיחה, והשאיר נחל אכזב של מציאות דוחות כספיים.

מניות חברות הצמיחה החלו לסמן גם הן כיוון חדש - מטה, ומאז השיא אליו הובילה, בין היתר, אותה הכרזה, מניות חמש החברות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב ירדה בכ-57.2% בממוצע, ונשארה מקורקעת לעת זו, בהמשך מסחר בבורסה בתל אביב.

מניית החברה שבלטה מבין חמש החברות בירידות שהציגה הייתה זו של חברת אקיסליון תחבורה חכמה, שנסחרה בבורסה בתל אביב בשווי כ-126.7 מיליון שקל נכון לסוף יום המסחר ביום שלישי האחרון.

זו עלתה בכ-11.76% תוך זמן קצר מאז הכריזה החברה בסוף ינואר 2021 על כוונתה להתחיל ולבחון רישום מניותיה בבורסת נאסד"ק ארה"ב, והחברה עלתה עד לשווי של 1.3 מיליארד שקל בסוף יום המסחר של ה-2 בפברואר אותה שנה.

אך כיוון המניה קיבל מאז תפנית מטה, והיא התדרדרה בכ-90.49% משווי השיא אליו טיפסה, אל עבר שוויה ביום המסחר האחרון שנבחן (ראו טבלה). זאת לאחר שהחברה חוותה נטישה מצד הגופים המוסדיים שהשקיעו בה, לצד עזיבה של בכירים. ועל רקע דיווחיה בחודש יוני האחרון על מספר כישלונות שחוותה בארה"ב ובצרפת, כאשר לאחרונה נכשלה בהטמעת מערכת התחבורה החכמה שלה בעיר ריימס.

ההצהרות על בחינת מעבר מסחר במניות החברות הישראליות לבורסות האמריקאיות הילכו קסם על המשקיעים הישראלים, אבל לא לאורך זמן.

ניר ברנמילר, סמנכ"ל ברנמילר אנרגיה. באדיבות החברה,
ניר ברנמילר, משנה למנכ"ל ברנמילר אנרג'י: "לטובת המשך התפתחות החברה אנו נדרשים לעבור למסחר בבורסות המרכזיות בארה"ב"/באדיבות החברה

הרישום בנאסד"ק אינו תמיד נוצץ

אפילו החברה הוותיקה מבין חמשת החברות שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומעריב - ברנמילר אנרג'י, שכבר הציגה הכנסות והצלחה בפרויקטים שונים, חוותה ירידה כואבת מאז ההכרזה. וזאת על אף שהתחייבה ברישום מסחר מניותיה במסגרת ההשקעה האחרונה שגייסה.

מניית ברנמילר זינקה בכ-44.38% מאז דיווחה על בחינת רישום מניותיה למסחר בבורסת נאסד"ק הנכספת, לצד דחיפה שקיבלה מפרץ האנרגיה שדחפו המשקיעים למניות חברות האנרגיה הירוקה באותה תקופה.

אך מאז היא ירדה ב-47.96%, והיא מסכמת ירידה של 56.95% מאז יום המסחר הראשון שלה בתחילת אוגוסט 2017, לאחר שהנפיקה את מניותיה לראשונה (IPO) בבורסה בתל אביב.

ניר ברנמילר, משנה למנכ"ל ברנמילר אנרג'י, אמר לוואלה! כסף ומעריב, כי "בסוף הרבעון הראשון של 2022 אנו כבר צפויים להיסחר בבורסת נאסד"ק ארה"ב. גם התחייבנו על כך בהסכם ההשקעה האחרון שנחתם עם בית ההשקעות מור ועם קרן אלפא.

ההגעה לבורסת נאסד"ק טבעית עבורנו לאור החשיבות שהשוק האמריקאי מוצא בטכנולוגיות סביבה חדשות, המאפשרות הפחתת פליטות וזיהום אוויר - אחד מהיעדים המרכזיים שהועמדו על ידי הבית הלבן.

המחשבות על מסחר בוול סטריט הגיעו כבר עם ההבנה כי מיצינו את התמיכה הראשונית מהמשקיעים בבורסה המקומית, וכי לטובת המשך התפתחות החברה אנו נדרשים לעבור למסחר בבורסות המרכזיות בארה"ב".

בהקשר להסטת כספי המשקיעים מחברות הצמיחה והאפשרות כי המעבר לנאסד"ק לא בהכרח יוביל להגדלת המסחר במניית החברה, ולפיכך לצמיחת שוויה, הוסיף ברנמילר, כי "מהלך כניסתנו לשוק האמריקאי נתמך בהגדלת חשיפת החברה בארה"ב ובשוק ההון שלה.

בנוסף, אנו צפויים להגיע ולהיסחר בנאסד"ק בתקופה בה אנו כבר מייצרים הכנסות מפרויקטים בארה"ב דוגמת הדיווח שלנו על סיום ההקמה ותחילת ההפעלה של הפרויקט המשותף שלנו בניו יורק עם חברת החשמל המקומית".

אך הרישום בנאסד"ק אינו תמיד נוצץ. גם החברות שהצליחו לרשום מניותיהן בבורסה הנכספת ושוויין זינק מעל קו ה-1 מיליארד שקלים, מצאו עצמן במהרה חזרה על ריצפת השווי, קרוב למקום בו החלו את תהליך הרישום למסחר כדואליים.

חברת המכשור הרפואי אייסקיור, לדוגמא, נסחרה בבורסות תל אביב ונאסד"ק ארה"ב בשווי 233.5 מיליון שקל, נכון לסוף יום המסחר בבורסה בתל אביב ב-25 לינואר השנה, לאחר שמנייתה צנחה בכ-81.35% מאז תאריך רישומה למסחר בנאסד"ק בסוף אוגוסט 2021.

עם זאת, מניית החברה רשמה זינוק של כ-672% והובילה את שווי החברה לשיא במהלך חודש מאי 2021, שעמד על 1.28 מיליארד שקל.

האם יעמדו החברות בהצהרתן ותצלחנה להגיע לנאסד"ק? ומה יעלה בגורלן עם הגעתן אל הבורסה האמריקאית המיוחלת? בהיעדר כיוון ברור, לא נותר אלא לצטט מרבי יוחנן שקבע כי הנבואה ניתנה לשוטים ותינוקות. במילים אחרות: רק הזמן יגלה לנו את התשובה.

המדור "הטבלה לא משקרת" מתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי, 28.1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully