וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכל פעם חושבים שניצחנו את הנגיף - ומופתעים מחדש"

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 11:07

אם מישהו חשב שהמלחמה בקורונה הזרימה מיליארדים למערכת הבריאות, הרי שבבתי החולים הממשלתיים עוד לא שמעו על זה - כך עולה בשיחה עם מנכ"ל רמב"ם ויו"ר פורום בתי החולים הממשלתיים, פרופ' מיקי הלברטל, שמאשים את המערכת בייבוש מכוון של בתי החולים

פרו'פ מיקי (מיכאל) הלברטל, מנכ"ל המרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים, התראיין ל"תקציר מנהלים" עם ליאת רון ומתח בקירות קשה על יחסי הגומלין בין מדינת ישראל למערכת הבריאות ומאשים את המדינה בהרעבת בתי החולים.

הריאיון המלא יתפרסם באתר וואלה ובמוסף העסקים של מעריב בסוף השבוע, אבל הנה כמה מהדברים הקשים שאומר פרופ' הלברטל, על "ייבוש" בתי החולים:

"מאוד עצוב שבמדינת ישראל מערכת הבריאות מורעבת ביד מכוונת. המערכה הזאת מצטיינת ומובילה ומי שרואה את התוצאות שלה לא מאמין איך אנחנו מגיעים אליה בהשקעה כל כך נמוכה. למזלנו העובדים מחזיקים את באצבע בסכר ההולנדי, שלא יתמוטט - ויש מי שמנצלים את זה בצורה צינית. זה כמו הסוס שבכל יום מורידים לו קצת מהאוכל ובסוף יגידו שהוא חירש.

אם מדינת ישראל חושבת שלאזרחיה מגיעה בריאות טובה, שתפעל ומהר. לבעלי הסמכויות הכלכליות יש אפס אחריות - וכולה מוטלת עלינו.

ד"ר מיכאל הלברטל, מנה"ל בית החולים, חניון בית חולים הופך למחלקות אישפוז וחדרי ניתוח בית חולים רמבם חיפה, 24 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מנהל ביה"ח רמבם, פרופ' מיכאל הלברטל: "משחקים פה ברולטה רפואית"/ראובן קסטרו

להתחנן בפני האוצר

פרופ' הלברטל מסביר גם מהיכן "משלימים הכנסות" במערכת הרפואה הציבורית. קיבוץ תרומות:

"מאז שלקחתי את הניהול אנחנו לא בגירעון. התקציב הבסיסי של ביה"ח לא מספיק ואין בכלל תקציב למחקר ופיתוח, הכל בנוי על פילנתרופיה.

המשכנו לפתח את בית החולים בבינוי ותשתיות בזכות שותפים למצוינות. חלק מהאתגר הוא למצוא אותם ואנחנו עומדים בו בעזרת התרמות בחו"ל. אחד התפקידים המשמעותיים שלי כמנכ"ל הוא להביא משאבים ובשביל הפעילות השוטפת עושה ההנהלה האיכותית שלי. אני אחראי על הבאת המשאבים, שזה כולל גם פגישות ותחינות באוצר".

ד"ר מיכאל הלברטל, מנה"ל בית החולים, חניון בית חולים הופך למחלקות אישפוז וחדרי ניתוח בית חולים רמבם חיפה, 24 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"עוברים מגל לגל, ממשבר למשבר. בכל פעם חושבים שניצחנו את הנגיף ובכל פעם מופתעים מחדש"/ראובן קסטרו

קורונה: "פתרונות במקום אסטרטגיה"

עוד מותח פרופ' הלברטל ביקורת על מדיניות המלחמה בנגיף הקורונה:

"בהתחלה היתה אי וודאות, אבל היום, שנתיים בתוך האירוע, לא עשינו מעבר מקרב הבלימה להתקפה או יוזמה. אנחנו רק בקרב בלימה, עוברים מגל לגל, ממשבר למשבר. בכל פעם חושבים שניצחנו את הנגיף ובכל פעם מופתעים מחדש שזה לא קורה. מנהלים את האירוע בצורה משברית ומיד אחרי המשבר באה היסטריה, ואז שולפים פתרונות במקום אסטרטגיה".

כן הוא מרחיב על הפגיעה בילדים: "אני יכול להבין את המשבר הגדול והפגיעה הנפשית והחברתית בילדים ובנוער. הראו לנו מה קורה בבתי הספר לילדים בכיתות א' ו- ב' שלא מקבלים סמכות, וככה אנחנו מאבדים דורות. ולכן אני מתחבר למגמה שרוצה להחזיר אותם לשגרה. הבעיה היא הסיכון הגדול. אם מערכת הבריאות היתה יכולה לספוג יותר, היה לי קל יותר עם זה, אבל כרגע אין לנו את האפשרות לתת מענה מיטבי לכל החולים".

מי שחשב שהקורונה סייעה לתקצב במיליארדים רבים את מערכת הבריאות, לא טרח ליידע בכך את הגורמים בשטח:

"הבטיחו לנו בגל הרביעי לתת משאבים לחיזוק את העמידות של בתי החולים, וזה לא קרה. המצב מאוד מאתגר, התחלואה גבוהה מאוד ואליה נלווים מאות אנשי צוות שנמצאים בבידוד ולכן אנחנו מתקשים לתת טיפול איכותי. אנחנו עובדים על מזל ואני מקווה שהוא לא ייגמר. משחקים פה ברולטה רפואית".

פרופ' הלברטל הוא איש הרפואה הציבורית בכל רמ"ח אבריו, על כן הביקורת שלו צריכה להטריד שבעתיים, שכן הוא לא מבקש פרסום אישי, אלא משמש כמוכיח בשער:

"מה שמוביל אותי ואותו היא המחויבות לרפואה הציבורית ולא לאגו. אני אוהב את בית החולים, מעולם לא היתה לי קליניקה פרטית, לא בדקתי כמה אני מרוויח ונדמה לי שככל שעליתי בסולם הדרגות השכר שלי ירד. אני מכהן גם כיו"ר פורום רופאי בתי החולים הממשלתיים".

הריאיון המלא עם פרופ' הלרטל יתפרסם בסוף השבוע במדור "תקציר מנהלים" עם ליאת רון, באתר וואלה ובגיליון העסקים של מעריב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully