וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלחמה ביוקר המחיה: מחירי הירקות והפירות ישארו גבוהים

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 15:01

הערב תתפרסם תכנית ממשלתית למלחמה ביוקר המחיה שתכלול הקלות במס, הורדת מחיר החשמל והפחתת מיסוי על מזון, אבל עם כל הכבוד לתכנית, עניין חשוב אחד לא יהיה בה: רפורמת החקלאות, תשובה אמיתית ליוקר המחיה. כך מנצח הלובי החקלאי במלחמהאת שר האוצר ואת הצרכנים

הערב תפרסם הממשלה את התכנית למלחמה ביוקר המחיה. ככל הנראה יכללו בה הוספת נקודות זכות במס הכנסה למשפחות עובדות, הורדת מחיר החשמל והפחתת מיסוי על מזון.

מה שלא יהיה בה הוא הרפורמה בחקלאות, נדבך משמעותי בהורדת מחירי סל המזון לאזרחי ישראל. למה מהלך חשוב כל כך בחוץ? בגלל קבוצת אינטרסים, שפועלת בכל דרך אפשרית כדי לדחות, למסמס, לעכב, להכפיש ולקבור אותה, למרות שאין חולק שהגיע הזמן שתצא כבר לדרך.

ובדרך, כל מטרה ראויה - גם אם מדובר בחברי הוועדה לבדיקת פערי התיווך, זו שהחקלאים עצמם ביקשו להקים, שחוטפים מתחילת השבוע מבול של השמצות כדי לקעקע מראש את המסקנות שהם אמורים להגיש עד סוף החודש. היום עולים גורמים מקורבים לוועדה להתקפה, כי פשוט נמאס להם. "קל להכפיש עובדי ציבור", אומר אחד מהם, "ולפרסם דברים מצוצים מהאצבע. הכל אסטרטגיות בריוניות של יחסי ציבור ותקשורת".

במסגרת הרפורמה ביבוא החקלאי, שהייתה אמורה להיכלל בחוק ההסדרים ונמשכה ממנו, מתכוונים משרד האוצר והחקלאות להוריד במהלך חמש שנים את מכסי הייבוא על פירות וירקות, שמחירם הממוצע עלה בעשור האחרון ב- 20%. שרי האוצר והחקלאות היו אמורים להודיע הערב על ביטול המכסים ללא צורך בחקיקה, אבל הלחץ הפוליטי מתוך הקואליציה - של מפלגת העבודה, כחול לבן ומר"צ דחה את ההודעה לפחות עד סוף פברואר, מועד הגשת מסקנות הוועדה שמונתה לבחינת פערי התיווך, ועדה שכולה כרוניקה של משיכת זמן עם סוף ידוע מראש.


הוועדה שאמורה לבדוק מי האחראים לפערי התיווך ואם קיימים כאלה, מרגע יציאת התוצרת מהשדה ועד למדף בסופרמרקט, החלה את עבודתה בעשרה באוקטובר בשנה שעברה. בראשה עומד ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, וחברים בה מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופן-פס, הממונה על התחרות מיכל כהן וסגנית הממונה על התקציבים באוצר, עדי חכמון. מכיוון שהוועדה היא ממשלתית, החקלאים (שדרשו כאמור את הקמתה) אינם חברים בה, והדבר מוציא אותם מדעתם. עוד טרם התחילה בעבודתה, כבר הותקפו חבריה והוכתמו כמי שתומכים ברפורמה.

אביגדור ליברמן עודד פורר מגישים המלצותיהם לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
שרי האוצר והחקלאות, אביגדור ליברמן ועודד פורר: האם יצליחו להציל את רפורמת הדגל שלהם?/ראובן קסטרו

האשמות החקלאים: "ירו את החץ ואז סימנו את המטרה"

הדו"ח שתכתוב הוועדה יהיה השלישי שעוסק בסוגיה, קדמו לו הדו"ח של מרכז המחקר של הכנסת, זה שגיבשה וועדת המחירים והדו"ח של רשות התחרות. כולם ניתחו את שרשרת האספקה של פירות וירקות בישראל, בחנו חסמים וכשלי שוק, כמו פערי תיווך, שעלולים לפגוע בצרכנים, ובדקו האם יש רווחיות חריגה של מי מהגורמים בשרשרת האספקה, שעושה קופה על חשבון החקלאים הצרכנים או שניהם. המסקנות היו דומות: בגלל מחירי הפירות והירקות הגבוהים, יש לטפל במבנה השוק לעומק, אבל אין גוף שמבצע ניצול ממוקד של החקלאים.

במסגרת המו"מ מול משרד החקלאות על הרפורמה, עמדו החקלאים על הרגליים האחוריות, לחצו - והוועדה יצאה לדרך, למרות התנגדות האוצר, שלא ראה צורך בוועדה נוספת. במקביל הם ניהלו מו"מ מול משרד החקלאות על איך היא תראה. בימיו של אלון שוסטר כשר החקלאות, הוצע לחקלאים סבסוד ישיר של 40 שקל לדונם, השר פורר העלה את הסכום ל - 100 שקל והוסיף גם הגדלת מספר עובדים זרים, הפחתת תעריפי מים, חקיקת חוק עידוד השקעות הון בחקלאות, בניית שוק סיטונאי מקוון, ומיליארד שקלים להכנסת טכנולוגיות חדשות, בתמורה להורדת מכסים על פירות וירקות ל - 10% בלבד, בפריסה לחמש שנים.

כל זה לא הניח את דעתו של דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים (ויו"ר "נשיאות המגזר העסקי") שניהל את המו"מ. "עשינו חישוב", הוא אומר לוואלה, "שהחיסכון למשפחה יעמוד על 60 שקל בלבד, אבל יפגע אנושות בחקלאות של הגליל, הגולן ועוטף עזה. ביקשנו שאם אחרי שנה כל ההבטחות שניתנו לנו לא יעברו בחקיקה, הרפורמה תיעצר, והשר פורר לא הסכים לשמוע".

עם סיום המועד שנקבע לשימוע הציבורי, ואחרי טענות על גרירת רגליים ומשיכת זמן מכוונת במו"מ מצד החקלאים, הודיע השר עודד פורר שהוא מתכוון להוריד את המכסים באופן מידי. החקלאים הזדעקו, גייסו את חברי הקואליציה, ואלה הגיעו לסיכום לפיו לא יעשה מהלך חד צדדי, אלא רק החלטה משותפת. במשך עוד עשרה ימים ניסו במשרדו של פורר לדבר אל ליבם של אמיתי וחבריו, אך ללא הועיל. ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, התגייס למאמץ, ניסח פשרה משלו, שלפיה הסיוע של חקלאים שנפגעים מהרפורמה יוכפל, אבל גם היא נדחתה על הסף.

בסוף השבוע שעבר נותקו המגעים בין הצדדים. ביום ראשון התראיין דובי אמיתי לרדיו צפון 104.5 FM, והכריז שלפי ההדלפות שקיבל, הוועדה לבחינת פערי התיווך עומדת לפסוק נגד החקלאים ושכל חברי הוועדה נגועים באינטרסים. "משרדי החקלאות והאוצר ירו את החץ ואז סימנו את המטרה", אומר אמיתי לוואלה, "הכל היה מכור מראש. הגשתי להם את הדוחות שלי כחקלאי והם לא טרחו אפילו לפתוח אותם".

פירות וירקות. ShutterStock
"לא נכנסנו לסוגייה של איך החקלאים עושקים אותנו..."/ShutterStock

"בסין הקומוניסטית זה לא קורה"

גורמים המקורבים לוועדה, ששבעו מהשטיקים והטריקים של החקלאים, מורידים כפפות. "כשנגמר השימוע הציבורי והם הבינו שהם לא יכולים למשוך יותר זמן", אומר אחד מהם, "החקלאים עברו ממהלך של מסמוס הרפורמה, להכפשות של ארבעה חברי וועדה, כולם כלכלנים, אנשים חסרי פניות שעושים את העבודה באובייקטיביות. כי להכפיש עובדי ציבור לא עולה כסף.

ערכנו בדיקה והטענות שלהם על הדלפות מצוצות מהאצבע, לא היה ולא נברא. הכל חלק מטקטיקה של משיכת זמן ואסטרטגיה של 'בואו נגיד שהמסקנות נגדנו מראש, כדי לקעקע אותן כשיתפרסמו. ואם נטעה, אז לא נורא. נגיד שהפקידים עשו את עבודתם נאמנה'".

גורם אחר אומר לוואלה, "יכולנו להראות שיש חקלאים עם הכנסות גבוהות מאוד, מונופלים כמו ההתאגדויות של 'בראשית' ו'טלי', קרטל של תיאום מחירים דרך המועצות למיניהם, אבל לא נכנסנו לסוגיה של איך החקלאים עושקים אותנו, אלא אנחנו בוחנים נתונים שעומדים למולנו בקשר לפערי התיווך בלבד. הטקטיקה שלהם הייתה להקים ועדה בנושא שנבדק כבר בעבר לא פעם ואז לקעקע את אמינות חבריה, כשלאף אחד מהם אין רווח פוליטי או מקצועי ממנה.

"הם לא מבינים שלאנשים נמאס לחשוב כמה פעמים לפני שהם קונים מלפפון, כשהחקלאים קובעים כמה יגדלו, מה יהיה המחיר ואיפה ימכרו, בסין הקומוניסטית זה לא קורה. היו כבר שלושה דוחות על העניין הזה, כולם עומדים בפנינו, וכולם מצאו שאין בעיה ייחודית בפערי התיווך בחקלאות והזוי לצפות שתהיה תוצאה אחרת בפעם הרביעית. לא רצינו להגיע לוועדה הזאת מראש בדיוק בגלל זה.

"הוועדה הייתה אמורה לסיים את תפקידה לפני למעלה משבוע, ואנחנו חוששים שישתמשו בה כדי למסמס את הרפורמה, באמצעות קעקוע המסקנות. המו"מ התפוצץ, אי אפשר להגיע להסכמים, גם 'יש עתיד' הרימו ידיים בגלל החקלאים. הטענות של דובי אמיתי שלא בחנו את הדו"חות הכספיים שלו מגוחכת. המתודולוגיה לא מתבססת על מגדל תפוחים אחד, אלא על ממוצעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully