וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילדה נולדה מרומן, האב תבע את האם. מה פסק בית הדין?

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 15:53

הבעל גילה שאשתו בגדה בו והילדה איננה בתו הביולוגית ולכן תבע פיצויים בעקבות נזקים נפשיים. האם בכלל מותר לו, או שדין התביעה להידחות על הסף? לפסיקה של בית המשפט עוד יהיו השלכות רבות

הם נישאו לפני כעשור, ונולדו להם שני ילדים. בשנת 2018 נולדה לצדדים תינוקת אשר לימים התברר כי אביה הוא בכלל אדם אחר, שעמו ניהלה האם רומן מאחורי גבו של בעלה.

ברבות הימים פנה הבעל (כיום - הגרוש) לבית המשפט לענייני משפחה בקריות, בתביעה שבה עתר לחייב את גרושתו לפצותו בסך 600,000 שקל בשל הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מגילוי הונאת האבהות. לטענתו, הוא הוכה בהלם ותדהמה כאשר גילה שהילדה איננה בתו הביולוגית, ומאחר שרחש ורוחש לה אהבת אמת אך לא הצליח לקבל הכרה משפטית כ"הורה פסיכולוגי", שגידל אותה בשנת חייה הראשונה, נגרמה לו - כטענתו - "צלקת רגשית ללא תקנה" וכן נזקים פסיכולוגיים, רגשיים ונפשיים שילוו אותו כל חייו.

במקביל לכתב ההגנה שהגישה הגרושה לבית המשפט לענייני משפחה, היא ביקשה לדחות את התביעה על הסף - מעין "קיצור דרך" שמאפשר החוק לתת מיד פסק דין שידחה את התביעה מבלי שיתקיים בה דיון לגופה (שמטבע הדברים נמשך זמן לא מועט), אולם בית המשפט לענייני משפחה דחה את בקשתה והיא פנתה לערער על כך בפני בית המשפט המחוזי.

בגידה. ShutterStock
עכשיו נותר רק לבדוק האם התביעה תתקבל. צילום: אילוסטרציה/ShutterStock

בפסק דין בהיר מפרט השופט חננאל שרעבי את ההלכות המשפטיות הידועות, לפיהן הן התערבות ערעורית והן סילוק תביעה על הסף ייעשו רק במקרים חריגים בולטים, וכי בגידה לכשעצמה איננה מהווה עילה לקבלת פיצוי נזיקי.

האמא ביקשה מביהמ"ש המחוזי לקבל את הערעור, ולקבוע כי יש לדחות את התביעה על הסף, גם מן הטעם שתביעת הגרוש מכילה סעדים כספיים בין הוצאות שהוציא אגב ההיריון והלידה, שכן ההלכה המשפטית קובעת שאין מנהלים התחשבנות במהלך חיי הנישואין.

אלא שבית המשפט המחוזי חשב אחרת ודחה את הערעור, תוך הבהרה מפורשת כי הגם שנזקי בגידה אינם ניתנים לתביעה, אין שום מניעה לתבוע נזקים הנובעים מהונאת אבהות. המסכת העובדתית החריגה - שאיננה שנויה במחלוקת כלשהי בין הצדדים - מחייבת את בית המשפט לענייני משפחה לקיים בירור עובדתי ומשפטי מקיף שבסופו יינתן פסק דין מנומק כמקובל.

עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד "הופמן & פרידנברג", המתמחים בענייני משפחה וירושה, מסבירים את חשיבות הפסיקה של בית המשפט המחוזי: "לא זו בלבד שפסק הדין מחדד את ההכרח לפרט בצורה מדויקת ומדוקדקת את טענותיו של מי שהוא צד להליך, אלא שמדובר בפסיקה שיוצרת חיץ ברור בין טענות לפיצויים בגין בגידה לכשעצמה, ובין טענות לפיצויים כתוצאה ממעשה מרמה של הונאת אבהות.

"ההסתכלות המשפטית בענייני משפחה היא פרגמטית ותכליתית: קשה מאוד לשים את האצבע על הגורם המדויק במערכת הזוגית שבגינו אירעה בגידה, שכן לעיתים מדובר בתוצאה של התנהלות זוגית היסטורית ולכן אלה פיצויים שקשה לקבלם, אולם הדבר שונה כאשר מדובר במעשה נקודתי של הונאת אבהות, שאיננו נובע בהכרח מן הקשר הזוגי אלא מהווה מעשה מרמה לכל דבר ועניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully