וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית המחירים נבלמה? הנה מה שדורשים יצרני המזון מליברמן

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 12:17

רק לפני כמה ימים חגגו כולם את בלימת עליית המחירים. עתה נשלפה תכנית המגירה של יצרני המזון: הנחות בתעריפי החשמל והארנונה שעלותן מיליארדי שקלים. מאיפה? מהכיס של אזרחי ישראל שאולי לא ישלמו יותר בסופרמרקט, אבל ייאלצו לממן את רווחי העתק של היצרנים והיבואנים

הנחה בארנונה, מים וחשמל לשנה הקרובה, תמורת ויתור על התייקרות מוצרים, זו "עסקת החבילה" שיציעו יצרניות המזון לשר האוצר, אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי. בנוסף מתכוונות היצרניות לבקש הורדת מע"מ משמעותית על מוצרי המזון. עלות "העסקה" לאזרחי ישראל - מליארדי שקלים כבר בשנת 2022.

במכתבי התשובה ששלחו יצרניות המזון לשרי האוצר והכלכלה שהזהירו אותם מפני העלאות מחירים ונקיטת צעדים חמורים נגדן, רמזו מנהלי "אסם", "שטראוס" ו"סנו" על התכנית.

מנכ"ל אוסם כתב, "רק עסקת חבילה שבה כל הגורמים הרלוונטיים נכנסים תחת האלונקה, תוכל לסייע לפתרון הבעיה. בשם אסם נסטלה, אני מתחייב כי ככל שתתקיים עסקת חבילה כזו, אסם נסטלה תתרום את חלקה, כדי שנוכל כולנו יחד להגן על רווחתו של הצרכן הישראלי, לחזק ולשמר את התעשייה בישראל".

גם מנכ"ל שטראוס ביקש במכתבו, "אנא שמרו על סביבה שמכבדת ותומכת ביכולתן של חברות תעשייתיות לפעול ולשגשג במדינה".

סופרמרקט. Shutterstock, עיבוד תמונה
היצרנים והיבואנים הגדולים שממלאים את סל הקניות שלנו. עסקת החבילה במוצעת תועיל בעיקר ליצרנים/עיבוד תמונה, Shutterstock

החוצפה של יצרניות המזון

יש להניח ששר האוצר, אביגדור ליברמן, ידחה על הסף את דרישות התעשיינים. לפי ההערכות באוצר עלות סבסוד "עסקת החבילה" המוצעת יעמוד על מליארדי שקלים בשנה הקרובה, שאותם ישלמו כלל ארזרחי ישראל, מהקופה הציבורית. או אם להיות מפורשים יותר: יד אחת תוזיל את סל הקניות והיד השנייה תיקח לו כסף מהכיס כדי לממן אותה.

מה גם שהנתונים מראים שדרישת היצרניות הגדולות להקלות אינה במקומה, שלא לומר גובלת בחוצפה. תנובה מתכוננת להנפקת מניותיה בתל אביב לפי שוו חברה של 10 מליארד דולר, המשקף מכפיל 11 על צפי לרווח תפעולי תזרימי שנתי של 900 מליון דולר.

שטראוס דיווחה ברבעון השלישי על רווח נקי של 204 מליון שקלים, עלייה של 28% מהרבעון המקביל בשנה שעברה, ורווח נקי של 535 מליון שקלים בינואר - ספטמבר 2021, עליה של 8.3% ללעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בכל מקרה, יש לשים לב לכך שההצעה היא של התעשיינים בלבד, כלומר של יצרני המזון ולא של היבואנים שייהנו רק מחלקה - והיה אם תתקבל: הוזלת המע"מ על מוצרי מזון, ניקוי וטיפוח בוודאי שתהיה טובה גם להם, אך הם אינם צפויים להינות מההקלות המבוקשות בארנונה ובחשמל, מאחר שאינם יצרנים.

יו"ר איגוד תעשיות המזון דודי מנביץ'. יחצ,
דודי מנביץ', יו"ר איגוד יצרניות המזון בהתאחדות התעשיינים: "נשמח לשבת עם משרדי האוצר והכלכלה ולמצוא פיתרונות"/יחצ

"דואגים גם לקטנים" האמנם?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, קבל בשבוע שעבר על עלייה של 11% במחיר הארנונה לעסקים בשנים האחרונות, התייקרות של 10% במחיר החשמל לעסקים, 5.3% במחיר הדלק, עלייה במחיר המים בגלל עליית מחיר החשמל ועליית מיסים ייעודית לתעשייה של שמנים במכונות תעשייתיות, עלויות רגולציה עודפת, עליה של 400% בעלויות ההובלה הימית וכמובן עליה של 40% בחומרי הגלם. כל אלה לא הותירו בידי היצרניות ברירה, והן נאלצו להעלות את מחירי המוצרים.

דודי מנביץ', יו"ר איגוד יצרניות המזון בהתאחדות התעשיינים, אומר ל"וואלה", "נשמח לשבת עם משרדי האוצר והכלכלה ולמצוא פיתרונות". כן הושיף שעלויות החשמל, המים הארנונה הם בידיה של ממשלת ישראל והיא זו שצריכה לפעול.

"אין שום סיבה להעלות את המחירים הללו לכולם, ובטח ובטח לא לתעשייה. אנחנו מצפים שכמו שמבקשים מאתנו לא להעלות מחירים, שגם הממשלה לא תייקר מחירים ואפילו תוזיל אותם עד סוף השנה הקרובה, שבסופה, כך אנחנו צופים ומקווים, צונאמי עליות המחירים יסתיים. בישראל שיעור המע"מ על מזון הוא כפול מאשר במדינות ה - OECD. צריך להפחית אותו ובכך להקל על הצרכנים".

כשמנביץ' נשאל מדוע הצרכנים צריכים לסבסד את היצרניות הגדולות, שהרוויחו סכומי עתק בשנה האחרונה, הוא אומר שבשאר העולם מחירי המזון עלו ובישראל נמנעו מלייקר אותם, ושהוא דואג לכולם, ליצרניות הגדולות ול-200 היצרניות הקטנות החברות בארגון.

ספק אם הדאגה ליצרניות הקטנות עומדת בראש סדר העדיפויות של הארגון. איכשהו, הסיטואציה הזאת עושה דה ז'ה וו לימים בהם יצאו כמה מעשירי הסוחרים במשק למלחמה "בשם העסקים הקטנים", רק כדי ליהנות מפיצוי שמן ממדינת ישראל - ולבסוף לבקש לחלק אותו כדיבידנד. זוכרים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully