וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינויים בעייתיים דווקא בנציבות שירות המדינה?

עודכן לאחרונה: 8.2.2022 / 16:06

נציבות שירות המדינה היא הממונה על שמירת הכללים במינויי עובדים בשרות הציבורי, אבל שורה של מינויים בנציבות עצמה, מעלים חשש שמא דווקא היא עוברת על התקנות. תגובת הנציבות: "כל המינויים האמורים הם על פי הכללים הנהוגים, על פי התקשי"ר ובסמכות נציב שירות המדינה"

האם נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, מבקש להאריך את תקופת כהונתו של סגנו, מוטי אהרוני, שלא כדין?

לוואלה נודע כי הנציב מתכוון להאריך את כהונתו של אהרוני עד לפברואר 2023, זאת חרף העובדה שאהרוני הגיע לגיל פרישה כבר בפברואר 2020 ולפי כללי נציבות שירות המדינה היה עליו לפרוש מתפקידו. אולם שירותו הוארך - בפעם הראשונה לפברואר 2021 ולאחר מכן עד לפברואר 2022.

תקנון שירות המדינה (התקשי"ר) אמנם מאפשר להאריך את משך העסקתם של עובדים בשירות המדינה שהגיעו לגיל פרישה, אך זאת רק בתנאי שפורסם מכרז לאיוש המשרה. במקרה של אהרוני לא פורסם מכרז לאיוש המשרה שלו עד למועד כתיבת שורות אלה.

מדוע הסיפור של אהרוני צורם במיוחד? מעבר לכך שהנציב עצמו אינו עומד, לכאורה, בכללי נציבות שירות המדינה עליהם הוא אמון ושאותם הוא אוכף על שאר זרועות הממשלה, המקרה של אהרוני דורש התייחסות מיוחדת: לפני כשנה ניסה הנציב למנות את אהרוני, שנחשב למקורבו, לכאורה בניגוד לכללי הנציבות, לתפקיד מבקר הפנים.

זהו תפקיד רגיש שדורש עצמאות רחבה ולפחות על פניו לא מתאים לאיוש בידי אדם שעלול להימצא בניגוד עניינים לכאורה, בשל קרבתו לנציב. לבסוף, המינוי לא יצא לפועל. לדעת רבים, בעקבות חשיפת כוונותיו של הנציב בתקשורת.

בנוסף לכל אלה שורה של תפקידים בכירים בנציבות מאוישים בניגוד לתקשי"ר. כך למשל, ראש הסגל הבכיר בנציבות, אילן רם,משמש כממלא מקום של מנהל אגף מערכת הבריאות. קודם לכן שימש בנוסף לתפקידו כממלא מקום מנהלת אגף מכרזים למשך כשנה וקודם לכן מילא את מקומו של מנהל המדרשה, שוב למשך כשנה - הכל ברצף ובנוסף לתפקידו.

גם ראש האגף לתכנון אסטרטגי ומדיניות בנציבות, תפקיד בכיר למדי, רונן דסה, הוא מינוי זמני. בנוסף למינוי הזמני של דסה לתפקיד ראש האגף לתכנון אסטרטגי הוא משמש כממלא מקום גם בתפקיד ראש האגף לשוויון מגדרי.

תפקיד נוסף שמונה לכאורה שלא לפי כללי התקשי"ר, הוא של סגן מזכיר הממשלה, בו מכהן עמי כהן, יועצו הקרוב של הנציב, שממלא את התפקיד כבר כשנה וחצי, מאז נסגרו הדברים מול מזכיר הממשלה דאז צחי ברוורמן.

הסיפורים האלה מספקים הצצה למה שקורה בנציבות שירות המדינה. גורמים שונים איתם שוחחנו, הגדירו את המצב בנציבות "מתחת לכל ביקורת".

אחד הגורמים אף הוסיף: "הנציבות לא מרשה לאף משרד ממשלתי 'לתפור' משרות במילוי מקום - וטוב שכך כמובן, אך בפועל הנציבות עצמה מלאה במשרות של מנהלים בכירים, לא זוטרים, שמכהנים בתפקיד דה פקטו כממלאי מקום.

מעבר לכך שאנו עוברים על 'נאה דורש נאה מקיים', יש גם בעיה אמיתית בדרך העסקה הזאת בגלל שהמנהל שנמצא במילוי מקום הוא לא עצמאי ולא פועל בשיקול דעת מקצועי, מחשש שמא לא יתמנה לתפקידו באופן קבוע, לאחר שיתפרסם מכרז לאיוש התפקיד התפקיד. ככה ניתן לנווט אותו לכל כיוון שהנציב או מי מטעמו חפץ, את הציבור זה לא משרת".

דניאל הרשקוביץ'. ראובן קסטרו
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ. "כל המינויים האמורים הם על פי הכללים הנהוגים, על פי התקשי"ר ובסמכות נציב שירות המדינה"/ראובן קסטרו

ניסה לתקן אך פוטר?

מי שכן ניסה לתקן - תחילה בתוך הנציבות עצמה ולבסוף אף בפנייה למבקר המדינה (אך ללא הועיל) הוא יוני דוקן, שפנה אל נציבות שירות המדינה ואף כתב למבקר: "במקום לפרסם מכרז לתפקידו של מוטי אהרוני ממשיכים להאריך לו את השירות. יאמר כי בכוונת הנציב להאריך שוב בשנה נוספת את שירותו של אהרוני וטרם פורסם מכרז לתפקיד כפי שקובעים הכללים להארכת שירות" אך לדבריו, חרף פנייתו המבקר לא טרח להשיב לפנייתו עד היום.

פנינו למשרד מבקר המדינה שהגיב: "לא התקבלה אצלנו פנייה ממר דוקן. ככל שתתקבל פנייה, היא תיבחן כמקובל". יצוין כי בידי וואלה הוכחות לפניית דוקן לגורמים במשרד המבקר.

עובדים בנציבות חשים קושי באכיפת הנהלים, כמתחייב מתפקידם. הסיפור הבא ממחיש עד כמה קשה לעובדי הנציבות לאכוף את הכללים:

בחודש יוני 2020 בין גל התחלואה הראשון לשני, ביקש מנכ"ל משרד הבריאות דאז, הפרופ' חזי לוי, למנות את מקורבתו איילת קדר כיועצת בכירה במקום מי שכיהן עד אז בתפקיד - נעם ויצנר (חשוב להבהיר שאין חולק על כישוריו של ויצנר) אותו ביקש לוי למנות בנוסף כראש המטה שלו. בקשתו של לוי הצריכה מהנציבות למצוא פתרון להעסקתו של ויצנר, זאת משום שהכללים של הנציבות אוסרים על מנכ"ל משרד ממשלתי להעסיק במקביל יועץ בכיר וראש מטה בשל כפילות התפקידים. מי שטיפל מטעם הנציבות בבקשה הוא יוני דוקן, שהיה הממונה מטעמה על מערכת הבריאות.

דוקן הזכיר למשרד הבריאות את כללי הנציבות במספר מיילים ואף כיתב את נציב שירות המדינה אליהם. במשרד הבריאות לא ממש אהבו את התעקשותו של דוקן ולבסוף מינו את ויצנר לתפקיד בעל שם אחר, אך הלכה למעשה הוא שימש כראש מטה מנכ"ל משרד הבריאות.

דוקן לא ויתר ואף שלח מייל בנושא לפרופ' חזי לוי, אלא שאז הנציב החליט להפקיע ממנו את סמכויותיו וכתב לו: "בעקבות מכתבך לחזי לוי, החלטתי בשלב זה על הפקעת סמכויותיך כמנהל אגף בכיר מערכות בריאות בשבוע הבא אקיים שימוע כנדרש".

תגובות:

תגובת משרד מבקר המדינה הובאה בגוף הכתבה.

מנציבות שירות המדינה נמסר: "כל המינויים האמורים הם על פי הכללים הנהוגים, על פי התקשי"ר ובסמכות נציב שירות המדינה.

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, החליט לסיים את העסקתו של מר יוני דוקן בתום הליך סדור לבחינת סיום העסקתו, שהתנהל על-פי הכללים הנהוגים בשירות המדינה, לרבות עריכת שימוע כדין ומתן האפשרות המלאה למר דוקן לטעון את טענותיו אשר נלקחו בחשבון ונכללו במכלול השיקולים שהובילו להחלטת הנציב. ההליך לווה מתחילתו על ידי הייעוץ המשפטי ופרקליטות המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully