וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות המס להורים העובדים ישרתו רק את העשירים

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, טור אורח

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 12:44

הטבת המס המתוכנת מועילה רק לאזרחי המדינה הנמצאים בעשירונים העליונים. מדוע? קבלו הדגמה

אזרחי ישראל חווים בימים אלה גל התייקרויות חסר תקדים. מחירי המזון, מוצרי הצריכה, הדלק, החשמל, אפילו מחירי הטיפול ברכב במוסכים - נדמה שאין כמעט ענף במדינת ישראל שאינו מצטרף לפסטיבל עליית המחירים. בניסיון לבלום את השיטפון, גיבשו רה"מ נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן שורת צעדים. מתוכם, נדמה כי הצעד שהתקבל בתשואות הרמות ביותר הוא הכוונה לתת הטבות מס להורים העובדים.

במבט ראשון, נדמה שהצעד משקף את דאגת הממשלה להורים העובדים, המגזר שמזה כשנתיים כורע תחת נטל הקורונה - ועכשיו גם תחת יוקר המחירים. עם זאת, שמחת ההורים הייתה מוקדמת, שכן האמת נמצאת במספרים. מסתבר שהטבת המס המתוכנת מועילה רק לאזרחי המדינה הנמצאים בעשירונים העליונים. או במילים אחרות: ממשלת ישראל דואגת כנראה באמת רק לאזרחים העשירים.

הכנסה ברוטו ממוצעת לאישה. יחצ,
נתונים: עו"ד רו"ח נמרוד רטנר/יחצ

ההטבה המתוכננת היא מתן נקודות זיכוי במס להורים עובדים. מי שמביט על טבלת העשירונים יכול לראות בקלות כי ההורים שנמצאים מתחת לעשירון השישי לא ייהנו כלל מההטבה, כיוון שכבר היום הם לא משלמים מס (בגלל שההכנסה שלהם נמוכה והם לא מגיעים לתקרת המס), ולכן אין משמעות להנחות הקשורות לתשלום מס. בנוסף, בקרב ההורים העובדים שנמצאים בין העשירון השישי לשמיני - ייתכן שרק בן זוג אחד ייהנה מההטבה באופן מלא, כאשר בן הזוג השני שמקבל נקודות זיכוי על הילדים בדרך כלל לא משלם מס בשל נקודות הזיכוי שהוא או היא מקבל/ת. לדוגמא, גברת כהן מחדרה שיש לה שני ילדים בני 7 ו-9 משתכרת 9,000 ש"ח ברוטו בחודש, זכאית כיום ל-4.75 נקודות זיכוי - ובשל כך אינה משלמת מס הכנסה, ולכן כל הטבת מס נוספת שתקבל אינה תעזור למצבה הכלכלי. גברת לוי מרעננה, לעומתה, שיש לה שני ילדים באותם הגילאים ומשתכרת כ- 20,000 ש"ח ברוטו בחודש - גם היא זכאית ל-4.75 נקודות זיכוי ומשלמת כיום כ- 2,700 ש"ח בחודש מס בשל המשכורת הגבוהה יחסית. הטבת המס המתוכננת תעזור לה כלכלית, וכעת היא תשלם פחות מס ולכן הנטו שלה יגדל.

אז מי ירוויח? כמאמר הקלישאה, "העשירים מתעשרים והעניים מתענים". ההורים שייהנו הכי הרבה מההטבה שמעניקה הממשלה אלה ההורים הנמצאים בעשירונים ה-9 וה-10. גם הם כמובן סובלים מעליית המחירים, אבל אם השרים החליטו להיטיב עם ההורים העמלים - עדיף היה לו היו שמים דגש גדול יותר על ההורים הקורסים מהעשירונים הנמוכים. ומי עוד לא יוכל ליהנות מהטבות המס? לעשירונים התחתונים שאינם מרוויחים מהמלך מצטרפים, שלא במפתיע, תושבי הפריפריה הגיאוגרפית בישראל. אולי לא ידעתם, אבל בפריפריה ישנם יישובים שהאזרחים המתגוררים בהם זכאים להטבות מס. וכך, ההורים העובדים באותם יישובים, שמרביתם נמצאים בעשירונים התחתונים, אינם מגיעים בכלל לתקרת תשלום מס - ולא ייהנו מההטבה של השרים.

במקביל, אגב, רוצה הממשלה לחלק מענק מס הכנסה שלילי (מענק עבודה) להורים ששכרם נמוך במיוחד. גם במקרה הזה, מדובר ב"צחוק מעבודה". מדובר בהטבה שניתנת כבר היום ואינה חדשה כלל. מעבר לכך, מדובר בהטבה שזכתה לביקורת רבה מצד מבקר המדינה בשנת 2020 על כך שרשות המיסים אינה פועלת בצורה אקטיבית כדי לתת את הכסף לאזרחים, וכך הרבה מאוד אזרחים שזכאים להטבה אינם מודעים אליה ולכן לא מממשים את זכותם לקבל את מענק העבודה. בנוסף, ניתן להגיש את הבקשה למענק רק בשנה העוקבת ולא בעת קבלת המשכורות החודשית. כך, גם מי שיקבל את המענק הזה יוכל ליהנות ממנו רק בעוד זמן רב. אבל גל התייקרויות הוא היום, והאזרחים זקוקים לסיוע עכשיו - לא בעוד שנה. זה מה שיעזור להורים העובדים?

ככלל, מתן הטבות מס והקלות להורים העובדים היא צעד מבורך ומוצדק. בימים אלה, הם זקוקים לכל סיוע שיוכלו לקבל מהמדינה כדי להקל על חיי היומיום. עם זאת, חשוב שצעד כזה יועיל לכל ההורים העובדים, ובוודאי שאסור לו לפגוע דווקא בהורים מהעשירונים הנמוכים. יש לשנות את המתווה כעת, אחרת למחאה הציבורית המתגברת על יוקר המחירים תתווסף גם מחאה ציבורית נוספת על הצעדים השגויים ועל הפגישה של השרים דווקא באזרחים החלשים.

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר הוא מנכ"ל לשכת מומחי שכר, מומחה לדיני עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully