וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקחי משרד הכלכלה פשטו על עסקים שהפקיעו מחירים

עודכן לאחרונה: 13.2.2022 / 15:30

נלחצו מהציבור? פקחי משרד הכלכלה יצאו בשישי האחרון למבצע שהוגדר ע"י המשרד כ"מבצע למלחמה ביוקר המחיה". במבצע שזכה לשם "שבת שלום", נבדקו 90 בתי עסק ונפתחו 40 תיקי חקירה נגד עסקים בתחום המזון שחרגו ממחירים של מוצרים בפיקוח

נלחצו מהציבור? פקחי משרד הכלכלה יצאו בשישי האחרון למבצע שהוגדר ע"י המשרד "מלחמה ביוקר המחיה" במבצע "שבת שלום" שנערך בשישי האחרון נבדקו 90 בתי עסק ונפתחו 40 תיקי חקירה.
האם במשרד הכלכלה נלחצו מהמחאה החברתית והחליטו לעשות מעשה כדי להילחם ביוקר המחיה?

תהא הסיבה אשר תהא, בזמן שרובנו היינו עסוקים בהכנות לשבת ולסוף השבוע, במשרד הכלכלה החליטו "לפשוט" על עסקים שחרגו מהמחיר המפוקח ומכרו לציבור מוצרים כמו גבינה לבנה וחלה לשבת, ביותר ממה שהיה מותר להם למכור.

במסגרת המבצע שזכה לכינוי "שבת שלום" ובמסגרתו נבדקו כ-90 בתי עסק בערים נהריה, חיפה, ירושלים, בית שמש, בת ים, ראשון לציון, מודיעין, דימונה, תל אביב ועוד.
במשרד ציינו כי נפתחו 40 תיקי חקירה, 33 בגין אכיפה במסחר מוצרים במחיר מפוקחים ושבעה בתחום מכסות בשר ביבוא פטור ממכס.

במסגרת המבצע נבדקו מחירים של המוצרים המחויבים במחיר מפוקח, בהם חלה ולחמים, ביצים, חלב ומוצריו מלח ועוד. כמו כן נבדקה נוכחות על המדפים ומחירי בשר במחיר מוזל, אשר חולק ליבואנים במסגרת מכסות פטורות ממכס.

חלת שבת. ShutterStock
"שבת שלום"? נשמע יותר כמו "טיפה בים"/ShutterStock

מתוכננים מבצעים נוספים

כדי להבין יותר לעומק מדוע במשרד הכלכלה החליטו לצאת למבצע אכיפה בשישי האחרון, וואלה! שוחח עם נאוה זקן, סמנכ"לית אכיפה ומדידה במשרד הכלכלה.

"ישנם מספר מוצרים שהמחיר שלהם נמצא בפיקוח. בין היתר, מדובר בביצים, חלב טרי בקרטון או בשקית, חלה, לחם לבן ועוד. לכל אלה יש להם מחיר נקוב וממה שבדקנו ראינו שישנם בתי עסק שהעזו לגבות מחיר גבוה בהרבה ממה שמותר".

"לגבי מכסות הבשר אנחנו בלילך תחרותי למכסות בשר של משרד הכלכלה יש מחיר בשר שיצא למחיר תחרותי וכל חברה נתנה את המחיר שלה והחברה חייבת למכור את הבשר במחיר אליו היא התחייבה. בד"כ המחירים נעים בין 28 ל- 30 ש"ח ומצאנו גם שם הפרות".

זקן פירטה והסבירה: "גילינו למשל שבאחד המיני-מרקטים בבית שמש מכרו גבינה לבנה שצריכה לעלות 4.75 ש"ח ב-6.50 ש"ח. בדימונה ראינו שמרכול מסוים מכר חלב במקום ב-5.94 ש"ח ב-7 ש"ח."

זקן מבטיחה עוד שני מבצעי אכיפה גדולים בהמשך והיא לא מוכנה לפרט משום ששלטענתה זה יפגע בהרתעה.

אז מדוע במשרד נזכרו דווקא עכשיו והאם זה קשור למחאה הצרכנית?

זקן: "אנחנו מבצעים את העבודה כל השבוע. החלטנו להגיע בשישי כי נראה לנו שבשישי, בגלל שעובדי מדינה עובדים א-ה, נמצא הפקעות גבוהות יותר של המחיר ושהן יהיו יותר גבוהות ובאמת מצאנו הפקעות יותר גבוהות גם בנושא שאי אפשר לבדוק אותו כמו חלות שאותן ניתן לבדוק רק בימי שישי".

.

חנות מכולת סופרמרקט. ShutterStock
מיני מרקט שכונתי. עם כל הכבוד לפשיטה על עסקי מזון קטנים, לא משם תצמח הישועה במלחמה ביוקר המחיה/ShutterStock

עלייה במספר התלונות בגלל העיסוק ביוקר המחיה

עם זאת כאשר שאלנו מהו מספר הפניות בממוצע אל המשרד מאת צרכנים שראו שיש הפרה, זקן כן קישרה בין העלייה בתלונות למחאה החברתית נגד יוקר המחיה:

"עכשיו בגלל שהנושא של צרכנות נבונה נמצא בכותרות יש לנו הרבה יותר תלונות. בערך בשבוע יש לנו עד עשר תלונות זה המון, ב אני מניחה שעכשיו זה יגדל. העיניים של האזרחים זה הפיקוח האמיתי אם אתה בתור אזרח תתקשר אליי ותגיד לי שיש הפרה אז זה טוב ואז אפשר לפעול".

ומה העונש של מי שנתפס על חם? "כל מי שנתפס בהפרה נפתח נגדו תיק פלילי והוא צפוי לעונש של עד 200 אש"ח קנס. אנחנו רוצים לשנות את החוק ולהכניס קנסות מנהליים בכך נצליח להפוך את ההרתעה ליעילה יותר כי אישום פלילי לוקח המון זמן, לפחות שנתיים בבתי משפט".

כמה פקחים יש למשרד? 27 פקחים סה"כ. זקן מודה שמדובר במספר זעום "זה מעט מאד ואני חושבת שצריכים להרחיב את התקנים ולהוסיף פקחים".

ואנחנו נוסיף: עם כל הכבוד למלחמה במפקיעי מחירים, הרי שפשיטות על מכולות שכונתיות ומינימרקטים לא יסייעו באמת למלחמה ביוקר המחיה, כמו שפשיטות על שרברבים וחשמלאים שמעלימים מס, לא ממש עוזרים להילחם בהון השחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully