וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשנת 2021, פערים גדולים במקבלי רישיון לרפואה בין המרכז לפריפריה

עודכן לאחרונה: 27.1.2022 / 14:48

על פי דוח שפורסם השבוע, כמעט 60 אחוז מבעלי המקצוע שקיבלו רישיון רפואה ב-2021 מגיעים מהמרכז, רק 7 אחוזים מהבוגרים הם מהדרום. האם זה ישתנה בקרוב? אולי עם הקמת בית חולים שיקומי חדש: "לרופאים צעירים תהיה הזדמנות פז"

המחסור ברופאים ומטפלים הוא מוכר וידוע, גם הפערים בתחום השירותים הרפואיים בין המרכז לפריפריה לא חדשים. דו"ח סיכום שנת 2021 של הרופאים והרפואות החדשים, אשר פורסם השבוע על ידי מינהל תכנון ואסטרטגיה במשרד הבריאות, מעניק לפערים הללו משנה תוקף.

על פי הדו"ח, 1,946 רופאים ורופאות חדשים קיבלו את רישיונם לעסוק ברפואה בשנה החולפת, מתוכם, 738 הם בוגרי המוסדות האקדמאיים בישראל. מהנתונים עולה, כי 35 אחוזים מבין בוגרי מוסדות אלו הם ממחוז תל אביב, 24 אחוזים ממחוז המרכז ורק 7 אחוזים הם בוגרים ממחוז הדרום. למעשה, מדובר במחוז עם מספר בוגרי מקצועות הרפואה הקטן ביותר למעט יהודה ושומרון. אם נחבר את הנתונים של מחוז המרכז ומחוז תל אביב יחד, נראה כי כמעט 60 אחוזים מבין הבוגרים השנה מגיעים ממרחב מרכז הארץ. הפערים חריגים עוד יותר, לאור העובדה שמשקלו של מחוז תל אביב בסך האוכלוסייה בישראל מהווה 16 אחוזים, בעוד משקלו של מחוז הדרום כמעט שווה ועומד על 15 אחוזים.

הדו"ח החדש, מחזק גם את הנתונים שהוצגו לאחרונה במסגרת כנס שהתקיים באוניברסיטת בן גוריון, אשר עסק במדיניות הבריאות בפריפריה. מהנתונים ניתן ללמוד במספרים על המחסור הקשה ברופאים איתו מתמודדים תושבי החבל הדרומי ביחס לתושבי המרכז. על פי הנתונים, הממוצע הארצי עומד על 3.2 רופאים ל-1,000 נפש, בעוד במחוז תל אביב השיעור הוא 5.3 ל-1,000. במחוזות הדרום והצפון המצב, כאמור, חמור עוד יותר, שכן שיעור הרופאים ל-1,000 נפש עומד על 2.1 בלבד. בעשור הקרוב, כך לפי הנתונים, המגמה צפויה להמשיך והשיעור עוד צפוי לרדת. על פי ההערכה שהוצגה במהלך הכנס, בתוך כארבע שנים עד לשנת 2025, צפוי צמצום שנתי בשיעור של 61% במספר הרופאים שיגיעו ממרכז הארץ כדי לעבוד ולהתגורר בדרום.

בית החולים החדש עדי נגב. יחצ,
בית החולים השיקומי החדש בשטח "עדי נגב - נחלת ערן". יש תקווה/יחצ

המציאות הלא פשוטה הובילה את הגורמים הרלוונטיים באזור להרים דגל אדום ולפעול לתיקון המצב. בין התכניות לקידום ופיתוח מערכת הבריאות בנגב, הוקמה ממש לאחרונה תוכנית "אילנות" להכשרת רופאים צעירים למנהיגי רפואה בפריפריה, ומטרתה, לגשר על הפערים בשירותי הבריאות שקיימים בין הנגב למרכז הארץ. התוכנית מיועדת לרופאים בראשית הקריירה שלהם, העובדים ומתגוררים בנגב ובגליל, ובכך גדלה התקווה כי הדבר יעודד את תושבי האזור ללמוד ולעסוק בתחומי הרפואה.

הקמת התכנית היא תוצאה של שיתוף פעולה בין הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת. כמו גם, בשותפות עם ארגונים בנגב ובגליל, אגף העתודות שבמשרד ראש הממשלה, משרד האוצר, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בתי החולים וקופות החולים בנגב והגליל, רשויות מקומיות ועמותות מקומיות. החודש נפתחה ההרשמה למחזור הראשון של התוכנית. לאחרונה גם אישרה המל"ג לאוניברסיטת בן גוריון לפתוח מחלקה לריפוי בעיסוק לאור המחסור החמור במטפלים פרא רפואיים. המחלקה החדשה תפעל במסגרת בית הספר רקנאטי למקצועות הבריאות בקהילה והשדות הקליניים להתמחות הסטודנטיות והסטודנטים יכללו את כלל מרפאות הריפוי בעיסוק בדרום.

ד"ר שילה קרמר. יחצ,
לתת את הטוב ביותר. ד"ר שילה קרמר/יחצ

גם בכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן" אותו מפעילה עמותת "עדי", לוקחים חלק במאמצים לשפר את המצב ומרימים את הכפפה. שכן, עד לחודש אפריל הקרוב, צפויה להיות מושלמת בשטח הכפר בנייתו של בית חולים שיקומי חדש וראשון מסוגו בדרום, והוא עתיד לספק מענה על חסר משמעותי ממנו סובלת האוכלוסייה בפריפריה הדרומית בתחום האשפוז השיקומי. בימים אלו, יצאה הנהלת בית החולים בקמפיין הקורא למתמחים ולאנשי מקצוע רלוונטיים מכל רחבי הארץ, וביניהם רופאים ומטפלים מתחומי השיקום והפרא רפואיים, לרדת אל הדרום ולקחת חלק בהיסטוריה מקומית. הנהלת הכפר, מזמינה אותם לעבוד בבית החולים החדש ולקבל את תנאי ההעסקה הטובים ביותר. לצד התנאים האטרקטיביים המוצעים, מבקשים ב"עדי נגב" להבליט גם את היתרונות של החיים בדרום בדגש על התנופה בפיתוח בתשתיות, עלייה בתחומי הפנאי והבילוי וכמו כן מגורים במחירים שפויים ומרחב מחייה נושם בשונה מהצפיפות הקיימת במרכז המדינה.

"בדרום הארץ יש מחסור בשירותי רפואה איכותית, הקמתו של בית החולים השיקומי ואיתו גם מתחם מרפאות חוץ לרפואה משלימה תיתן מענה רפואי מקצועי ואיכותי לתושבי הדרום ותגדע את הצורך שלהם להגיע למרכזים הרפואיים שעד כה היו זמינים להם רק במרכז הארץ", מספר ד"ר שילה קרמר, מנהל מחלקת שיקום באשפוז בכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן". ד"ר קרמר הוא הרופא היחידי בארץ בעל הכשרה בתת-התמחות ממרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג בשיקום ממחלות הסרטן. "בית החולים השיקומי החדש יהיה מצויד במכשור המתקדם ביותר שקיים לטיפול בחולים שיקומיים והדבר הוא בשורה משמחת למשפחות ולמטופלים עצמם".

מטופלים במחלקת השיקום עדי נגב. יורם אשהיים,
גם הנגישות תהיה גבוהה יותר. מטופל במחלקת השיקום של עדי נגב נחלת ערן/יורם אשהיים

"לרופאים צעירים שרוצים לקדם את עצמם יש הזדמנות פז להגיע לבית החולים החדש ולקבל הכשרה מטובי הרופאים והמומחים. החזון שלו בהובלת בית החולים השיקומי בנגב, בשיתוף הפעולה עם צוות המחקר של אוניברסיטת בן גוריון ומכון וייצמן, הוא להפוך את המרכז הרפואי למקום המקצועי ביותר בארץ בתחום המענה האונקולוגי למטופלים שיקומיים", מוסיף ד"ר קרמר, "בעזרת גופים אלו והמחקרים הרבים לצד הטיפול בחולים, יש לרופאים ולמתחמים שיגיעו לעבוד בין כותלי בית החולים אפשרות להתפתחות ולמידה עצומה. בנוסף, אגף מרפאות החוץ יאפשר לצוות הרב מקצועי לעבוד באופן פרטי מחוץ לשעות העבודה. כחלק מקמפיין גיוס העובדים, בית החולים ייתן אופציה למגורים ורכישת שטח פרטי המשתרע על חצי דונם ליחידת דיור במחירים אטרקטיביים שהיום לא ניתן למצוא במרכז. בקרבת בית החולים, עתיד להתפתח ישוב קהילתי, "מרחבי דניאל", שימוקם בצמוד לכפר ולתחנת הרכבת באופקים".

  • עוד באותו נושא:
  • רפואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully