וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצלנו מגל התייקרות? סנו ושטראוס: "אין כוונה להעלות מחירים"

עודכן לאחרונה: 31.1.2022 / 20:44

בענקיות המזון לא אהבו את הפנייה אמש משר האוצר ושרת הכלכלה והשיבו לשרים במכתב מפורט. בו נכתב, בין היתר, כי החברות כלל לא התכוונו להעלות מחירים. אולם מחברת אסם נמסר בתגובה לפניית ליברמן וברביבאי: "לא נוכל לעצור את עליית המחירים"

לכאורה מדובר רק במכתב. למעשה מדובר במעין פוליסת ביטוח לציבור מפני עליות מחירים במשק החלב בעתיד הנראה לעין.

אחרי שאתמול שר האוצר ושרת הכלכלה שיגרו מכתבים אל יצרניות המזון ודרשו מהם להוזיל מחירים, הערב הם זכו למענה ראשון ומפתיע מצידו של גיורא בר דעה, נשיא ומנכ"ל שטראוס, שמשיב לשרים בשם שטראוס: "הופתענו מאוד לקרוא אמש את מכתבכם. לצערי, נושא הפנייה והתוכן המרכזי של מכתבכם אינו מדויק וחוטא למציאות.

למען הסר ספק חשוב לי להדגיש, כי שטראוס לא העלתה את מחירם של מוצריה בישראל - בין אם בתקופה הנוכחית ובין אם בעשור האחרון, ואף הפחיתה מחירי מוצרים מסוימים בתקופה זו".

בר דעה ממשיך וכותב: "יתרה מכך, בניגוד לרושם שאולי נוצר, שטראוס לא הודיעה בחודשים האחרונים כי בכוונתה להעלות מחירים בישראל. אמירה זאת המיוחסת לנו במכתבכם לצערי אינה נכונה. אני מנצל הזדמנות זאת על מנת לציין בפניכם באופן ברור כי שטראוס ממשיכה לדבוק בקו בו נהגה בעשור האחרון לפיו העלאת מחיר הינה ותמשיך להיות המוצא האחרון".

הפסקה האחרונה זקוקה אולי להסבר. בשבועות האחרונים נודע כי שטראוס עומדת לייקר חלק מהמוצרים שמזוהים אתה, אך מהחברה הובהר כי מדובר לא במוצרים מתוצרתה, אלא כאלה שהיא משמשת להם מפיצה בלבד - ועל כן אינה יכולה להתערב בקביעת מחיריהם.

בכל מקרה, יש לזכור ששטראוס אינה "עוד" יצרן או יבואן. מדובר באחד הגופים הגדולים והחשובים בתעשיית המזון בישראל, והמכתב, על אף שאינו מכיל התחייבות מפורשת להמנע מהעלאת מחיר בעתיד, נראה כרגע כמו פוליסת הביטוח הטובה ביותר שלה יכלו לקוות אזרחי ישראל, לפחות בכל הקשור למדפי מוצרי החלב.

מכתב שטראוס לשר האוצר. ללא,
המכתב שנשלח לשרים. נראה כמו פוליסת ביטוח מפני העלאות מחירים בגזרת מוצרי החלב בעתיד הקרוב/ללא

בר דעה אף מנצל את ההזדמנות, ביודעו שתשובתו תזכה לחשיפה ומציין כי שטראוס לא פיטרה אף עובד ולא הוציאה אף עובד במהלך משבר הקורונה. בסיום מכתבו הוא עוקץ את השרים:

"בקשתי מכם - אנא שימרו על סביבה שמכבדת ותומכת ביכולתן של חברות תעשייתיות לפעול ולשגשג במדינה. ברצוננו להמשיך להשקיע, לייצר ולספק מזון ומשקאות מצוינים לציבור בישראל וכן לפעול בסביבה שמעודדת צמיחה המושתתת על אמון".

המסר העיקרי שעולה מהמכתב הוא מה שלא נכתב בו במפורש: לא רק ששטראוס מודיעה כי "לא התכוונה להעלות מחירים", אלא שלאחר מכתב מפורש כזה, שחלקו אף בנימה סרקסטית, די ברור שהחברה תתקשה לסגת מהתחייבות כה מפורשת של הנשיא והמנכ"ל. במילים אחרות: סביר להניח שבעתיד הנראה לעין לא נראה עלייה במוצרים מתוצרת שטראוס.

גיורא בר דעה. סיון פרג',
גיורא בר דעה, נשיא ומנכ"ל שטראוס: "שטראוס ממשיכה לדבוק בקו בו נהגה בעשור האחרון לפיו העלאת מחיר הינה ותמשיך להיות המוצא האחרון"/סיון פרג'

מחברת סנו נמסר בתגובה לפניית ברביבאי וליברמן כי "מנכ"ל סנו נענה הערב לפנייתם של שרת הכלכלה והתעשייה, הגב' אורנה ברביבאי ושר האוצר, מר אביגדור ליברמן והודיע להם כי חברת סנו תהיה קשובה לרחשי הציבור ולפנייתם. חרף עליית מחירי חומרי הגלם ועלויות ההובלה תיזום ותבצע סנו כבר בימים הקרובים הוזלות מחירים נרחבות. זאת, ללא בחינה כלכלית של הנושא והשפעתו על התוצאות העסקיות העתידיות של החברה. סנו תמשיך לשרת את ציבור לקוחותיה ולספק את מוצריה האיכותיים במחירים השווים לכל נפש כפי שפעלה ופועלת מזה עשרות שנים".

בחברת אסם פנו במכתב לליברמן וברביבאי: "בפתח הדברים, נאמר כי ההחלטה, להעלות את מחירי חלק ממוצרי החברה, התקבלה בלב כבד ולאחר שמיצינו את כל האפשרויות השונות להימנע ולמתן העלאה זו. נדגיש, כי נשמח להציג בפניכם ובפני הצוותים המקצועיים את הנתונים והעובדות שהביאונו להחלטה לא פשוטה זו".

"במהלך השנתיים האחרונות אנו עדים להתייקרות חסרת תקדים של עשרות אחוזים במחירי כלל חומרי הגלם, חומרי האריזה ומאות אחוזים בעלויות ההובלה. אכן, שערי החליפין האירו לנו פנים בתקופה זו, והשקל התחזק בשנים 2020 ו-2021 ביחס לדולר ולאירו ב-%8.9 ו-%2.8 בהתאמה. אך עובדה זו מרככת רק במעט את התייקרות חומרי הגלם, האריזה וההובלה. בסיכומו של דבר אנו עדים להתייקרות מצטברת בהיקף חסר תקדים בתשומות הייצור ועלויות ההפעלה".

קטשופ "על האש", אסם-נסטלה. יחסי ציבור,
לא נוכל לעצור את עליית המחירים. אסם/יחסי ציבור

"כאזרח ישראלי, כמוביל עסקי, וכפטריוט אני מזדהה עם הצורך לפעול ללא לאות לצמצום עליית המחירים ויוקר המחיה בישראל. נטל זה אינו יכול להיות מוטל באופן בלעדי על שכמה של התעשיה. לשם כך, אנו חייבים לחבור יחד - הממשלה, מנהיגות התעשיה וגורמים משקיים רלוונטיים, על מנת לחפש דרך משותפת, הבנויה על תרומה הדדית של כל הגורמים שיכולים לסייע יחד בהורדת יוקר המחיה ומיתון ההתייקרויות בישראל. רק עסקת חבילה שבה כל הגורמים הרלוונטיים נכנסים תחת האלונקה, תוכל לסייע לפתרון הבעיה. בשם אסם נסטלה, אני מתחייב כי ככל שתתקיים עסקת חבילה כזו, אסם נסטלה תתרום את חלקה, כדי שנוכל כולנו יחד להגן על רווחתו של הצרכן הישראלי, לחזק ולשמר את התעשייה בישראל".

האם גם תנובה לא תעלה מחירים?

המהלך של שטראוס, בין אם הוא משקף את כוונותיה האמיתיות של החברה או בין אם הוא תגובה ללחץ הציבורי והתביעה מהפוליטיקאים להילחם ביוקר המחייה בישראל, עתיד להשפיע רוחבית על מתחרותיה הישירות, בעיקר בשוק מוצרי החלב, כמו תנובה וטרה.

אמנם השתיים האלה טרם "נחשדו" בכוונה להעלות מחירים, אבל סביר להניח שלא יעזו להפר את מאזן האימה בענף ולעדכן את המחירונים בקרוב.

עתה נותר רק לחכות ולראות האם האש שספגה אסם (למשל) וחברות אחרות שהודיעו על התייקרויות צפויות, יגרום לעוד גופים מסחריים, יצרנים, יבואנים וקמעונאים להתחייב באופן כה מפורש כי אין בכוונתם לייקר את המחירים.

יש לציין כי למרבית החברות בתחום יש סיבה אמיתית לעליות שתכננו, בשל העלייה בעלויות הייצור והשינוע, אך ההנחה היא כי לרובן יש יכולת לספוג שחיקה ברווחיהן האדירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully