וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר חושף: אלה רווחי העתק של היבואנים והמונופולים

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 18:08

חלק גדול מענקיות המזון שאליהם פנה שר האוצר, התקפלו והודיעו כי לא יעלו מחירים, אבל במשרדו האוצר לא נחים: הכלכלנית הראשית באוצר פרסמה דוח שבוחן את רווחיות היבאונים הגדולים בתחום המזון והטואלטיקה על פני העשור הקודם, ממנו עולים רווחי ענק

במשרד האוצר לא נחים על זרי הדפנה, הפעם מדובר בפרסום של הכלכלנית הראשית במשרד, שירה גרינברג: סקירה כלכלית שבודקת את רווחיות יבואני המזון והטואלטיקה לשנים 2010-2019.

גרינברג הדגישה כי הסקירה פורסמה "על רקע הצהרות שנשמעו לאחרונה, בין היתר על ע"י חלק מיבואני המזון והטואלטיקה הגדולים, כי בכוונתם להעלות את מחירי מוצריהם".

ודאי לא תופתעו לגלות שהממצאים העיקריים מהסקירה מצביעים על שיעור רווחיות גבוה של יבואני המזון והטואלטיקה, בפרט עשרת היבואנים הפרטיים הגדולים. כך למשל, בשנת 2019 סך הרווח של החברות האלו עמד על סכום של 600 מיליון שקל (לפני מס) ובאחוזים מדובר על 12.5% רווח. הכלכלנית הראשית מציינת כי מדובר בשיעור רווחיות חריג לענף הסיטונאי.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
סופרמרקט, וואלה לא פראיירים/ShutterStock, דורון שיינר

פערים גדולים גם בשכר

נתון מעניין נוסף עליו מצביעה הכלכלנית הראשית באוצר, נוגע לשכר העובדים שאותו משלמות היבואניות.

כך למשל, בשנת 2019 העסיקו כלל יבואני המזון והטואלטיקה כ-32 אלף עובדים, בשכר חודשי ממוצע של 9,800 שקל ברוטו לחודש.

עשרת יבואני המזון והטואלטיקה הפרטיים הגדולים העסיקו באותה שנה כארבעת אלפים עובדים, בשכר ממוצע של 12,100 שקל ברוטו לחודש. פער זה בשכר העובדים נמוך משמעותית מפערי הרווחיות בין החברות הגדולות ליתר החברות, עובדה שיש בה כדי לרמז כי החברות הגדולות חולקות באופן מצומצם את הרנטה שהם גורפים עם עובדיהם.


הכלכלנית הראשית מציינת כי בשנת 2020 נרשמה ירידה של כ-5% במספר המועסקים אצל עשרת יבואני המזון והטואלטיקה הגדולים, חרף הביקוש הגובר למוצרים אלו על רקע מגפת הקורונה. 17% מהעובדים בחברות אלו הוצאו לחל"ת, מה שעשוי ללמד, אולי, על שיפור הרווחיות.

שירה גרינברג. דוברות האוצר,
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר, מחברת הדוח/דוברות האוצר

נתונים חשובים, אבל גם מיקוד הזעם הציבורי ביבואנים

נתוני הרווחיות של היבואנים בתחום המזון והטואלטיקה הם בהחלט מעניינו של הציבור ויש לברך על פרסום הדוח. יחד עם זאת, קשה שלא לתהות האם חלק מהצעדים שננקטו על ידי גורמים במשרדי האוצר והכלכלה, ממכתב השרים ועד לדוח הנדון, נועדו למקד את הזעם הציבורי בסקטור הפרטי, זאת בשעה שחלק מההתייקרויות האחרונות, למשל בתחום הדלק והחשמל, הן באחריות המדינה.

בד בבד, חברת ההפצה דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות של מוצרי מזון בישראל, הודיעה הערב (רביעי) כי גם היא מקפיאה את העלאת המחירים שתכננה, עד לאחר פסח. דיפלומט מייבאת עשרות מותגים מובילים, בין היתר את ג'ילט, סטאר קיסט, היינז, פמפרס, אוראו, מזולה, בלו בנד, לוטוס, ג'ייקובס ומילקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully