וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הקרה עולה שלב: האם יוניליוור בישראל תסתבך בגלל חרם הגלידה?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 13.2.2022 / 11:22

בשבוע שעבר פשטה רשות התחרות על משרדי יוניליוור, אך זו לא הצרה היחידה שמאיימת על השלוחה הישראלית של ענקית המזון: חוק החרם משנת 2011 מאפשר נקיטת סנקציות נגד מי שמחרים לא רק את מדינת ישראל, אלא גם "אזור הנמצא בשליטתה". ואיך קשור המשבר גם לרשות התחרות?

זה לא היה החודש של יוניליוור - בעולם וגם בישראל. לפני כחודש נודע שמניית החברה איבדה נתח עצום משוויה, בין היתר בגלל החרם שהכריזה "בן אנד ג'ריס" העולמית, שבשליטתה, על יישובים ישראלים שנמצאים מעבר לקו הירוק.

גם בזירה המקומית פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי החברה, בחשד לתיאום מחירים, חקרו מספר בכירים והחרימו צחשבים ומסמכים.

הקשר בין הזירה הגלובלית למקומית, התעורר מחדש בסוף השבוע האחרון: ביום חמישי, במהלך שיחה עם עיתונאים, אמר מנכ"ל יוניליוור העולמית אלן ג'ופ, כי "דירקטוריון בן אנד ג'ריס שואף לגבש wהסדר חדשw למכירות בישראל לפני סוף השנה. ההתמקדות שלנו כרגע היא להבין מה יהיה ההסדר החדש עבור בן אנד ג'ריס".

אבי זינגר, המנכ"ל והבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל, מי שסירב להנחייה להגביל את מכירות הגלידה, תחת המותג, לתחומי הקו הירוק בלבד סירוב שבעקבותיו החליטה יוניליוורכי החוזה עמו לא יחודש בסוף שנת 2022, משיב לדבריו של מנכ"ל יוניליוור: "אמירתו השערורייתית של מנכ"ל יוניליוור שוברת שיאי צביעות וחוסר הבנה של החוק הישראלי הקובע במפורש כי אין אפשרות חוקית להמשיך למכור בישראל מבלי למכור ביהודה ושומרון.

כל הסדר חדש שאינו כולל מכירה גם ביהודה ושומרון פירושו עבירה על החוק הישראלי. בדבריו מנכ"ל יוניליוור מאשר כי יוניליוור תביא לסגירת מפעל ישראלי שסירב להיכנע לחרם על חלק מאזרחי ישראל. בשבועות הקרובים ועדת החוקה של כנסת ישראל עתידה לאשר את תקנות חוק החרם שאושרו בשבוע שעבר ע"י שרי האוצר והמשפטים, מה שיאפשר הפעלת סנקציות מיידיות כנגד החברה בעקבות הדברים שאמר מנכ"ל יוניליוור".

אלן ג'ופ, מנכ"ל יוניליוור העולמי. רויטרס
אלן ג'ופ, מנכ"ל יוניליוור העולמית. מה שנראה בהתחלה כמכה קטנה בכנף של ענקית המזון העולמית, הופך לבעיה של ממש מבחינתו. האם הרגולטור הישראלי צפוי להתערב?/רויטרס

לא רק חוק החרם, גם רשות התחרות

על פי לשון חוק החרם שחוקק בשנת 2011 ומאפשר סנקציות כלכליות כנגד חברות המחרימות את ישראל: "חרם על מדינת ישראל" - הימנעות במתכוון מקשר כלכלי, תרבותי או אקדמי עם אדם או עם גורם אחר, רק מחמת זיקתו למדינת ישראל, מוסד ממוסדותיה או אזור הנמצא בשליטתה, שיש בה כדי לפגוע בו פגיעה כלכלית, תרבותית או אקדמית".

הטענות של זינגר נגד יוניליוור אינן מתמקדות רק ב"חוק החרם" שהבטיחו שרי האוצר והמשפטים לקדם, אלא נוגעות גם לרשות התחרות. על פי זינגר, בימים הקרובים עתידה הממונה על רשות התחרות לפרסם את החלטתה בנושא אותו הוא מכנה "הפרת ההסכם של יוניליוור אל מול הממונה על ההגבלים בישראל".

ההסבר: בשנת 2001, כאשר יוניליוור רכשה את בן אנד ג'ריס העולמית, נזקקה יונילוור בישראל לאישור של הממונה על ההגבלים העסקיים (בשמו הנוכחי: רשות התחרות) . הסיבה: יוניליוור שבעקבות הרכישה מחזיקה בישראל ב-2 חברות בת: גלידות שטראוס ובן אנד ג'ריס, עלולה לפגוע בתחרות. התנאי של דרור שטרום, הממונה דאז, לאישור העסקה: אסור ליוניליוור להגביל בשום צורה את נתחי השוק של מי מהחברות בבעלותה.

אבי זינגר, בן אנד ג'ריס. מתן פורטנוי,
אבי זינגר, בעלים ומנכ"ל בן אנד ג'ריס בישראל, שעתיד לאבד את הזיכיון למותג בסוף השנה. נלחם גם דרך חוק החרם וגם דרך רשות התחרות/מתן פורטנוי

לדעתו של זינגר, בעת הכרזת החרם על יהודה ושומרון, מפירה יונילוור את ההסכם עם רשות התחרות, כיוון שהפיכת המותג למיובא בלבד ולא כזה שמיוצר בישראל, תפגע בתחרות.

על פי זינגר "יוניליוור העולמית המנסה כעת למזער נזקים ומכריזה כי היא תמשיך לשווק את הגלידה בישראל ללא הזכיין הישראלי, פועלת בניגוד מוחלט לחוק וכל הסדר שאינו כולל מכירה ביו"ש, פירושו דריסת החוק הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully