וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסם: כמה מרוויחה החברה שמתעקשת להעלות מחירים?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 11:02

שווייץ של המזרח התיכון: מנהלי אסם קוראים את הכותרות בישראל, אבל מקבלים הוראות מהבעלים בחו"ל - שככל הנראה לא רואים אותנו ממטר. כמה מרוויחה החברה שמתעקשת שאין לה ברירה אלא לפגוע בכיס של כולנו?

שטראוס הודיעה שלא תעלה מחירים, סנו הודיעה שתפחית לפחות חלק מהמחירים (שכבר עלו) ואפשר שעוד גופים ייענו לקריאתו של שר האוצר שלא להעלות מחירים.

למעשה, מי שנותרה חשופה בצריח - ולא לטובה - היא אסם שהודיעה כבר שאינה חוזרת בה מהכוונה להעלות את מחירי מוצריה. לדברי החברה, עליות המחירים משקפות את ההתייקרויות שנכפו עליה ועל כן ננקטו כמוצא אחרון שממנו תתקשה לסגת. האמנם?

יצאנו לבדוק כמה מרוויחה אסם, בכמה עלו מכירותיה בישראל - והאם היא באמת לא מסוגלת לספוג את העלויות בתשומות הייצור והשינוע, עד שאין לה ברירה אלא להעלות מחירים.

ייאמר מיד - מדובר במשימה מורכבת, שכן אסם - שהייתה בעבר חברה ציבורית, שרווחיה גלויים - נמכרה לפני קרוב לשבע שנים לענקית המזון השוויצרית "נסטלה", כך שאי אפשר לדעת במדויק כמה היא מרוויחה כתוצאה מהמכירות לציבור הישראלי, אלא רק להעריך.

מוצרי אסם. הדס פרוש, shutterstock, פלאש 90
מוצרי אסם על המדפים של רשת ויקטורי: קלאסיקות ישראליות (בתמונה) לצד מותגים בינלאומיים נוצצים/פלאש 90, הדס פרוש, shutterstock

רווח נקי של מאות מיליוני שקלים

נתחיל בשנה האחרונה שבה היו רווחי אסם גלויים לעין הציבור הישראלי, שנת 2015. בשנה זו עמד מחזור המכירות של אסם בישראל על 4.17 מיליארד שקל. הרווח התפעולי של החברה עמד על 527 מיליון שקל והרווח הנקי על 384 מיליון שקל.

ההערכה בקרב גורמים בענף היא כי בזמן שחלף מאז, המחזורים גדלו ועמם גדלה גם שורת הרווח. מספרים מדויקים כמובן אינם בנמצא, אבל אפשר להמר על כך שאסם מרוויחה כיום בין חצי מיליארד למיליארד שקל בשנה, סביר להניח שקרוב יותר לרף העליון.

אסם היא מהגורמים החזקים ביותר בענף המזון בישראל. היא מחזיקה, על פי ההערכות בקרוב ל-45% משוק הפסטה ו-49% משוק הקפה (נמס ומגורען), נוסף על כך היא מחזיקה בעשרות אחוזים גם משוק החטיפים המלוחים ועוד.

תמהיל המוצרים של החברה נחשב למגוון מאוד: לצד מותגים בינלאומיים נחשבים ומוכרים כמו טסטרס צ'ויס, פיטנס, צ'יריוס, קיט קט ואחרים, היא מחזיקה כמה מותגים ישראלים אייקוניים כבמבה, ביסלי, שקדי מרק ופתיתים.

שלט של חברת המזון נסטלה. Laurent Gillieron, AP
נסטלה העולמית - אם המנכ"ל אולף מארק שניידר, היה גר בישראל, אפשר שהמדיניות הייתה שונה/AP, Laurent Gillieron

מנטליות שוויצרית פוגשת זעם ישראלי

אפשר להניח שלו הייתה נשארת החברה בבעלות ישראלית, אפשר שהיא הייתה קשובה יותר לרחשי לב הציבור - ואם לא להם, אזי לפחות לפנייתו של שר האוצר. אלא שאסם - או בשמה המלא "אסם נסטלה" היא כבר מזמן לא חברה ישראלית אלא חברה שוויצרית עם סניף ישראלי. בעלי החברה, כך על פי גומרים בענף, חרדים מאוד לשורת הרווח, בעבר אף נשמעו הערכות על כך שהם מאוכזבים מאחוז הרווחיות של השלוחה הישראלית.

אחוז הרווח של נסטלה העולמית, יש לציין, עומד על כ-17.5% מהמחזור. כאמור, קשה לחלץ מהנתונים את המספרים הנוגעים לישראל, אבל מעיון בדוחות נסטלה העולמית, שם מוגדרת ישראל כחלק מאזור "המזרח התיכון וצפון אפריקה", עולה כי מכירות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הקודמת (ינואר-ספטמבר 2021), באזור שבו נכללת גם ישראל, עלו ב-7.6%.

יש לציין כי בניגוד לשני הרבעונים הראשונים של 2021, ברבעון השלישי העלתה החברה מחירים (לא בישראל) ושיפרה את שורת הרווח כתוצאה מכך. כלומר, יש יסוד סביר להניח שהחברה נקטה מדיניות מעכבת כלפי השוק הישראלי בטרם הודיעה על כוונתה לייקר את מוצריה.

גורמים בענף מעריכים שהמנכ"ל הישראלי של אסם, אבי בן אסאייג, אינו נהנה ממרווח תימרון כפי שהיה לקודמו בתפקיד והוא חשוף ללחץ מצד הבעלים להציג רווחיות משופרת. בנוסף מוכרחים להזכיר שעלויות הייצור והשינוע של אסם עלו - ובשוק הפסטה אף יותר מאשר של חברות אחרות (אסם מייבאת את הדגן מדרום איטליה ולא מסין - ומחיריו של זה עלו ביתר חדות מאשר של הדגן האסייאתי).

אך גם בהתחשב בכל אלה, אפשר וצריל לשאול:

האם הרווח הנקי של אסם, שהוא לכל הפחות כמה מאות מיליוני שקלים בשנה (ושוב נזכיר כי מדובר באומדן זהיר במיוחד, ואפשר שהמספר האמיתי הוא כבר קרוב יותר למיליארד שקל), אינו מאפשר לה לספוג את העלייה - ולא למהר לגלגל אותה לצרכנים?

ובהמשך לאותה שאלה, אפשר להרהר גם במה היה קורה לו היו בעלי החברה מתגוררים בישראל וחשופים להלכי הרוח, למדיניות שבה הממשלה מרגישה חופשית יותר להתערב בשוק החופשי (אפרופו הפנייה של שר האוצר ושרת הכלכלה - ובניגוד גמור לןמנטליות העסקית בשווייץ, שבה נוהגים מוסדות השלטון לגבות את האינטרסים העסקיים - ולא רק במערכת הבנקאות) ובעיקר לזעם ולייאוש שחשים אזרחי ישראל, שמגלים שיוקר המחייה כאן הפך מבלתי נסבל לבלתי אפשרי?

אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה. סטודיו אסם,
אבי בן אסאייג, מנכ"ל אסם-נסטלה. האם היה נוקט במדיניות שונה אלמלא הלחץ משווייץ?/סטודיו אסם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully