וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעריפי החשמל עלו? זמן לאנרגיות מתחדשות

אביחי רז, טור אורח

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 11:38

דווקא עכשיו אפשר לחסוך בחשבון החשמל. שינוי התעריפים צריך להאיץ את המעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת

רבות נכתב אודות הכדאיות הכלכלית של הקמת מערכת סולארית על גג בית פרטי או מסחרי. בטור זה אפרט כיצד עליית מחירי החשמל שנעשתה בראשית חודש פברואר מהווה תמריץ להאצת המעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת, ובפרט אנרגיה סולארית.

לצורך כך, ראשית אתחיל במספר מושגי יסוד.

אנרפוינט. יחצ,
הרבה יותר זול ונוח. מערכת סולארית על גג/יחצ
  • תעריפי החשמל המכונים תעו"ז (תעריף עומס וזמן) מתחלקים בין עונות השנה - קיץ, חורף ועונות מעבר, ובין שעות הביקוש לפי פסגה, גבע ושפל.
  • על פי תעריף החשמל שעודכן בשבוע החולף ישלם הצרכן בחודשי הקיץ בשעות היום 123.1 אג' לקוט"ש (צריכה של קילו-וואט למשך שעה), בחודשי המעבר 54.5 אג' לקוט"ש, ובחודשי החורף 41.7 אג' לקוט"ש. ממוצע התעריף בכלל השנה עבור שעות היום על פי התעריף המעודכן עומד על 63.85 אג' לקוט"ש.
  • מערכת סולארית המותקנת על גג מבנה היא מתקן לייצור חשמל מאנרגיית השמש - אנרגיה סולארית. בעל המערכת הסולארית מקבל תשלום מחברת החשמל עבור החשמל אשר מיוצר על ידי המערכת ומוזרם לרשת החשמל.
  • במערכות סולאריות ביתיות (היינו - מערכות סולאריות עם הספק מותקן של עד 15 קילו-וואט) האופן שבו חברת החשמל משלמת בגין ייצור החשמל במערכות סולאריות ביתיות מבוצע בשיטה המכונה ע"י חברת החשמל - שיטת "הזרמה".
  • התשלום לצרכן על פי שיטת ה"הזרמה" מחושב כך שבזמן שיש בו גם ייצור על ידי המערכת סולארית וגם צריכת חשמל על ידי הצרכן, המערכת הסולארית קודם מקזזת את עלות החשמל הנצרך על ידי הצרכן. ככל שיש עודף ייצור על פני צריכה (כלומר - המערכת הסולארית מייצרת יותר חשמל ממה שהצרכן צורך באותו הזמן) המערכת הסולארית מזרימה את העודפים לרשת החשמל ובעל המערכת הסולארית מקבל על כך תשלום בתעריף קבוע העומד על 48 אג' לקוט"ש.

במילים אחרות, בזמנים בהם המערכת הסולארית מייצרת חשמל (שעות היום), אזי צריכת החשמל הביתית מקוזזת על ידי המערכת הסולארית והצרכן לא צורך חשמל מרשת החשמל הארצית.
וכאן בא לידי ביטוי התמריץ לאחר עדכון התעריפים שבוצע בשבוע שעבר. בתעריף החשמל המעודכן, אשר עלה בכ-6% ואשר עומד כאמור על 63.85 אג', ככל שהצרכן יהיה בעל מערכת סולארית, אזי החשמל המיוצר על ידי המערכת הסולארית יחסוך ממנו תעריף גבוה יותר, מאשר היה חוסך עד כה.
כלומר, עם עליית מחירי החשמל נוצר תמריץ נוסף להקמת מערכות סולאריות על גגות בתים, שכן בעל הבית יכול לחסוך את צריכת החשמל בשעות היום בתעריף גבוה יותר, ובכך להפחית (ובמקרים רבים אף לאיין לחלוטין) את חשבון החשמל שלו.

הכותב הינו מנכ"ל רב-בריח אנרגיה, זרוע האנרגיה של רב-בריח העוסקת בייזום והקמה של מערכות סולאריות למגזר הפרטי והמסחרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully