וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הטרנד: מה קורה למניות האופנתיות אחרי שחולף ה'באזז'?

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 13:04

לפעמים חלומות מתנפצים? משקיעי הטרנדים החמים זוכים למקלחת קרה, כאשר מחיר מנייתן של חלק מהחברות, שהציתו בעבר את דמיונם, מתחיל לאבד את אוויר ה'באזז' החם עליו נישאו. יצאנו לבדוק ולהשוות

שוק ההון נחשב למקום רציני ושכלתני, שבו הכל נסוב על ביצועים, מכירות, תחזיות מנומקות ועוד, אבל האמת היא שכמו תחומים רבים אחרים בחיינו, גם הוא חשוף לאופנות, לרוח התקופה, ליחסי ציבור שמשפיעים על הלך הרוח של המשקיעים.

יש חברות שנישאו על כנפי הבאזז, אבל איבדו משוויין לאחר שחדלו להיות הנושא הלוהט בשוק ההון. יצאנו לבדוק כמה חברות כדי לבחון את התופעה ומצאנו שמאז שווי השיא שאליו הגיעו בעקבות טרנד או 'באזז' הנוגע לפעילותן, הן חוו ירידה ממוצעת של כ-78% במחיר מנייתן - וירדו אל מתחת לשווי של 100 מיליון שקל.

הירידה החדה ביותר נחוותה במניית חברת הקנאביס הרפואי 'אינטליקנה', שירדה ב-91.62% מאז הגעתה לשווי שיא של כ-374 מיליון שקל לפני כ-3 שנים - התקופה בה הפך הקנאביס הרפואי לתחום הלוהט בבורסה בתל אביב.

תשקיף המדף שפרסמה 'אינטליקנה' לפני כשבועיים יכול, אולי, ללמד על ההבדל בין תחזית המשקפת חלום או חזון, לבין המציאות המתגלה. החברה ציינה כי בעוד הערכת השווי שלה העריכה את תחילת יצוא הקנאביס הרפואי בשנת 2020, בפועל, הייצוא עדיין לא אושר, וכי לעת זו קיים סיכוי להתרת היצוא החל משנת 2022.

בנוסף, הערכת השווי שלה הניחה כי ללא ייצוא יעמדו הכנסותיה לשנת 2019 על כ-8.9 מיליון שקל, בשנת 2020 על כ-20.7 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה של 2021 על כ-17.6 מיליון שקל. אך בפועל החברה לא ייצרה הכנסות בשנת 2019, ושנה לאחר מכן הכנסותיה עמדו על כ-150 אלף שקל בלבד, ובמחצית הראשונה של 2021 על כ-800 אלף שקל.

החברה גם ציינה כי הסכם לרכישת 7 טון קנאביס רפואי באופן הדרגתי למשך 3 שנים, שהוצג למשקיעים, בוטל בשל שינוי תנאי השוק. מה השתנה מאז הרבעון השלישי של 2018 ועד היום?

'אינטליקנה' מציינת כי הערכת השווי שסיפקה הניחה כי החברה תקבל רישיונות קבועים והסמכות לפעילותה כבר ברבעון הראשון של 2019, אך בפועל תהליך הרישוי וההסמכה הסתיים במלואו ברבעון השני של שנת 2020.

החברה ציינה כי תהליך הרישוי התעכב בשל הליכים בירוקרטיים מול היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות), המושב בו ממוקם המתקן, מנהל מקרקעי ישראל, הוועדה המקומית
לרישוי, משרד החקלאות וכן עקב דרישות נוספות שעלו ולא היו צפויות במהלך קבלת הרישיון הקבוע.

אינטליקנה הניחה שתתחיל לגדל קנאביס רפואי כבר ברבעון השני של שנת 2019, כאשר בפועל את השתילה הראשונה היא ביצעה רק בסוף הרבעון השני של שנת 2020, וביצעה קציר ניסיוני רק החל מסוף הרבעון השלישי אותה שנה.

מכירות מסחריות החלו רק ברבעון השני של 2021, לאחר שהחברה הצליחה להגיע לרמת האיכות הנדרשת. אלו גם הובילו לכך שהחברה לא ביצעה מכירות בשנים 2019 ו-2020, כפי שחזתה.

בנוסף, החברה סברה כי תידרש להשקעות מצטברות במהלך השנים 2018-2021 בהיקף של כ-11.6 מיליון שקל, כאשר בפועל הושקעו בה כ-17.2 מיליון שקל עד לסוף 2020, וצפויה בה השקעה נוספת של כ-1 מיליון שקל.

חנות למכירת קנאביס רפואי בתל אביב 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קאנביס רפואי. אחד התחומים שמושפעים מאוד מה"באזז" סביבם/ראובן קסטרו

לא רק בתחום הקנאביס

העלייה בכמות ההשקעות בפועל אל מול התחזית, מיוחסת על ידי החברה בעיקר לאימוץ טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לחברה לעמוד בדרישות האיכות והתקינה.

לצד החברות שירדו אל מתחת לשווי 100 מיליון השקלים נסחרות חברות נוספות שחוו ירידות חדות, גם אם לא נשטפו אל מתחת לקו האדום של שווי החברות. אחת מהן היא חברת המערכות הרובוטיות לניקוי מערכות סולאריות 'אקופיה', שכמו 'אינטליקנה רכבה גם היא על 'באזז' ירוק - טרנד האנרגיה ירוקה.

זמן קצר לאחר שהחלה להיסחר בסוף נובמבר 2020, 'אקופיה, שבין בעלי מניותיה נמצא ליאון רקנאטי (6.98%), נסקה לשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, ומאז ירד מחיר מנייתה בכ-79% עד לסוף יום המסחר שנבחן (ראו טבלה).

החברה גייסה כ-282 מיליון שקל במהלך הנפקתה באחוזת בית לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל לפני הכסף. כספי הגיוס מהווים כ-88% משווי החברה נכון לסוף יום המסחר שנבחן.

בהנפקת החברה השתתפו חברות הביטוח 'הראל', 'מנורה', ו'מגדל', ובתי ההשקעות 'מור', 'מיטב דש', 'קרן ספרה' ו'פסגות'.

החברה שיציאת האוויר החם שנכנס אליה בעקבות ה'באזז' סביב פעילותה הוביל אותה להיסחר בשווי הנמוך ביותר מבין החברות שנבחנו בטבלה היא חברת הקנאביס הרפואי 'פארמוקן'.

זו האחרונה נסחרה בסוף יום המסחר של שלישי האחרון בשווי כ-39 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-231 מיליון שקל כאשר המנייה הגיעה לשיאה במהלך 2019. בשנת השיא החברה גם מינתה את דני גילרמן, שגריר ישראל לשעבר באו"ם, לתפקיד היו"ר. תפקיד ממנו פרש כשנתיים לאחר מכן.

חלומות פרעה מתממשים באופן קבוע בשוק ההון, בין אם אלו שבע פרות רזות הבולעות שבע פרות שמנות, ובין אם אלו שבולים כחושות שבולעות שבולים יפות. אך על המשקיעים האחריות להסתכל בעיניים פקוחות ולבחון אם מדובר בשומן או כחשון, ועד אז, לקוות שהחברות למדו מפתרון יוסף - ואגרו שקל לבן לטרנד שהפך שחור.

חברות טרנדיות מניות פברואר 22. ללא, מערכת וואלה!
מניות "טרנדיות" שירדו מגדולתן/מערכת וואלה!, ללא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully