וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה לצורך עלייה? ההתקפלות של אסם טובה מכדי להיות אמיתית

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 11:12

ההיענות של אסם לפניית שר האוצר, במיוחד כשהיא מצטרפת לזו של סנו ושטראוס, מעידות על הצלחת המהלך, אבל האם מדובר בניצחון אמיתי או בתמונת-ניצחון בלבד? בדיקה של ההיסטוריה הרחוקה של אסם והקרובה של סנו, מלמדת שאנחנו צריכים להמשיך ולעמוד על המשמר

ההצלחה המיידית שנחל "מכתב השרים" של שר האוצר ושרת הכלכלה אל ראשי ענף המזון בישראל, היא מרשימה בכל קנה מידה: שטראוס הבהירה מיד שבכלל לא התכוונה להעלות מחירים, סנו - שכבר העלתה מחירים - הודיעה כי למרות שההתייקרות הייתה מוצדקת, הרי שהיא פותחת מיד במבצע הוזלות נרחב - ואפילו אסם, החברה שבה התמקד הזעם הציבורי, שברגע הראשון שידרה "אין לנו ברירה", הוכיחה שדווקא יש ברירה, ובפגישה לילית - מה שרק הוסיף נופך דרמטי לסיטואציה - הכריזה כי תבטל את ההתייקרות המתוכננת.

אם ברגע הראשון נראה המכתב של ליברמן וברביבאי כמו זריקת התאבדות מחצי מגרש, הרי שהכדור נכנס, במה שנראה כמו שלשת ניצחון עם הבאזר.

אם הכל כל כך טוב, אז על מה הטענות? ובכן, הנה השיעור הראשון בעסקים, שאותו משננים לנו שוב ושוב, בכל פעם שמתפוצצת איזו שערורייה כלכלית שמותירה קורבנות תמימים בצדי הדרך: אם זה טוב מכדי להיראות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי.

לא נטען חלילה שמדובר ברמאות, אבל כאשר מהלך שבמשך חודשים ארוכים מסבירים לנו למה הוא בלתי נמנע (עלויות הייצור ועלויות השינוע, שני מושגים שאין אזרח בישראל שלא מכיר כבר בעל פה) מסתיים בקול ענות חלושה בעקבות מכתב שהגיע לתקשורת עוד לפני שהגיע לנמענים, מותר לתהות האם אין כאן הצגה שמשרתת את כל הצדדים.

מוצרי אסם. הדס פרוש, shutterstock, פלאש 90
מוצרי אסם: התקפלו בפגישה לילית, אבל מה יעשו בעוד חודשיים-שלושה, כשיסירו את הכיסוי מעל למדפי החמץ בסופרמרקט?/פלאש 90, הדס פרוש, shutterstock

עיין ערך כחלון

משהו בסיפור של אסם נשמע לנו מוכר, כמעט מוכר מדי - הרי הם כבר היו בסרט הזה! לפני כשלוש שנים הם ביקשו להעלות מחירים, אבל נקראו אל שר האוצר דאז, משה כחלון, נענו לפנייתו ונמנעו מהעלאת מחירים.

האמנם? עיון מגלה שהעלייה שנמנעה אז בהתערבות שר האוצר, קרתה בפועל כמה חודשים מאוחר יותר.

שימו לב שגם שטראוס, גם סנו וגם אסם לא התחייבו להקפאת מחירים - אפילו לא עד לסוף השנה -אלא רק נענו, כהרף עין - ואולי גם להרף עין, לפניית שר האוצר. במילים אחרות וכמאמר השיר: באביב הם ישובו חזרה. זה יקרה בתקופת הפסח, שמבלבלת מאוד את הצרכן ומכריחה את הקמעונאים לספוג עליות מחירים קטנות כדי לא להיחשב לייקרנים בתקופה שבה כולם משווים בין סלי הקניות או מעט אחריה.

שהרי, אפילו לגרסת היצרנים והיבואנים: אם עלויות חומרי הגלם ועלויות ההובלה, שהכתיבו את עליות המחירים האחרונות לא פחתו, וככל הנראה גם לא יפחתו משמעותית בחודשים הקרובים, אז איך יוכלו להמנע מהתייקרות קרובה?

סנו גרף עליות מחירים. דניאל מאלאחובסקי,
בכמה התייקרו מוצרי סנו?/דניאל מאלאחובסקי

מה גרם לכל אותם יצרנים חשובים לשנות את דעתם על הצורך הדחוף בעליית המחירים? בשתי מילים: זעם ציבורי.

האקסיומה שנכתבה בשעתו על ידי שלום חנוך גורסת אמנם שהציבור מטומטם ולכן הציבור משלם, אבל אנחנו בעידן שבו הארכיון זוכר הכל ועברו הימים שבהם ניתן היה לשקר לכולם ולקוות שנשכח.

זה לא שקברניטי החברות הגדולות הם כל כך לא מודעים לעידן החדש שבו אנו חיים, אבל מתגנב בחשש אל הלב שהקפאת או הפחתת המחירים לא תתבטא בתג המחיר, אלא במבצעים שישמרו, לכאורה על המחירים הישנים - וכך, אי שם בסביבות חג הפסח או מעט אחריו, לא יעלו את המחיר אבל יבטלו את כל המבצעים.

סנו וההתייקרות הבאה

עיון במה שעשתה סנו בימים האחרונים, רק מגביר את החשש הזה. בדקנו את התנהלותה של סנו במשך השנה האחרונה - וביתר שאת בימים האחרונים, באמצעות המכון לחקר הקמעונאות, בראשות ד"ר חזי גור מזרחי.

כזכור סנו הודיעה שהיא מתכוונת לבוא לקראת הציבור ולהעמיק מבצעים ולהוזיל מחירים, האמנם?
אם אנו בוחנים את השוק נגלה ששיא המכירות של חומרי הניקוי הוא בחודש מרץ, רגע לפני פסח, אלא שהשנה היא שנה מעוברת, מה שנותן לסנו עוד חודש לשמור על המחיר הישן. זאת ועוד - סנו מייצרת סביב כרגע באז חיובי, כזה שישחק לטובתה בחודש המכירות הגדול של מוצרי הניקיון, כשנעמוד מול המוצרים שלה ומול מוצרים מתחרים - ונחשוב מחשבות חיוביות על מי שהלכה לקראתנו, התחשבה ברגשותינו והוזילה מחירים.

ד"ר גור-מזרחי: "משווקים ומנהלים מרשתות השיווק מספרים לנו שעם הנחת הבקשה להעלאת המחיר למוצרי סנו בסוף 2021, רבים מהם בחרו לנצל את הימים עד כניסת העלייה לפועל וביצעו עסקאות והזמנות גדולות על מנת להרוויח את עליית המחירים.

פעולות אלו עזרו לסנו לשפר תוצאות הפעילות העסקית של שנת 2021. צריך לבדוק עד כמה יוזלו מוצרי סנו, כי מחקר מדגמי שביצענו ברשת שופרסל, הגדולה בישראל, מגלה שהמחיר של מוצרי סנו התייקר בשיעור ממוצא של כ-7% לעומת המחירים לפני שנה, בפברואר 2021".

כפי שניתן לראות מהנתונים, סנו הרוויחה כמה פעמים: בפעם הראשונה - מעליית מחירים של כ-7%. בפעם השנייה - מהזמנות שהוקדמו כדי ליהנות מהמוצרים במחיר שלפני העלייה - ובפעם השלישית עתה, כשהיא מייצרת לעצמה יחסי ציבור טובים לקראת שיא הביקוש למוצרי ניקוי.

אבל עוד יותר חשוב: גם ההתחייבות של סנו להוזלות, כפי שניתן לראות מהמכתב רשמי שלה, אינה להפחתה במחיר אלא רק למבצעים - ולמבצעים כידוע, יש תאריך תפוגה. מתי יתפוגגו ההבטחות של סנו? נמשיך לעקוב ולעדכן - ולא רק אחריהם אלא גם אחרי אסם ואחרי כל מי שנענה במהירות חשודה לפנייה של שר האוצר. אחרת - ההתייקרות שנבלמה עתה, תחכה לנו מעבר לפינה.

סנו מכתב לקמעונאים. ללא, מערכת וואלה!
המכתב מעורר החשד של סנו: "להעמיק ולהרחיב את המבצעים הקיימים"/מערכת וואלה!, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully